Senaste nytt

Varför måste jag efterregistrera poäng - igen?

intuition

Medlem
På sidan med retro-registrering verkar kalendern bara tillåta datum som är mer än 7 dagar passerade och det uppdaterades automatiskt. Men sidan har inte år 2020 i drop-down ännu, fast att det finns dagar i januari som är mer än 7 dagar passerade...
 

intuition

Medlem
Jag skulle säga att den logik som finns i backend att verifiera ditt namn kan hantera ditt fall lite olika;
Låt oss säga att EB kontot är Per Nilsson, i ditt pass har du Anders Per Nilsson.
Om din bokning hos LH är följande:
1: per Nilsson = ok match finns mot EB
2: anders per Nilsson = backend förstår att det är du och ger OK till 99 % säkerhet.
3: anders Nilsson = bara efternamnet matchar mot EB, du kommer behöva göra en retro claim.
...
Kan säga att retro-formuläret inte accepterar något annat är att förnamn på biljetten är identiskt med förnamnet på EB kontot
Namnet på din biljett överensstämmer inte med namnet på ditt EuroBonus konto. Vänligen använd det manuella formuläret och skicka in dina uppgifter till oss. Klicka här
 

Peter G

Medlem
Kan säga att retro-formuläret inte accepterar något annat är att förnamn på biljetten är identiskt med förnamnet på EB kontot
Formuläret nekar att skicka iväg något annat än ditt namnet på ditt EB-konto. Det är korrekt och på något annat sätt ska det inte vara :).,
Men backend hos LH om din biljett hos dem åtminstone hade innehållit förnamnet på EB kontot i någon del av biljetten hade om de har rätt algoritm mm förstått att det är du och godkänt och sedan hade EB backend gjort sin utökade kontroll och säkert godkänt sekunderna senare.
I detta scenario frågar EB Lufthansa om du flugit. Dvs LH äger första valideringen.
Hade du ett för EB okänt namn på biljetten som inte är en del i biljetten hos LH kommer LH svara att jo en ”anders Karlsson flög med oss men det är en annan individ än ni frågar efter” varpå de skickar decline. Hade det däremot varit hos dem att en Per Anders Karlsson har flugit med dem och EB frågar om ”Per Karlsson” flugit hade de svarat att jo de har en Per Karlsson där övriga detaljer stämmer, varpå de skickar ”ok men reviderad i namnet - vänligen dubbelkolla på er sida”.

Enda tipset är att alltid säkerställa att ditt namn på en biljett är samma som på ditt EB konto om du vill ha en smidig poängintjäning.
 

Berglund

Medlem
Enda tipset är att alltid säkerställa att ditt namn på en biljett är samma som på ditt EuroBonus konto om du vill ha en smidig poängintjäning.
Vart vänder man sig då när EBretro inte fungerar, trots att jag flugit Swiss och har en LX kod på biljetten så envisas de med att säga "we have now contacted Singaporre Airlines and wait for confirmation", förklarat för dem - igen - att jag inte flugit Singapore utan Swiss, varpå svaret blev ahh, we undertand, we have now contacted Singapore for confirmation, efter upprepad kontakt med kundtjänst på telefon bara fått beskedet att man måste skicka in (vilket jag kan ha förståelse för, annars hade alla ringt in om alla möjliga påhittade flygningar som de fantiserat ihop att de nog trots allt har varit på), kundtjänst via mail, diamond adressen, har sagt att "vi har nu skickat till carrier X och vi väntar på svar". Jag har förklarat hur Ebretro inte har fungerat trots upprepade kontakter. Jag har skickat in passkopia för att verifiera hela mitt namn. Jag har påmint svenska kundtjänst via diamondadressen med samma resultat - "vi väntar på svar" och nu har det gått åtta månader sedan flygningen. Hitintills inga poäng någonstans.

Vart vänder man sig när det verkligen inte fungerar?
 

intuition

Medlem
...
Enda tipset är att alltid säkerställa att ditt namn på en biljett är samma som på ditt EB konto om du vill ha en smidig poängintjäning.
Jodå, är fullt medveten om det.

De flesta av mina program är utsällda i mitt första förnamn. Mitt EB-konto är från nittiotalet, dvs från tiden före krånglet med att biljetter måste ha de exakta namnen i den exakta ordningen som i passet, och alltså utställt i tilltalsnamnet. Hade inte ens tänkt att kreditera dit, men livet är ju lite lurigt nuförtiden när många bolag säljer på biljett-klass. När jag gjorde research var min tilltänkta Lufthansa "Business saver" biljett i Z, men när jag köpte den visade det sig att jag fick P på vissa ben och Z på andra. Så P behövde gå till EB för att inte tjäna in noll. Så delar av biljetten ska till ett program med första förnamn, andra delar av biljetten ska till ett program med tilltalsnamnet...

Förresten, man kunde tycka att flygbolagen skulle göra namn-matcningen redan när FF-uppgifterna läggs in - men att ge lounge och prio till vår 'Per Karlsson' på 'Anders Karlssons' biljett är tydligen OK. Bara han inte får poängen. ;)

Jaja, first world problems. Man kan ju alltid rotera sina förnamn med en enkel ansökan till skatteverket så att tilltalsnamnet hamnar först. :)
 

intuition

Medlem
Bara en slutlig återkoppling om det här med olika förnamn.

Den manuella registreringen funkade fint och gav mig poängen på någon dag. Någon vecka senare rasslar det in ett nytt EB kort i posten. EB-kundtjänsten löste tydligen problemet med tilltalsnamn versus förnamn genom att uppdatera mitt EB-konto så att alla mina namn från folkbokföringen nu står på kontot.
Lysande. Så alla biljetter som redan är bokade kommer nu inte att kreditera eftersom de är bokade via sas.se och sajten använder ju namnet från EB-kontot så som det var innan EB-kundtjänsten började pilla på grejerna...
 
Toppen