Senaste nytt

Varning för låååång kötid till säkerhetskontroll Chicago O'hare

När du lämnar USA så är det väl igen Immigration alls? Och du kan köra Goldtrack i TSA-kontrollen på både SFO och ORD.
Nej men jag tänkte på security. Hade en mardrömsupplevelse förra året i Toronto när vi skulle igenom både security och immigration innan flighten till LGA. Med vääääldigt kort transfertid. Det gick med 12 millisekunder tillgodo till "Gate closed"

Flygbolag säljer väl ej genomgående biljetter för resa A-B-C med en connection time i flygplats B som underskrider MCT (Minimum Connection Time)?

Om det är icke genomgående biljett så kan du boka A-B och B-C separat så tar du risken själv för eventuell misconnection.
Däremot om det är en genomgående biljett, säljer flygbolaget inte det om MCT inte uppfylls.

Min undran gäller då man ej har genomgående biljett utan påbörjar en resa på en viss flygplats. Kan flygbolagen friskrivit sig helt och hållet från den här typen av händelser och hävda att passagerar ska vara på plats hur tidigt som helst? Eller kan det som @Thornado skriver vara så att när incheckningen öppnar är en typ av maxgräns? Någon som har fakta?

Med hur lång tid bör man räkna med för att vara på den säkra sidan beträffande connections mellan flighterna. Räcker 2-3 timmar eller måste man snarare räkna med 4-5 timmar för att vara nästan helt säker på att komma med vidareflighten inom USA?

Beror på vilken flygplats du kommer till. Går inte att säga generellt vad du faktiskt behöver, men om du har allt på en biljett så är det inte så viktigt - du blir ombokad om du missar flyget.

Finns säkert i en miljon andra trådar, men finns det någon gräns för när man kan kräva att flygbolaget bokar om utan kostnad för ett missat flyg? Eller är det alltid upp till mig som passagerar att se till att jag har "tillräcklig" tid för att ta mig genom kontrollerna?

Om du har allt på en biljett är det inga problem alls - amerikanska bolag är bra på den saken. Har du olika biljetter kan du inte räkna med att bli ombokad även om du kanske kan bli det ändå.

Beror på om bägge flighterna är på samma biljett eller ej.
Exakt.

När du lämnar USA så är det väl igen Immigration alls? Och du kan köra Goldtrack i TSA-kontrollen på både SFO och ORD.
Fast du kan inte räkna med att det finns fast track som fungerar. Även om det finns så kan det vara ganska ofungerande.

Folks får gärna rapportera här hur det utvecklar sig framöver. Dags för en mall igen?

Flygplats:
Datum:
Tid för ankomst till flygplats:
Tid då TSA passerats:
Kommentar:

Om du har allt på en biljett är det inga problem alls - amerikanska bolag är bra på den saken. Har du olika biljetter kan du inte räkna med att bli ombokad även om du kanske kan bli det ändå.
Vad händer om det är första sträckan på min resa? Jag kommer till gate, mar missat planet p.g.a. extrema köer i security. Hur kan bolaget avgöra när jag ankom till flygplatsen, och om de kan det, finns det någon gräns för när de bokar om respektive tycker att jag får skylla mig själv?

Toppen