Senaste nytt

Varför jag gillar Air France

Jag gillar Air France då de bokade om mig utan knussel hos deras Skyteampartners trots att det är deras Skyteampartners som ställt in flyg som sabbat bokningen och inte AF själva.

Enda solket i bägaren är att bokningssystemet borde fattat att vi hellre tagit det 40 minuter tidigare flyget jämfört med det som blev inställt, istället för att behöva blanda in transit i USA.

Jag flög GRU-CDG-GOT i båda riktningarna ett flertal gånger under pandemin, vilket gav ett väldigt positivt intryck av Air France.

Servicen ombord bibehölls i stor utsträckning i både Economy och Business på den långa sträckan. Under den här tiden tyckte jag också avbokningsvillkoren var jämförelsevis generösa.

Jag uppskattade också Frankrikes inställning till de olika nationella Covid-regelverken. Det räckte att uppfylla reglerna på slutdestinationen, vilket besparade mig ändlösa PCR-test. Linjen GRU-CDG hölls öppen i princip under hela tiden (med undantag för några veckor våren 2021) trots att Brasilien sågs som en paria. Detta gav ett intryck att transfer via CDG var ett tillförlitligt alternativ i förhållande till många andra länder.

Julen 2020 skulle min fru (som inte är svensk medborgare) checka in från Lissabon, när check in-personalen fick för sig att jag skulle ha fyllt i ett intyg till henne. Samtidigt skulle jag boarda på CDG, så det blev stressigt. Air France-kvinnan på CDG hjälpte mig att skriva ut pappren och kom springandes nerför gaten så att jag hann fylla i dem i flygplanet och skicka medan de andra passagerarna boardade. Det räddade vår jul!

Jag har ofta kontaktat Air France via deras Messenger-kanal och tycker alltid att de är snabba och hjälpsamma att svara och ger det lilla extra. Brukar skriva på franska, vilket kanske hjälper.

Till sist uppskattar jag att nivån på Flying Blue har förlängts flera gånger under pandemin när den har varit svår att behålla.

Allt som allt har Air France blivit ett bolag som jag kommer att använda när jag kan fortsättningsvis, då de gav intrycket att de är att lita på.

Jag ska resa till Cancun med Air France. Har haft ungefär 1000 schemaändringar på det flygen (okej, kanske något överdrivit). Förutom att de inte berättar om ändringarna automatiskt med notiser i appen och via epost, så har det varit väldigt lätt att ha att göra med dem. Ett samtal till Platinumlinjen och de vet ofta direkt vad man vill. Men några grejer lyfter jag fram lite extra.

På vägen hem hade vi bokat codeshare Delta/AF. Helt plötsligt så visades flygen som inställda men det visade sig efter lite grävande att det bara var codesharen som var inställd, inte flyget. Blev ombokade igen på Deltanummer istället för AF. De seatade oss också på samma platser.

Någon dag senare blippade det till igen. Flyget till Cancun hade blivit flyttat i avgång så vi skulle få sex timmar på CDG istället för 2,5. Detta gjorde att vårt anslutningsflyg som blivit flyttat till 06 inte kändes jättekul. Ett samtal till Platinum så har vi blivit utlovade en flytt till 10-flyget istället utan något knussel whatsoever. "Of course we want you to be able to sleep in a little bit".

AF bliver bedre og bedre. FB anmodninger og billetændringer er normalt lette og ukomplicerede at "få ihop"...
En svaghed er dog mangel på kompetent og beslutningsdygtigt staff ved check-in i Norden, idet check-in synes kun at være 3djeparts firmaer. De er totalt autoritetstro og følger reglerne, så det gør ondt (squared thinking). Men i forgårs havde jeg en hel anden, positiv oplevelse ved AF check-in i CPH:

Fløj CPH til Paris på FB-award; videre med Rwandair til Kigali. Skulle egentligt have rejst fra BLL, men AF aflyste den eneste, passende afgang 6 uger får afrejse. Ændrede derfor til ab CPH, hvilket blev gratis for mig trods langt højere skatter. Økonomi fra CPH til Paris var en lise for sjælen, da AF check-in hjalp mig overmådeligt og videresendte min baggage helt til KGL selv om de ikke har interline agreement med WB og billetten var totalt forskellig fra min AF reward. Som FB elite får man nu Fast Track i CPH hvilket sparede mig for en halv time, da de ordinære sikkerhedskøer var meget lange pga af nytår. Loungerne i CPH og i CDG leverede alle gode produkter. Det synes som om, at AF i CPH nu er langt mere kompetente end for blot 6 måneder siden. I luften er AFs A220 et af de bedste narrow-body fly jeg har fløjet med: rent, nyt, wifi, masser af drinks. Fik en exit-række helt for mig selv, yderligere et Flying Blue frynsegode. Får også en ekstra kuffert, selv på light fares. Priority boarding men ikke vigtigt for mig...

