Senaste nytt

VARNING! SAS har "tryckfel" i listan på uppgraderingsbara bokningsklasser

Det går väl att uppgradera övriga klasser också, men till högre poängkostnad? Eller gäller det bara med M&M-poäng?

Överlag känns ju den där listan inte helt uppdaterad.

Det framgår (när man är inloggad) att för Swiss gäller Y, B, H och M samt C, D och Z. Eftersom J är den högsta klassen i business kan man ju fundera på varför den inte är uppgraderingsbar??? Troligen ytterligare ett fel i listan. :( Men U är en dyrare klass än H (numera) så det verkar ju stämma.

För NZ anger de att Y, B, E, O och U är uppgraderingsbara. Men E O U är Premium Economy och Y B vanlig ekonomi. Kan man då "hoppas över" en klass i fallet NZ???

Undrar om SAS egen personal ens vet vad som gäller?

Hm, J är väl Business Discounted, dock oftast med mycket små restriktioner! A och C är högsta klasser.

J är ofta den dyraste Business class bokningsklassen hos nordamerikanska flygbolag. Medans C är ofta den dyraste Business class bokningsklassen hos europeiska/asiatiska flygbolag.

Perfekt! Tack!

Vi är som sagt 2st som ska åka. Verkar som det kostar 40k poäng ARN-ZRH-PMI. Skrev in bådas namn i dialogen.
Gäller det för båda oss då? Eller kommer priset att gå upp till 80k?

Priset är per person och normalt sett per strecka, där ARN-ZRH är en strecka och ZRH-PMI en ann

Frågan är om det är värt det.. Man kunde göra det på endast en sträcka då för 20k vilket känns mer värt!
Men om man väljer endast sträcka 1 (ARN-ZRH). Får man bara lounge på ARN och inte i ZRH?
Samt vice verca. Om man uppgraderar sträcka 2 (ZRH-PMI) får man bara lounge i ZRH då?
Om du faktiskt flyger med LX i business, så kan du använda deras arrival lounge i ZRH när du kommer dit (om den har öppet! den har lite begränsade öppettider). Annars får du bara lounge access på den flygplats din businessflight utgår ifrån.

Bonusfråga: Ändras intjäningen till A3?
Nej.

Om man uppgraderar, Blir det en ny bokningsklass då?(dvs mer miles till bonuskontot)
Ja och nej. Du får en bokningsklass som inte ger miles alls, men du tjänar miles enligt ursprunglig bokning.

SAS har även tagit bort Z från uppgraderingsbara klasser.

Nu kan jag inte uppgradera min Z biljett till F på utresan :(

Inom LH gruppen (LH, OS, LX, SN) gäller följande sedan 1 juli, 2011 och nu med "P" under våren följande hierarki i affärsklass

P - kampanj priser som t.ex. Swiss "Business Saver" eller som dessa snabba kampanjer på långsträckor
Z - lägsta "vanliga" pris
D - normalt ganska flexibelt, dock som oftast routing baserat
C - vanligtvis helt flexibel
J - "superflex" typ "sparka av någon annan från planet" flexibilitet

Rangordningen Z, D, C, J introducerades 1 juli, 2011 då man sjösatte Joint Venture (JV) med BD, AC, CO och UA. AC och UA har samma rangordning idag, dock använder inte AC "P" för kampanj men man använder "Z". Syfte med detta är (bland annat) att hantera IR OPS med att enkelt flytta resenärer mellan bolagen i JV något jag har fått uppleva.

Jag tittar just nu på en resa till NYC i augusti från LHR, och då kommer jag boka AC eftersom denna bokas i "Z" och inte "P" och därmed 200% poäng, M&M har inte ens koll på UA "P" så det ryktas om 0 miles just nu på dessa så det vågar jag inte :cool:

Innan 1 juli, 2011 så använde Swiss "J" för "Business Saver i Europa" samt billiga interkontinentala flyg. T.ex. kostade ARN-ZRH-JFK 14,800kr i "J" och den var 100% flexibel och återbetalningsbar. Lägg på 2x M&M vouchers på det, och en sprillans ny A330-300 i F så var det en kanondeal. Jag fick även OPUP en gång på sträckan till samma pris :cool:

Så JV är en katastrof för oss konsumenter.

Toppen