Inom LH gruppen (LH, OS, LX, SN) gäller följande sedan 1 juli, 2011 och nu med "P" under våren följande hierarki i affärsklass
P - kampanj priser som t.ex. Swiss "Business Saver" eller som dessa snabba kampanjer på långsträckor
Z - lägsta "vanliga" pris
D - normalt ganska flexibelt, dock som oftast routing baserat
C - vanligtvis helt flexibel
J - "superflex" typ "sparka av någon annan från planet" flexibilitet
Rangordningen Z, D, C, J introducerades 1 juli, 2011 då man sjösatte Joint Venture (JV) med BD, AC, CO och UA. AC och UA har samma rangordning idag, dock använder inte AC "P" för kampanj men man använder "Z". Syfte med detta är (bland annat) att hantera IR OPS med att enkelt flytta resenärer mellan bolagen i JV något jag har fått uppleva.
Jag tittar just nu på en resa till NYC i augusti från LHR, och då kommer jag boka AC eftersom denna bokas i "Z" och inte "P" och därmed 200% poäng, M&M har inte ens koll på UA "P" så det ryktas om 0 miles just nu på dessa så det vågar jag inte
Innan 1 juli, 2011 så använde Swiss "J" för "Business Saver i Europa" samt billiga interkontinentala flyg. T.ex. kostade ARN-ZRH-JFK 14,800kr i "J" och den var 100% flexibel och återbetalningsbar. Lägg på 2x M&M vouchers på det, och en sprillans ny A330-300 i F så var det en kanondeal. Jag fick även OPUP en gång på sträckan till samma pris
Så JV är en katastrof för oss konsumenter.