PS Har FB guld

Last edited:
AF bliver bedre og bedre. FB anmodninger og billetændringer er normalt lette og ukomplicerede at "få ihop"...
En svaghed er dog mangel på kompetent og beslutningsdygtigt staff ved check-in i Norden, idet check-in synes kun at være 3djeparts firmaer. De er totalt autoritetstro og følger reglerne, så det gør ondt (squared thinking). Men i forgårs havde jeg en hel anden, positiv oplevelse ved AF check-in i CPH:

Fløj CPH til Paris på FB-award; videre med Rwandair til Kigali. Skulle egentligt have rejst fra BLL, men AF aflyste den eneste, passende afgang 6 uger får afrejse. Ændrede derfor til ab CPH, hvilket blev gratis for mig trods langt højere skatter. Økonomi fra CPH til Paris var en lise for sjælen, da AF check-in hjalp mig overmådeligt og videresendte min baggage helt til KGL selv om de ikke har interline agreement med WB og billetten var totalt forskellig fra min AF reward. Som FB elite får man nu Fast Track i CPH hvilket sparede mig for en halv time, da de ordinære sikkerhedskøer var meget lange pga af nytår. Loungerne i CPH og i CDG leverede alle gode produkter. Det synes som om, at AF i CPH nu er langt mere kompetente end for blot 6 måneder siden. I luften er AFs A220 et af de bedste narrow-body fly jeg har fløjet med: rent, nyt, wifi, masser af drinks. Fik en exit-række helt for mig selv, yderligere et Flying Blue frynsegode. Får også en ekstra kuffert, selv på light fares. Priority boarding men ikke vigtigt for mig...

PS Har FB guld

AFs personal i Köpenhamn är jättebra, de har krånglat med mitt bagage förr och sagt ”vi får egentligen inte göra så här men det är jul”. Och vips gick mitt bagage hela vägen trots att det egentligen inte gick av någon anledning.

I bland händer det oväntade!

För ett par månader bokade jag in ARN-CGD-AGP med AF i business, för att hålla nere kostanden så bokade jag 2 st business i O- klass. Eftersom både jag och frugan har mycket att stå i så tog jag i så jag kräktes... då det gällde at välja avgångsdag...vi kom fram till tisdag lunch ARN-CDG borde väl funka? Givet att vi bägge gick på semester fredagen dessförinnan. Tyvärr sprack tiden och på måndag kväll upptäckte vi att det blir "stressigt" at hinna med 12:30 planet till CDG. Goda råd var nu dyra... Vi sitter nu med 13 dagars förbetalda (och därmed ej ändrings-bara) hotellnätter i såväl Paris -Sevilla-Ronda som i Malaga...

Mycket stod på spel...Kollade en sista gång på AF om det skulle gå att boka om...men nix...
Kollade vidare på Air Frances hemsida om jag skulle vaska biljetterna och köpa nya...? 25 000 kr för 2 pers i business alt. 12 000 i Ekonom, njaa inte riktigt vad jag ville spendera. En snabb tit på IT Matrix gav vid handen att två enkla med SK i Plus amt AF Hop si Business skulle kosta 11 000 kr för 2 pers.
"Det får duga", några "lappar" får man väl ändå tillbaka på skatter och avgifter...

Gick in på AF's sida för incheckning och tänkte att iom att jag fått SMS om att vi var redan incheckade så är det väl där man går in och cancelerar incheckningen och sedan avbokning och boka igen... Men nu händer det oväntade, min blick fastar på en rubrik som säger något stil med "Changed your mind, rebook to a later flight.".. o_O Hjärtat slå, pulsen stigen och andningen avtar... ;). Klickar på rubriken och mycket riktigt dyker de senare avgångarna upp inkl. kvällsflighten kl 19:20. Det var just den jag hade hoppats på..Några klick senare är vi ombokade, nya boardingcards triller ner i mailen.

Kan bara säga "Tack AF" jag gillar er! Detta var mer än jag hade hoppats på! :)

Som rutinerad resenär gjorde jag kardinalfelet att inte läsa på om nya flygplatser…Skulle checka in på CDG (Paris) terminal 2F, AF till AGP (Malaga) i business I går lördag.

