kerran1980
Medlem
Det stämmer. Många av SAS 737-800 byggdes innan Boeing ens erbjöd 737NG med winglets som option. Det är mycket mycket dyrare att montera winglets på dessa. Vingbalkarna måste byggas om och förstärkas. Det är ett omfattande jobb som tar uppemot 3 veckor. Sedan finns 737-800 att beställa med ett flertal olika max startvikter. SAS som oftast använder 737 på flighter som är 1-3h behöver inte nyttja max startvikt. En 737-800 med högsta startvikt måste betala markant högre start & landningsavgofter. Fysyskt är SK 738 flygplanen identiska med ex TuiFly Nordic 737-800 som alla har högsta startvikt då de flyger till medelhavet, Egypten & Kanarie Öarna. Skillnaden ligger i motorstyrningens programvara. Genom att ändra programvaran kan man öka motorernas styrka & höja startvikten. Detta kostar dock mycket pengar. Boeing tar mycket bra betalt för att ändra programvaran så startvikten kan höjas. Nu är winglets standard på samtliga 737-800 som lämnar fabriken. SK har 9 fabriksnya 737-800 med winglets beställda.
SAS var en tidig 737 NG kund, redan 1998 blrjade typen ersätta DC-9. Då hade Boeing inte ens börjat fundera på 737 winglets.
SAS var en tidig 737 NG kund, redan 1998 blrjade typen ersätta DC-9. Då hade Boeing inte ens börjat fundera på 737 winglets.