Senaste nytt

Varför har inte SAS flygplan med winglets?

Det stämmer. Många av SAS 737-800 byggdes innan Boeing ens erbjöd 737NG med winglets som option. Det är mycket mycket dyrare att montera winglets på dessa. Vingbalkarna måste byggas om och förstärkas. Det är ett omfattande jobb som tar uppemot 3 veckor. Sedan finns 737-800 att beställa med ett flertal olika max startvikter. SAS som oftast använder 737 på flighter som är 1-3h behöver inte nyttja max startvikt. En 737-800 med högsta startvikt måste betala markant högre start & landningsavgofter. Fysyskt är SK 738 flygplanen identiska med ex TuiFly Nordic 737-800 som alla har högsta startvikt då de flyger till medelhavet, Egypten & Kanarie Öarna. Skillnaden ligger i motorstyrningens programvara. Genom att ändra programvaran kan man öka motorernas styrka & höja startvikten. Detta kostar dock mycket pengar. Boeing tar mycket bra betalt för att ändra programvaran så startvikten kan höjas. Nu är winglets standard på samtliga 737-800 som lämnar fabriken. SK har 9 fabriksnya 737-800 med winglets beställda.
SAS var en tidig 737 NG kund, redan 1998 blrjade typen ersätta DC-9. Då hade Boeing inte ens börjat fundera på 737 winglets.

Lite roligt att det står specat på bokningsbekräftelsen om planet har winglets eller inte: "Flygplanstyp: Boeing 737-700 (Winglets)".

Den allra nyaste B738 som levererades till SAS i fredags 14 december har Winglets...

67721_10152343748585788_548242340_n.jpg
Foto: https://www.facebook.com/photo.php?...3748015788.945198.140344030787&type=1&theater

Winglets er nå standard på fabrikknye 737. Grunnen til at SAS ikke har winglets på alle kjerrer er følgende:
- -600 og -400 er ikke sertifisert for Winglets
- Flyene må ha SAC motorer og ikke DAC motorer som en del av SAS sine fly har
- Mange av flyene er leased, og da er det leasor som må stå for kostnaden med winglets
- De eldste flyene trenger kraftig forsterkning av vingnene får å få winglets, noe som er kanon dyrt....

Flög en helt packad och nästintill fabriksny 737NG idag (LN-RGC) - den kärran verkar inte ens ha döpts än. Eftersom jag stod på stand-by fick jag förmånen att sitta på den förnäma platsen 7E mellan två bastanta danska herrar. Benutrymmet är väl OK för mig som är kort men annars är det ju en sardinburk. Den ena dansken fick emellertid framförvarande stol maxfälld utan förvarning. Dansken hade laddat upp med en Cola Zero, två småflaskor Baileys och två flaskor cognac. Ett tag sedan jag såg någon så upptryckt ;)Trodde nästan det skulle bli fight.

Annars ganska bekväma stolar.

Nej, jag är glad för A320 på CPH.

Mer om LN-RGC.LN-RGC - Status - Flyprat

Skillnaden ligger i motorstyrningens programvara. Genom att ändra programvaran kan man öka motorernas styrka & höja startvikten. Detta kostar dock mycket pengar. Boeing tar mycket bra betalt för att ändra programvaran så startvikten kan höjas.

Men herregud, hur svårt kan det vara att chiptrimma en P&W? Det måste ju finnas en zillion ryska websiter med alternativ firmware. Googla lite, vetja.

Men herregud, hur svårt kan det vara att chiptrimma en P&W? Det måste ju finnas en zillion ryska websiter med alternativ firmware. Googla lite, vetja.

ja visst går det. Nu är det väl en hel del regler som styr detta när det gäller flyg. Har själv tittat lite i utkanten av modifiering av ett känt Svenskt bilmärkes motorstyrningsprogrammering ( nu kinesiskt ) och har en viss insikt i hur certifiering fungerar. Bara försäkringspremierna för en flight med "pirat" modifiering av motorstyrningen överträffar förmodligen biljettintäkterna rejält. Detta är ju en maffia som kliar varandras ryggar, rätt eller fel överlåter jag till andra att bedömma. Själv känner jag mig säkrare i ett flygplan som använder certifierad programvara till motorstyrningen när jag är på 10000 m höjd. Men vem är väl jag att döma andra? Jag kan ju ha fel.
Aldrig hänt hittills men det är ju ingen garanti för framtiden...

Toppen