Senaste nytt

Varför Revolut/Wise utomlands när det finns kort med obegränsad valutaväxling gratis?

Heggemon

Medlem
Hej!

Jag ska snart utomlands igen och har hittills använt Amex samt SAS MC för poängintjäning inrikes och därefter använt Revolut samt Wise för att utnyttja deras valutaväxling då det ändå blir en del pengar att spara, särskilt då Revolut samt Wise utöver att ha ingen avgift också tycks ha en växlingskurs som generellt sett är billigare än de övriga korten. Men det jobbiga har varit deras gränser för valutaväxling. Men jag insåg nyligen att t.ex. Klarna, Lunar och säkert flera andra kort som finns på marknaden tycks ha obegränsad gratis valutaväxling. Jag undrar om det finns någon nackdel med dessa kort då man främst tycks tala om Revolut, Wise och Curve i diskussionerna kring de billigaste korten utomlands?
 

mha321

Medlem
Fram tills relativt nyligen kunde man tjäna flyg och hotellpoäng när man laddade revolut, och de var väl bland de som var först ut med det. Det är dock strypt nu.

Med curve kan man fortfarande det och dessutom göra go back in time för kampanj poäng. Och vi är nog en hel del här som har kvar det gamla kortet utan avgift.

Wise kortet tycker jag inte det skrivs speciellt mycket om här inne - antagligen av just den anledningen. Ungefär lika mycket som de andra korten du nämner.

Vill man maximera hur mycket valuta man kan växla så kan man såklart alltid ha mängd olika kort och fördela det...
 

MrRob

Medlem
Jag måste säga att Curve är i princip det enda kort vi använder utomlands dels för att växelkursen är bra på vardagar men främst för att slippa ~2% avgift på Amex/SAS MC. Att jag sen kan GBIT'a transaktionerna till en dubbelpoänghelg gör det ännu bättre för oss.
 

gdaily

Medlem
Personligen har jag lite små sidoinkomster i blandade valutor (mest Euro) på blandade sidogig man gör, och då är det ju praktiskt att ha dessa i "originalvaluta" på Revolut att använda när man råkar vara utomlands.
 

Combo

Medlem
Jag använder Curve för Gbit, en bra växlingskurs utomlands samt för att ha flera underliggande kort och då kunna lämna flera av dessa kort hemma.
Revolut lever endast kvar från tiden då man kunde tjäna poäng på överföringarna. Nu är det som ett av de underliggande korten vid Gbit, mindre överföringar från utländska(EUR) konton som då antingen kan används vid betalning med Revolut utomlands alt. växlas till SEK (i Revolut appen)till bra växlingskurs, och därefter överföras till ett SEK konto.
Kanske inte något optimerat upplägg med Revolut, men det rör sig om mindre summor så det är inte värt besväret att ändra upplägg just nu. Skulle naturligtvis se över alternativen om förutsättningarna ändrades.
 

gneken

Medlem
Sedan man inte fick poäng för topup på Revolut har jag lagt det åt sidan. Kör främst Curve Black Legacy och Lunar nu. Curve när jag känner att jag kan behöva göra GBIT, annars Lunar. Lunar har börjat med valutapåslag på deras gratis-variant av kortet vilket är lite synd. Men för bara 19kr/mån så slipper du valutapåslag och har rätt bra villkor för ATM uttag. Samt att de har hög sparränta som @mischadee nämner. Går dessutom att säga upp när man vill och aktivera när man vill.
 
Förstår inte riktigt hypen med alla olika kort. Själv betalar jag med Amex alt MC, tar ytterst sällan ut kontanter.
Om kontanter mot förmodan behövs så kostar 10.000 sek ca 200 kr att plocka ut-big deal??
Ännu mer obegripligt är de som tar ut USD/EUR för att sedan växla till lokal valuta på plats…
 

Doctor-X

Medlem
Förstår inte riktigt hypen med alla olika kort. Själv betalar jag med Amex alt MC, tar ytterst sällan ut kontanter.
Om kontanter mot förmodan behövs så kostar 10.000 sek ca 200 kr att plocka ut-big deal??
Ännu mer obegripligt är de som tar ut USD/EUR för att sedan växla till lokal valuta på plats…

Curve ffa för att kunna göra GBIT och slippa påslaget på SAS/Strawberry MC på ca 2%.

Lägger hellre 200kr på några öl, taxi eller dylikt än avgifter till en kortutgivare, men absolut inga stora pengar.
 
Toppen