Senaste nytt

Varför välja flyg framför tåg? Jag behöver era argument!

Rent miljömässigt är det ju svårt att motivera men fakta är ju trots allt att tåget går på räls och inte kan svänga höger eller vänster om det finns hinder framför. Tid är alltid en faktor som inte kan bortses, tyvärr.

Du har betydligt fler möjligheter med flyg, GOT-CPH-ARN, GOT-OSL-ARN, GOT-CPH-HEL-ARN(?)... ;) Vad är motsvarande alternativ med tåg? GBG-Karlstad-Sthlm? GBG-Malmö-Stockholm?

Vad gäller priset så får du som sagt lägga på priset för vad bussbiljetterna kostar ovanpå flygpriset.

Jag åker till GBG någon eller några gånger per år, tidigare har jag åkt tåg men har nu börjat flyga, detta pga tillförlitligheten hos flyget (samt att jag utgår från Uppsala). Annars gillar jag verkligen tåget GBG-STHLM, förbeställa en måltid som serveras vid platsen, kunna beställa en flaska vin till, och sitta i eget säte och titta ut på Sverige som för det mesta är riktigt vackert :)

Även flyg kan drabbas av förseningar, så det är inget vidare argument.

Vilket är ditt snabbaste alternativ dörr till dörr? Välj det, om inte prisskillnaden är tillräckligt stor. Ta med i beräkningen att på tåget kan du troligen jobba i all afall lite mer än på flyget. Själv skulle jag därför välja tåget varje dag i veckan, men jag skulle boka in mig i första klass så jag slapp lite skrikiga ungar.

Om frågan var mellan Tokyo - Osaka istället för Göteborg - Stockholm, skulle jag rekommendera Shinkansen alla dagar i veckan.
Det tar ca 2,5 timmar med Nozomi (snabbaste tågtyp mellan de två städerna) mellan Tokyo station och Shin-Osaka station.
Nozomi går minst var 10:e minut och under rusningstid går det 10 Nozomi avgångar per timme. Utöver Nozomi finns det Hikari och Kodama så det blir ca var 5-7:e minuter finns avgång.

Screenshot20160504 02 Shinkansen.png

Stor fördel med Shinkansen är att man inte behöver att köpa biljetten i förväg (man kan också köpa biljetten i förväg också) och ta tåget som kommer så länge man sitter i tågvagnen som är free seating.

Nej, i så fall behöver man att byta i Flemingsberg (Stockholm Syd var gamla namnet) till pendeltåget.
Där SJ inte längre stannar sedan MTR började konkurrera.

Med Malmö/BRA går det med lite framförhållning ofta att boka under 500:- med ICAs rabatt.

Just från söder skulle jag inte tveka att välja tåg, så kommer inte kunna övertyga dig.
Det går ju visserligen pendeltåg från Söder till Arlanda men det är tidsödande o man har höjt spärravgiften till 120kr.

Själv har jag mycket nära till Bromma o flyger ibland. Föredrar dock tåget, o tar den t.o.m. på långa sträckor som till Oslo.
Kan äta, jobba o se på landskapet...

Har gjort en kombo några gånger, flyg dit, tåg hem.

Lite samma tankar som jag har till Köpenhamn. Att välja mellan Öresundståg eller en ATR är lite pest eller kolera.

Toppen