Senaste nytt

Varför Revolut/Wise utomlands när det finns kort med obegränsad valutaväxling gratis?

Amex uppger att deras påslag är 2% men mailen angav allt från 0,334% påslag till ovanstående 2,284% påslag.

Min känsla har också varit att Amex (trots de 2% de nämner) ger fördelaktigt totalpåslag.

Kanske skriver Amex 2% i villkoren för att alltid ge bättre till oss? För åt det hållet kan man bryta mot avtalet (tror jag) men det är värre om de skriver typ 1,5% och helt plötsligt är det 1,8 eller 2% påslag.

Jag tror ni alla blandar äpplen och päron. De svenska Amex-korten har en valutaväxlingsavgift på 2%, som beräknas på Amex valutakurs, en kurs som sätts av Amex valutaväxlingsavdelning baserat på en kombination av verklig handel och genomsnittliga interbankkurser föregående dygn (oklart vilken bryttidpunkt). Det är INTE 2% ovanpå Europeiska Centralbankens referensväxlingskurs, som är just exakt en referenskurs som kan användas för att se om man får bra eller dålig växelkurs (den baseras på genomsnittet av EU-ländernas centralbankers respektive valutakurser kl 14.10 varje bankdag). ECB skriver själva "The reference rates are published for information purposes only. Using the rates for transaction purposes is strongly discouraged."


 
Toppen