Senaste nytt

Varför inga riktiga "Premium"bilar till uthyrning i Sverige?

Jag hade denna diskussion med AVIS i Amsterdam varför inga direkta premium bilar fanns utanför Tyskland. Svaret var att premium bilarna (german made typ Audi, BMW, MB, Porsche) säljs till Tyska uthyrningskontoren med extremt bra rabatt. Andra länder får inte samma priser därför är de inte lika glada i att köpa in dessa bilar.

Jag antar att detta gäller de flesta firmor.

Men hur funkar inköp av bilar egentligen?!.. Jag utgår ifrån att om t.ex ett Sixt kontor köper in 5 nya Bmw 520 så betalar väl dem för det första inte fullpris och för det andra så debiteras väl Sixt som företag för inköp?. Svårt att tro att ett kontor pungar ut 4-5 mille för nya bilar.?

Men hur funkar inköp av bilar egentligen?!.. Jag utgår ifrån att om t.ex ett Sixt kontor köper in 5 nya Bmw 520 så betalar väl dem för det första inte fullpris och för det andra så debiteras väl Sixt som företag för inköp?. Svårt att tro att ett kontor pungar ut 4-5 mille för nya bilar.?

Såvitt jag har förstått köper man inte bilarna utan tecknar ett leasingavtal på en viss period med ett visst antal mil där restvärdet är garanterat med krav på bilens skick. På så sätt är det lätt för hyrbilsföretaget att beräkna inpriset per dag/vecka/månad och lägger på en marginal mot kunden.

För att få vettiga priser krävs en importör/generalagent/bilmärke som vill sälja många bilar billigt, det är inte frågan om att gå in i en bilbutik och köpa enstaka bilar. Det kan vara så att hyrbilsföretaget får 50-80-100 bilar i en stöt som kanske är förra årets modell eller så görs affären precis innan årsbokslut etc. Uthyrningsföretaget kan inte detaljstyra vad man får utan kan få en mängd olika modeller och utföranden. Bilarna rullar 3-6-9-12 månader som hyrbil och går sedan tillbaka för att säljas som begagnade.

Oavsett om dom leasar, köper eller på annat sätt skaffar bilarna så var det så att dom tyska biltillverkarna släppte premium bilarna endast rabatterat i Tyskland.

Det är nog en marknadsföringsgrej.

FrontX

Jag kan absolut rekommendera den FrontX. Det var en väldigt trevlig körupplevelse från Hertz, Vasagatan.

FrontX

Jag kan absolut rekommendera den FrontX. Det var en väldigt trevlig körupplevelse från Hertz, Vasagatan.

Låter bra. Det är därifrån jag ska hyra den. Det har ju docl kommit ny årsmodell för ett tag sen, fick du 2013 lr den nya?. Minns du vad för typ av utrustning den hade?
Man vill ju allid ha det bästa ;)

Låter bra. Det är därifrån jag ska hyra den. Det har ju docl kommit ny årsmodell för ett tag sen, fick du 2013 lr den nya?. Minns du vad för typ av utrustning den hade?
Man vill ju allid ha det bästa ;)

Det var ett tag sedan och då var det gamla modellen. Jag vet inte om de har uppgraderat till nya nu? Hursomhelst hade den det mesta du vill ha i utrustningsväg inklusive snygga fälgar minns jag :)

Toppen