Vi antog slentrianmässigt att det finns väl en ”sky priority kö” parallellt/bredvid economy ung som på ARN T5. Vår transfer från hotellet in i centrala Paris släppte av oss utanför terminalen och vi gick in i terminalen och hittade incheckningsområdet där vi skulle kunna checka in. Något konfunderad så upptäckte vi att de mesta verkade handla om bag-drop? så vi körde ut bagagetaggar ur incheckningsautomaterna satte dessa själva på väskorna och travade in till boardingcardskontrollen, där borde vi väl hitta en ”rätt kö”…?

När vi visade upp våra boardingkort som det stod business på regerade personalen blixtsnabbt, vi blev informerade om att Sky Priority hade ett eget incheckningsområde i andra-nedan av terminalen. Men i stället för att helt enkelt skicka oss dit, så torde oss till en tom disk, öppnar den och checkar in oss snabbt och enkelt och upplyser oss om AF-loungen.. Snabbt, enkelt och koncist löste de detta Och vi fick den prio som biljetterna gav oss!

Vi hade kommit till fel plats och hamnat i folkhavet men AF’s personal löste detta galant.

Har haft 2 ture med AF her i December, senest nytaarsdag. Jeg er meget imponeret over deres praecision, anerkendelse af FFPs, og konsistens. AF leverer og er i min optik langt foran f.eks. KLM. Skrev et par reviews til SKYTRAX, begge ture scorede omtrent helt i top, 9 points ud af 10 mulige:

✅ Trip Verified | 10th Dec 2024, flew Paris-Copenhagen after arriving from Africa in another terminal. Transit in Paris is a hassle, it took me two full hours to get to the target terminal, Non-Schengen. If I have had to transfer luggage myself it could have cost me 3 hours! Air France’s Salon Lounge in T2F is excellent and classy with a proactive, moving champagne team offering French liquid culture to guests. Good food offerings and wines. Lounge reception fast and helpful to print out Boarding Passes and further: track down my luggage and have it into the system to CPH as AF don’t have an interline agreement with the previous airline, despite it was booked the whole way. Boarding fast, smooth and effective, did not waste a Minute. Flew on an A318; 3x2 seat configuration with amble legroom in the prebooked exit seat. Seats not reclinable. Catering fair. Only cold drinks and cold sandwiches served. 2-3 drink rounds offered soft drinks, sparkling waters, French wines (got a drinkable Grenache), and local beers (“1664”). Call-bells answered promptly despite full plane. AF should serve a hot meal or offer hot snacks for all international flights. Elaborate cockpit announcements were very informative. Can’t fault AF much; they are on the rise and do their best. Economy Light ticket was very cheap disallowing checked in luggage. However, I was still granted 2 pieces of inscribed luggage due to FB status (1st piece) and a rebooking by AF some weeks earlier (2nd piece). The rebooking allowed me to change my departure town. Got Flying Blue miles and XPs. Briefly on time. Arrival in CPH smooth, luggage arrived in good shape.

✅ Trip Verified | Copenhagen-Paris 31 December 2024 on a newer A220-300. Everything went close to perfect; AF is one of the best European carriers. I have status in their Flying Blue program and was recognized as such throughout. Check-in, lounge access (3 options), and boarding in CPH was a breeze. Got my favorite exit row seat. New Years champagne served onboard to elite card holders - without even asking. Tasted also the different wines from business class. Got an airline special souvenir: a black AF-branded baggage tag. Only minor drawbacks were their claimed inability to check in my luggage beyond Paris, modest sandwich catering onboard, and no hot food options. All remaining 100+ sandwiches were dished out after serving, assisting those who were further hungry. Flight on time, very affordable, got the perks from being frequent flyer despite being on the cheapest economy light ticket. Luggage in Paris quickly out on the belt. A legacy carrier, strongly recommend.

Flög AF business för första gången med min dotter nu över sportlovet: CDG - MIA - CDG. Flyget till Miami var riktigt bra, jättetrevlig service och vänliga flygvärdinnor. De kom även fram och var lite bekymrade över att vi inte hade kopplat biljetterna till FlyingBlue. Lite sött faktiskt. Tänkte att jag hädanefter ska försöka flyga AF i business fler gånger.

Tyvärr var resan hem inte samma upplevelse. Vår specialbeställda allergikost var tydligen "inte registrerad" (trots att det stod så på bokningen i webben). Efter att vi diskuterat detta kändes det som att de bara tyckte vi var besvärliga. Jag skulle våga påstå att vi inte var det minsta arga eller otrevliga mot kabinpersonalen, bara oroliga. En flygvärdinna var fortsatt trevlig, men övriga verkade mest trötta. Känslan nu är att det nog inte blir fler AF flyg på ett tag.

Toppen