Senaste nytt

Varför all hype kring Qatar Airways?

Jag har inte åkt Qatar longhaul (än) men jag ser två fördelar med uppdelningen av sträckorna ca 50/50 istället för ca 80/20:
1. TP-intjäning till BA. I princip 560 TP tur/retur till vart som helst istället för 360 TP med BA.
2. Jag har svårt att sova mer än några timmar i sträck på ett flygplan så flighter på 6-8 timmar verkar lagom för mat, dryck och lite sömn.

Min personliga mening är att ska du till Middle East så får du bättre tider än med lokala bolag så som Emirates osv.
Exempelvis till Dubai så slår Qatar både Emirates och Star Alliance bolagen med råge på bra tider.
Jag köper att det kan vara sämre på visa sträckor men tittar man på vissa linjer och som @agehall säger kan få bra service och komma fram 2h senare men spara 20 papp, why not säger jag?

Borde nog brytas ut till egen tråd men jag chansar och kör ett Ramadaninlägg till i denna tråden. Verkar som att under Ramadan (kvällen 17/6-17/7) serveras inte alkohol ombord på flighter som går intra-mellanöstern. Ingen aning om det också skulle kunna gälla när man flyger Doha till/från de muslimska länderna i sydostasisen. Europa/Americas till/från Doha ska det tydligen vara fritt fram. Läste detta på lite andra sidor på nätet, inte på officiell hemsida så det kan ju vara fel. Finns ju visst intresse för champagnen i detta forumet så kan vara bra att mentalt förbereda sig så att man inte får en chock.:) Jag gillar Qatars alkoholfria alternativ (ytterligare en positiv sak med detta bolag) så jag överlever min planerade flight i området.

Klart vi tar genvägar även i tjänsten. Men poängen här är att de flesta av oss skulle föredra 10+2h istället för 6+6h. I det förstnämnda fallet hinner man sova ordentligt, det gör man inte i det andra fallet.

Jo det heter ju AFFÄRS-klass och BUSINESS-class.se. Så att vi är många här som reser i tjänsten borde ju inte förvåna någon...

Första inlägget känns som en klassisk så kallad rant där trådstartaren har vaknat på fel sida. Allt nämnt ovan kan ske, och sker, på vilket bolag och i vilken lounge som helst.

Toppen