Senaste nytt

Varning för Spanair bokningsklass R vid uppgradering till Business Class

cbroxe

Medlem
Hej!

En liten varning till er (ni kanske känner till detta).

Flög nyligen ARN-BCN med Spanair i Economy. Efter en hemskt upplevelse på nerresan bestämmde jag mig för att försöka uppgradera till Business på vägen hem.

Till min glädje lyckades jag betala för en uppgradering (kommer inte ihåg hur mycket men ca 50 Euro!!!).

Dessvärre visade det sig senare att min biljett hade blivit "ombokad" från "E" till R klass, vilket betyder ungeför "Industrial Discounted".

Det blev således 0 EB poäng.

Jag hörde av mig till SAS och frågade hur de kan göra så. Jag borde få åtminstånde mina poäng för "E" klass. Men icke...

Så, en liten varning om ni uppgraderar med cash... Ni riskerar att bli seatade i C men i "R" bookingklass, och ni får inga poäng. Inte ens Economy poängen.

MVH

Christopher
 

Gnopps

Medlem
Vad elakt av dem! Speciellt som du betalade för uppgraderingen, undrar om personalen gjorde något fel.

R (och N för ekonomi) används för kraftigt rabatterade personalbiljetter.
 

Sakoz

Medlem
Cbroxe: Jag skulle direkt kontakta Spanair och göra klart för dem att de begått ett misstag och påtala för dem hur ofta "jag" reser. Jag gjorde likdant men då med SAS från ORD-ARN och skickade sedan in kvittot till SAS som uppgraderade poängsaldot från ekonomi till Z Business.
 

cbroxe

Medlem
Hej alla!

SAS EB Guld kundtjänst har hjälpt mig och gjort ett "undantag". Det var snällt av dem!

Så jag fick mina poäng.

Tack för era svar!

//Christopher
 

ucce

Medlem
Finns flera inlägg i detta i optiontowntråden på FT. Optiontown.com paid upgrades on SAS - Page 26 - FlyerTalk Forums

Vad jag förstår ligger det till som följer:

Spainair har något som kallas för "comfort-option", vilket innebär att man flyger i businesscabinen, men inga andra fördelar. Detta kan köpas till vid bokning (från €29 vid bokning) eller för något dyrare vid incheckning. Då hamnar man i bokningsklass R vilket är no-earning till EB.

Däremot marknadsför Spanair optiontown kraftigt, vilket innebär businessuppgradering med alla förmåner. Denna bokas i J med 200% earning på EB.
Att döma av vad som hänt många på FT har de dock felaktigt hamnat i R när de kört optiontown. Extra rörigt blir det hela av att Spanair egen personal känner till comfort-option men inte optiontown, vilket innebär att man alltid får argumentera när man ska in i loungen (2 gånger av 2 för mig)

En terori i detta fall är att op:n trodde att han köpte en businessupgrade (han hamnade ju i den kabinen) men att det i själva verket var en comfort-option.

Hursomhelst är det snålt av Spainair att boka comfort-option i R, men det skulle i alla fall vara en förklaring.
 

Roger J

Medlem
En fråga, hur är Spanairs Business Class från Barcelona till Stockholm nu? Har inte åkt på flera år tror jag...
 

ucce

Medlem
En fråga, hur är Spanairs Business Class från Barcelona till Stockholm nu? Har inte åkt på flera år tror jag...

Kan sammanfattas som dålig. Enda anledningen att flyga den till torde vara att Y är riktigt dåligt. Däremot kan man göra bra dealar via optiontown i avseende på miles per krona.

- Stolarna är, precis som i Y, riktigt slitna och hårda. Fritt mittsäte dock.
- Ingen fasttrack på ARN
- Bara spanska tidningar.
- Ok service
- Ok mat
- Bara snik frexinet, ett rött och ett vitt att välja mellan
 

Gnopps

Medlem
Kan sammanfattas som dålig. Enda anledningen att flyga den till torde vara att Y är riktigt dåligt. Däremot kan man göra bra dealar via optiontown i avseende på miles per krona.

- Stolarna är, precis som i Y, riktigt slitna och hårda. Fritt mittsäte dock.
- Ingen fasttrack på ARN
- Bara spanska tidningar.
- Ok service
- Ok mat
- Bara snik frexinet, ett rött och ett vitt att välja mellan
Hehe, Freixnet - då vet man att man är i rätt klass :)
 

Roger J

Medlem
Kan sammanfattas som dålig. Enda anledningen att flyga den till torde vara att Y är riktigt dåligt. Däremot kan man göra bra dealar via optiontown i avseende på miles per krona.

- Stolarna är, precis som i Y, riktigt slitna och hårda. Fritt mittsäte dock.
- Ingen fasttrack på ARN
- Bara spanska tidningar.
- Ok service
- Ok mat
- Bara snik frexinet, ett rött och ett vitt att välja mellan

Låter som att inget förändrats från förr alltså. Med tanke på hur billigt det kan vara att uppgradera så låter det som en no-brainer. Om inte annat så för det blockade mittsätet.
 
Toppen