Senaste nytt

Varför kan jag inte välja plats på SAS?

Väcker liv i denna tråd, Jag har för tillfället 4 resor bokade med poäng, på 3 av dom hade jag redan valt plats på alla flyg men på den 4e som bokades för ett par dagar sedan går det inte att välja plats alls, dessutom så går det inte att ändra plats på någon av de andra 3 resorna men där står i alla fall de platser som jag valt tidigare kvar.

På en betald resa så går det utmärkt att ändra platser

Någon annan som noterat detta, har inte orkat ringa in och kolla ännu men har fler sett det så ringer jag och kollar.

EDIT fick snabbt svar på chatten,

Det är ett temporärt problem på hemsidan som gör att vissa bokningar inte kan välja plats eller byta plats när ni reser i Plus eller business

Vi jobbar på att fixa det så snart som möjligt

Last edited:
Väcker liv i denna tråd, Jag har för tillfället 4 resor bokade med poäng, på 3 av dom hade jag redan valt plats på alla flyg men på den 4e som bokades för ett par dagar sedan går det inte att välja plats alls, dessutom så går det inte att ändra plats på någon av de andra 3 resorna men där står i alla fall de platser som jag valt tidigare kvar.

På en betald resa så går det utmärkt att ändra platser

Någon annan som noterat detta, har inte orkat ringa in och kolla ännu men har fler sett det så ringer jag och kollar.

EDIT fick snabbt svar på chatten,

Det är ett temporärt problem på hemsidan som gör att vissa bokningar inte kan välja plats eller byta plats när ni reser i Plus eller business

Vi jobbar på att fixa det så snart som möjligt
Haha, det förklarar saken. Jag har en resa imorgon med mixed kabin och kunde inte välja säte med segmenten i Plus, men det gick fint på det enda som var i minus. Förstod inte riktigt varför.

Gick dock fint att checka in online och då välja säte, problemet låg endast att göra det i förväg.

Någon mer än jag som upplever problem med att välja sittplatser hos sas förtillfället?

Bokade en resa igår GOT-CPH-IAD tur och retur, kunde inte välja platser på något ben varken via hemsidan eller appen och inte heller i bokningflödet. Gick in på classicsidan och kunde välja platser på långa benen men inte de korta.

Nu bokade jag precis GOT-ARN tur och retur och kan inte heller här välja platser varken via hemsidan eller via appen och inte i bokningsflödet. Nu försöker jag gå in på classic sidan men blir omdirigerad till "nya" sidan, har rensat alla cookies och provat olika webbläsare men blir omdirigerad ändå. Kan väl inte vara så att classic till slut blivit nerstängd när jag då facto använde den igår?

Någon mer än jag som upplever problem med att välja sittplatser hos sas förtillfället?

Bokade en resa igår GOT-CPH-IAD tur och retur, kunde inte välja platser på något ben varken via hemsidan eller appen och inte heller i bokningflödet. Gick in på classicsidan och kunde välja platser på långa benen men inte de korta.

Nu bokade jag precis GOT-ARN tur och retur och kan inte heller här välja platser varken via hemsidan eller via appen och inte i bokningsflödet. Nu försöker jag gå in på classic sidan men blir omdirigerad till "nya" sidan, har rensat alla cookies och provat olika webbläsare men blir omdirigerad ändå. Kan väl inte vara så att classic till slut blivit nerstängd när jag då facto använde den igår?
Är det plus/business eller har du status? Annars går det väll inte?

Jag var precis inne och bytte plats på en flygning med SAS nu så det verkar inte vara något fel på hemsidan?
Konstigt!

För mig ser det ut såhär.

IMG_0484.jpegIMG_0485.jpeg

Korta benet kan jag inte gör någonting och på långa kunde jag igår välja vi Classic som sagt, platserna ligger kvar men är inte möjligt att ändra. Ser likadant ut på min andra resa.

Märkligt om jag är ensam med problem.

Funkar Classic för dig eller blir dom omdirigerad?

Det verkar vara lite slumpmässigt just nu. Bokade business till USA häromdagen och då kunde jag välja säte och kan gå in och ändra nu. Bokade en business till dagen efter på ett annat datum och där kunde jag inte välja säte vid bokningen och inte på nya sidan men däremot classic-sidan. Idag bokade jag en till business och kunde välja säten på alla fyra flighter vid bokningen. Nu när jag går in på bokningen så kan jag ändra på longhaul-sträckorna men inte mellan ARN och CPH.

Uppdatering: Gick in i appen nu och där kan jag nu se och ändra alla säten.

Last edited:
På flygningar utförda av Smarlynx har det konsekvent inte fungerat att välja plats via appen vad jag märkt. Dock inga problem vid bokning. I andra fall tycker jag dock det fungerat bra.

Toppen