Senaste nytt

Varför jag gillar Air France

Hachans

Medlem
Jag gillar Air France då de bokade om mig utan knussel hos deras Skyteampartners trots att det är deras Skyteampartners som ställt in flyg som sabbat bokningen och inte AF själva.

Enda solket i bägaren är att bokningssystemet borde fattat att vi hellre tagit det 40 minuter tidigare flyget jämfört med det som blev inställt, istället för att behöva blanda in transit i USA.
 

Gustav1

Medlem
Jag flög GRU-CDG-GOT i båda riktningarna ett flertal gånger under pandemin, vilket gav ett väldigt positivt intryck av Air France.

Servicen ombord bibehölls i stor utsträckning i både Economy och Business på den långa sträckan. Under den här tiden tyckte jag också avbokningsvillkoren var jämförelsevis generösa.

Jag uppskattade också Frankrikes inställning till de olika nationella Covid-regelverken. Det räckte att uppfylla reglerna på slutdestinationen, vilket besparade mig ändlösa PCR-test. Linjen GRU-CDG hölls öppen i princip under hela tiden (med undantag för några veckor våren 2021) trots att Brasilien sågs som en paria. Detta gav ett intryck att transfer via CDG var ett tillförlitligt alternativ i förhållande till många andra länder.

Julen 2020 skulle min fru (som inte är svensk medborgare) checka in från Lissabon, när check in-personalen fick för sig att jag skulle ha fyllt i ett intyg till henne. Samtidigt skulle jag boarda på CDG, så det blev stressigt. Air France-kvinnan på CDG hjälpte mig att skriva ut pappren och kom springandes nerför gaten så att jag hann fylla i dem i flygplanet och skicka medan de andra passagerarna boardade. Det räddade vår jul!

Jag har ofta kontaktat Air France via deras Messenger-kanal och tycker alltid att de är snabba och hjälpsamma att svara och ger det lilla extra. Brukar skriva på franska, vilket kanske hjälper.

Till sist uppskattar jag att nivån på Flying Blue har förlängts flera gånger under pandemin när den har varit svår att behålla.

Allt som allt har Air France blivit ett bolag som jag kommer att använda när jag kan fortsättningsvis, då de gav intrycket att de är att lita på.
 

Hachans

Medlem
Jag ska resa till Cancun med Air France. Har haft ungefär 1000 schemaändringar på det flygen (okej, kanske något överdrivit). Förutom att de inte berättar om ändringarna automatiskt med notiser i appen och via epost, så har det varit väldigt lätt att ha att göra med dem. Ett samtal till Platinumlinjen och de vet ofta direkt vad man vill. Men några grejer lyfter jag fram lite extra.

På vägen hem hade vi bokat codeshare Delta/AF. Helt plötsligt så visades flygen som inställda men det visade sig efter lite grävande att det bara var codesharen som var inställd, inte flyget. Blev ombokade igen på Deltanummer istället för AF. De seatade oss också på samma platser.

Någon dag senare blippade det till igen. Flyget till Cancun hade blivit flyttat i avgång så vi skulle få sex timmar på CDG istället för 2,5. Detta gjorde att vårt anslutningsflyg som blivit flyttat till 06 inte kändes jättekul. Ett samtal till Platinum så har vi blivit utlovade en flytt till 10-flyget istället utan något knussel whatsoever. "Of course we want you to be able to sleep in a little bit".
 

pep

Medlem
AF bliver bedre og bedre. FB anmodninger og billetændringer er normalt lette og ukomplicerede at "få ihop"...
En svaghed er dog mangel på kompetent og beslutningsdygtigt staff ved check-in i Norden, idet check-in synes kun at være 3djeparts firmaer. De er totalt autoritetstro og følger reglerne, så det gør ondt (squared thinking). Men i forgårs havde jeg en hel anden, positiv oplevelse ved AF check-in i CPH:

Fløj CPH til Paris på FB-award; videre med Rwandair til Kigali. Skulle egentligt have rejst fra BLL, men AF aflyste den eneste, passende afgang 6 uger får afrejse. Ændrede derfor til ab CPH, hvilket blev gratis for mig trods langt højere skatter. Økonomi fra CPH til Paris var en lise for sjælen, da AF check-in hjalp mig overmådeligt og videresendte min baggage helt til KGL selv om de ikke har interline agreement med WB og billetten var totalt forskellig fra min AF reward. Som FB elite får man nu Fast Track i CPH hvilket sparede mig for en halv time, da de ordinære sikkerhedskøer var meget lange pga af nytår. Loungerne i CPH og i CDG leverede alle gode produkter. Det synes som om, at AF i CPH nu er langt mere kompetente end for blot 6 måneder siden. I luften er AFs A220 et af de bedste narrow-body fly jeg har fløjet med: rent, nyt, wifi, masser af drinks. Fik en exit-række helt for mig selv, yderligere et Flying Blue frynsegode. Får også en ekstra kuffert, selv på light fares. Priority boarding men ikke vigtigt for mig...

PS Har FB guld
 
Last edited:

Hachans

Medlem
AF bliver bedre og bedre. FB anmodninger og billetændringer er normalt lette og ukomplicerede at "få ihop"...
En svaghed er dog mangel på kompetent og beslutningsdygtigt staff ved check-in i Norden, idet check-in synes kun at være 3djeparts firmaer. De er totalt autoritetstro og følger reglerne, så det gør ondt (squared thinking). Men i forgårs havde jeg en hel anden, positiv oplevelse ved AF check-in i CPH:

Fløj CPH til Paris på FB-award; videre med Rwandair til Kigali. Skulle egentligt have rejst fra BLL, men AF aflyste den eneste, passende afgang 6 uger får afrejse. Ændrede derfor til ab CPH, hvilket blev gratis for mig trods langt højere skatter. Økonomi fra CPH til Paris var en lise for sjælen, da AF check-in hjalp mig overmådeligt og videresendte min baggage helt til KGL selv om de ikke har interline agreement med WB og billetten var totalt forskellig fra min AF reward. Som FB elite får man nu Fast Track i CPH hvilket sparede mig for en halv time, da de ordinære sikkerhedskøer var meget lange pga af nytår. Loungerne i CPH og i CDG leverede alle gode produkter. Det synes som om, at AF i CPH nu er langt mere kompetente end for blot 6 måneder siden. I luften er AFs A220 et af de bedste narrow-body fly jeg har fløjet med: rent, nyt, wifi, masser af drinks. Fik en exit-række helt for mig selv, yderligere et Flying Blue frynsegode. Får også en ekstra kuffert, selv på light fares. Priority boarding men ikke vigtigt for mig...

PS Har FB guld

AFs personal i Köpenhamn är jättebra, de har krånglat med mitt bagage förr och sagt ”vi får egentligen inte göra så här men det är jul”. Och vips gick mitt bagage hela vägen trots att det egentligen inte gick av någon anledning.
 
Toppen