Senaste nytt

Varför tar folk "fel" gångsäten?

... och här är min plus-kabin.

Tydliga ensamresenärer har valt fönster. Par verkar ha valt/hamnat på babord och absolut ingen har tyckt att DEF är attraktivt, inte ens 20 DEF.
Skärmavbild 2024-11-13 kl. 22.21.18.png

Av Expertflyer verkar det som att jag och 20B är diamond med seat block - ytterligare en strategi att en diamond ensam troligen väljer 2-sits-delen för om seatblocken hålller blir man helt ensam.
Skärmavbild 2024-11-13 kl. 22.30.42.png

1. De vill ha en rad för sig själva (never mind att man inte kan ligga ner på en 2:a), men vågar inte satsa på att få en 3:a (är planet fullt måste man då sitta i mitten).
Högst troligt inte en faktor i SAS Plus, man måste ha grova självskadeproblem om man försöker ligga över 2 eller flera plus stolar då armstödet är massivt och inte går att flytta.

Av Expertflyer verkar det som att jag och 20B är diamond med seat block - ytterligare en strategi att en diamond ensam troligen väljer 2-sits-delen för om seatblocken hålller blir man helt ensam.
20A/H är basinett platser i plus på A330, det är högst troligt därför de är blockade och har inte med EBD status att göra.

Jag är en B/G person pga att jag gillar att sitta närmare fönstret, min bättre halva har vunnit över mig till tänket att mitt-raden är bättre, så nu flyger jag mycket mer mitt-rad. Man har både högre chans o få ett tomt säte brevid sig och när man hamnar med en familj/par så går dom somsagt ut åt sitt håll och man behöver aldrig flytta på sig.

På flighterna här i Asien är de ofta 3-3-3, eller 3-4-3 (hemska säten) så samma tänk kan då appliceras även för ett par som reser tillsammans, de va på så sätt tjejen fick in mig på mitt-längan.

• Gilla
Reactions: hco
Intressant diskussion.
Jag är en sån som skulle välja D/F alla dagar i veckan. Det var inte så från början men det är mindre risk att behöva flytta på sig för resenärer bredvid som ska upp som redan nämnts. Av ungefär samma anledningar har jag valt bort fönsterplats på långflygning i ekonomi. Jag slipper gärna hela grejen kring att behöva koordinera med andra om toabesöken. Det är också ingen vidare utsikt genom fönstren eftersom "alla" drar ner, och förväntas dra ner, skydden på långflygningar.

Nyttigt att läsa andras perspektiv och åter påminnas om att mitt tankesätt inte alltid är rätt :)

Så för att sammanfatta hittills.

Anledningar varför folk väljer B/G
- Bättre fönsterutsikt
- Känns mer privat och luftigt
- Vana
- Större chans att få vuxen granne
- Upplevd större chans att granne sover
- SAS algoritm

Anledningar varför folk väljer D/F
- Större chans att plats bredvid ledig
- Mindre risk att behöva resa på sig för granne
- SAS algoritm

Personen på A/H kommer med stor sannolikhet att sova som en sten hela resan och kanske gå upp på toa en gång. Om hen inte sover så har hen valt platsen iaf för att de antagligen vet att de kommer sitta lugnt där.

Personen i E kommer inte komma till ro, kommer vara rastlös/vaken hela tiden och därför vilja komma ut oftare.

Det finns risk att personen i E är ett barn som har sin förälder på andra sidan. Nej tack. Jackpot om andra föräldern sitter med syskonet bakom/framför, då blir det störningar hela resan. Glöm att glo på någon skräckfilm eller så på planet utan dömande blickar då (om man bryr sig om sånt).

Jag väljer B/G alla dagar i veckan.

Det finns risk att personen i E är ett barn som har sin förälder på andra sidan.
Påminner mig om min senaste longhaul med AF, satt i PremEcon i bulkhead F för att minimera risken att behöva stiga upp.
Hinner knappt sätta mig så kommer en tysk dam och frågar ifall jag är villig att byta med hennes man som sitter i samma rad på B så de kan sitta med sin dotter på E och ha hela tre-sitser för sig.

För att inte vara en tölp, för att jag inte vet hur dotterns humör var och för att skillnaden var minimal så böt jag ju såklart.
Slutade med att min stolsgranne steg upp en gång på 11 timmar, så jag var SÅ nöjd. (Tyskarnas dotter på E var en ängel, kollade lite TV och sov mest.)

Personen på A/H kommer med stor sannolikhet att sova som en sten hela resan och kanske gå upp på toa en gång. Om hen inte sover så har hen valt platsen iaf för att de antagligen vet att de kommer sitta lugnt där.

Personen i E kommer inte komma till ro, kommer vara rastlös/vaken hela tiden och därför vilja komma ut oftare.

Det finns risk att personen i E är ett barn som har sin förälder på andra sidan. Nej tack. Jackpot om andra föräldern sitter med syskonet bakom/framför, då blir det störningar hela resan. Glöm att glo på någon skräckfilm eller så på planet utan dömande blickar då (om man bryr sig om sånt).

Jag väljer B/G alla dagar i veckan.
Äh, man kan alltid köra en "Farbror Bosse" och bjuda på klubbor så är föräldrarna snabba att byta platser på ungarna. Sedan är det bara att recline:a och som a om
;)

Toppen