Senaste nytt

Varning! Ombokning av biljett pa Heathrow terminal 5 i terminalen

Hur funkar conformity när man är i transit? Dvs var mäter de?

Över lag kan man ju säga att Heathrow är en rätt dålig flygplats att göra transit på. HAL & Co gör ju allt för att det ska bli så dåligt som möjligt för oss resenärer. Det är inte på CDG-nivå, för folk pratar ju iaf engelska, men det är banne mig inte bra.
De haller jag med om, speciellt nar man dessutom byter terminal. Fast track i sakerhetskontrollen ar nog den varsta du kan hitta. Men det ar vart att lida lite for en stund i GF!
 
Conformity på LHR Terminal 5 är precis innan man går upp för rulltrapporna till säkerhetskontrollen (där customer service-diskarna finns).

Vid anslutning mellan utrikesflyg är detta enbart en boardingpasskontroll (de ska inte bry sig om pass där även om de ofta frågar efter pass).

Jag har för mig att conformity på T5 transfer är 35 minuter.

Det finns ännu ingen conformity på T3 men jag tror det är implementerat på T2 (har inte varit där själv)
 
En annan sak att tänka på i T5, är att man inte kan ta sig ut hur som helst. Så blir man ombokad och måste ut till T3 eller liknande så måste man få hjälp att ta sig ner till arrivals så att man kan komma över till T3. Detta kan ta en bra stund om man har otur.
 
Den bästa service disken på T5 att använda sig av för denna typ av aktiviteter när man är i transfer är den som är precis innan conformity/säkerhetskontrollen. Får man då en möjlighet att boka om sig till ett plan som går från T2 (ovanligt eftersom BA inte vill boka om till Star Alliance) eller T3 (vanligare för där finns deras oneworld partners) så är det bara att vända och gå till busstransfern.
 
Den bästa service disken på T5 att använda sig av för denna typ av aktiviteter när man är i transfer är den som är precis innan conformity/säkerhetskontrollen. Får man då en möjlighet att boka om sig till ett plan som går från T2 (ovanligt eftersom BA inte vill boka om till Star Alliance) eller T3 (vanligare för där finns deras oneworld partners) så är det bara att vända och gå till busstransfern.
Jag har tankt lite pa detta och forstar nu fullstandigt vad det ar de haller pa med. Da de samlar ALLA i samma terminal, de som har passerat en passkontroll som ankommer fran utrikes, de som startar sin resa fran LHR som inte visat pass samt de som ankommit fran utrikes och inte visat pass. Skulle de inte ha de har fotografierna innan security sa skulle det ju enkelt ga att smuggla in folk i landet, da skulle man ju bara kunna fixa en inrikesbiljett och ge till nagon inne pa terminalen.

Som du sager ar det nog enklast att fixa transfer innan man gar igenom sakerhetskontrollen pa T5, dock sa far man ju battre service inne i GF. Jag har forsokt byta till ett tidigare flyg forut i vanliga customer service och det gick absolut inte. Inne i GF sa slangde damen att snabbt oga pa biljetten, ringde de som har hand om det och sa "He is a gold member with a full fare business ticket" sa var det lost. Detta hjalpe inte ett dugg i customer service da de inte ens ville lyssna.
 
Det hade fungerat att blanda alla utan fotografering om GB/IE infört krav på legitimation för resande.

Som du sager ar det nog enklast att fixa transfer innan man gar igenom sakerhetskontrollen pa T5, dock sa far man ju battre service inne i GF. Jag har forsokt byta till ett tidigare flyg forut i vanliga customer service och det gick absolut inte. Inne i GF sa slangde damen att snabbt oga pa biljetten, ringde de som har hand om det och sa "He is a gold member with a full fare business ticket" sa var det lost. Detta hjalpe inte ett dugg i customer service da de inte ens ville lyssna.

Håller med :(

De som jobbar i Customer Service innan säkerhetskontrollen verkar hållas betydligt hårdare ("The computer says no").
 
Det hade fungerat att blanda alla utan fotografering om GB/IE infört krav på legitimation för resande.
Det sjukaste ar ju att jag hade mitt pass och att det inte rackte utan att jag kunde steg for steg aterberatta vad som hande fran att jag steg av planet fran HEL pa T3 tills jag var igenomsakerhetskontrollen pa T5. Da behovde han bara fylla i en form pa 2 sidor. Hela detta spektaklet tog 20 minuter, att ha ett giltigt pass som overensstammer med biljetten BORDE jua vara minst lika gilltigt som ett fotografi som tagits en timme tidigare.
 
Det sjukaste ar ju att jag hade mitt pass och att det inte rackte utan att jag kunde steg for steg aterberatta vad som hande fran att jag steg av planet fran HEL pa T3 tills jag var igenomsakerhetskontrollen pa T5. Da behovde han bara fylla i en form pa 2 sidor. Hela detta spektaklet tog 20 minuter, att ha ett giltigt pass som overensstammer med biljetten BORDE jua vara minst lika gilltigt som ett fotografi som tagits en timme tidigare.
Det lyder som om du har misforstået hele essensen af bureaukrati ;)

Tilbage på sporet. Godt at du fik det løst på en (rimeligt) tilfredstillende måde, "heldigvis" berør denne problemstilling ikke den store mængde passagerer med International-International forbindelser.
 
Det lyder som om du har misforstået hele essensen af bureaukrati ;)

Tilbage på sporet. Godt at du fik det løst på en (rimeligt) tilfredstillende måde, "heldigvis" berør denne problemstilling ikke den store mængde passagerer med International-International forbindelser.
Ja det hade ju inte varit sa kul att inte fa ga ombord pga ett problem med foto, med lite otur hade jag ju kunnat bli nekad ny biljett pa nasta flyg osv..... Nej nasta gang jag aker inrikes sa blir det inga ombokningar!

Nagon admin kanska kan andra titeln till att detta galler UK inrikes.
 
Jag har aldrig stött på denna problematik då jag inte brukar resa på flexbiljetter där ombokning är möjlig (eller har frågat snäll loungepersonal). Dock vet man ju om fotoprocessen vad gäller UK/IE. Idén är att man inte behöver uppvisa nationalitetstillhörighet - men har läst på FT om någon som (helt felaktigt) blivit avkrävd pass vid entry på Irland.

Verkar ju urbota korkat att de inte kan göra en manuellt överskrivning av fotomatchningskravet om man kontrollerar pass i situationer som denna. Förstår inte riktigt varför man skulle få för sig att behålla ett värdelöst boarding pass (eller för den delen om loungepersonalen får ge tillbaks det). Det borde ju associeras med bokningsnumret+namn och inte BP.
 
Toppen