Senaste nytt

varför funkar inte sas Wifi på iphone på longhaul?

FF#1

Medlem
Nu förra resan var vi 5 st i sällskapet som har iphone, ingen fick igång wifi på sas på iphone, på min android jobbtelefon var det inga problem.
Nu på vägen hem så är det samma sak, funkar på dator (mac) och på Android men inte på iphone, måste väl vara nån inställning?

Låter ju som nått problem att den inte accepterar sas portal?

IMG_0406.PNG

"anslut ändå" (wifi utan internet eller dyl), prova sedan att "forca" anslutning i safari mot sas.viasat.com, fungerade för mig senast.

Certifikatet eller säkerhetsinställningar för kopplingen är inte betrodda. iPhone har i vissa fall striktare säkerhet. Det kan också bero på att iPhonen inte är helt uppdaterad (eller är mer uppdaterad säkerhetsmässigt än android). Prova en annan webbläsare på iPhone nästa gång. Jag har Chrome för det.

Edit: inser du använde Chrome redan, prov Safari i så fall. Oftast går dessa saker att klicka genom någonstans.

Den proceduren får du gärna utveckla för oss icke kunnig :)
Okej!

När man ansluter nätverket så "skall" man få en popuphemsida, för att authenticiera sig, se bakgrund på bif. bild. Där krånglar det - ofta. Iaf för mig. Trycker man "Avbryt" får man nedan promt (förgrunden), välj "Använd utan internet", starta safari och testa surfa till sas.viasat.com och gör authenticiering där. Det har låst dyl. problem för mig. Både på sas, men gästnätverk i allmänhet (såklart inte sas.viasat.com någon annanstans än sas)

Skärmavbild 2025-05-09 kl. 10.54.47.jpeg

Glömde att testa Safari, där gick det rakt av till sidan där man ska uppge PNR eller logga in.
Däremot så går det inte att logga in, står bara och stampar.

Intressant att det inte funkar i chrome

för kompisen funkade inte safari fick " web-kit" Error

Nu har jag android, men får det inte heller att fungera rakt av.

På longhaul fungerar det aldrig för mig att ansluta med EB-nummer. Väljer jag att få fritt wifi som diamond så använder den någon cookie (eller något annat trick) för att logga in mig baserat på tidigare autentisering. Det fungerar då inte på longhaul (wifilh.flysas.net), den bara tuggar.

För mig har det bara fungerat att begära fritt wifi med hjälp av bokningsnummer, för och efternamn, vilket är et d--la meck.

Toppen