Senaste nytt

Varning!!! Kontroll av handbagagets vikt

SAS på LHR är kända för att kontrollera vikten på handbagaget. Senast jag flög från LHR kontrollerade de alla och hade en riktigt dålig attityd. De bad folk att packa om för 400 gram för mycket vikt. Naturligtvis blev det bara att ta ut laptop eller liknande ur bagaget - vilket resulterade i att boarding blev onödigt kaotisk när alla skulle packa sina väskor igen ombord i kabinen. Helt onödigt och mycket otympligt när gatepersonalen inte kan tänka lite själva. Kombinerat med en extremt arrogant attityd, så placerade SAS på LHR sig själva i samma kategori som Ryanair och Wizzair.
Har aldrig fått handbagaget kontrollerat för vikt på LHR (varken med SAS eller andra). Flög senast därifrån den 23e December.
 

Tomas E

Medlem
Oj, jag har aldrig blivit ombedd att väga handbagage på LHR, eller ens sett att det utförs. Och då har jag säkert 50+ resor inom senaste 36 månaderna. Är det bara Go som utsätts för detta?
Har aldrig fått handbagaget kontrollerat för vikt på LHR (varken med SAS eller andra). Flög senast därifrån den 23e December.
Har aldrig någonsin hänt mig heller. Om jag räknar rätt har jag flugit 12 gånger med SAS från LHR till ARN under 2022-2023, för det mesta i Go Smart eftersom det är vad min käre arbetsgivare tycker är bokningsklassen för oss. Jag är EBD men jag brukar maxa loungebesöken så jag kommer ofta joggande till gaten strax före "final call", d.v.s. efter priority boarding.
 

FlyHi

Medlem
Har upplevt det två gånger bara i december, där de kontrollerade alla på planet. Totalt har de väl gjort det i 50% av de fall jag har flugit från LHR.

Rättvist nog att alla ska följa reglerna för bagage, men attityden hos personalen vid gaten var verkligen dålig och det är inte meningsfullt att jaga alla som har några hundra gram för mycket, där de ändå får ta med det som 'personligt föremål'. Det skapar bara onödigt kaos och boarding tar längre tid.
 

jerixon

Medlem
Tycker det är nice att de väger, men man ska aldrig förmedla dålig service såklart.
Dock har jag noterat att folk som får baggaget vägt allt som oftast har en relativt oskön attityd mot personalen också trots att de ej följt biljettreglerna osv....
Hur som haver har det hänt mig 2 ggr med SAS från London också.
 

FlyHi

Medlem
Tycker det är nice att de väger, men man ska aldrig förmedla dålig service såklart.
Dock har jag noterat att folk som får baggaget vägt allt som oftast har en relativt oskön attityd mot personalen också trots att de ej följt biljettreglerna osv....
Hur som haver har det hänt mig 2 ggr med SAS från London också.
Jag har inget problem med att de väger bagage. Försöker själv följa reglerna så gott det går. Det blir trots allt smidigare för alla utan för mycket handbagage. Men när de "tvingar" passagerare med 400 gram för mycket att ta ut saker ur väskan för att kunna ta dem under armen, som ett personligt föremål, då blir det för dumt. Det måste finnas lite flexibilitet för att få boarding att gå smidigt. Samtidigt kom det flera med bagage som uppenbarligen inte följde de maximala måtten, som fick gå ombord eftersom de var under maxvikten. En väska som är alldeles för stor måste vara ett större problem än 400 gram för mycket. Deras hantering skapade långa köer både vid gaten och återigen ombord när folk skulle packa ner allt i väskan igen. Min klagan gäller att det trots allt borde vara möjligt att tänka lite själv och inte minst vara lite serviceinriktad - utan att tala till passagerare som om de är idioter.
 
Toppen