Senaste nytt

Varför är priority boarding viktigt?

Ännu en anledning varför prioboaring bör fungera förutom att få upp sin väska så snabbt som möjligt:

Folk som stannar upp vid rad 1-3 och tittar på boardingkortet tittar för att hitta siffrorna på binen, tittar på biljetten igen, binen på nytt, går 2 rader...samma procedur på nytt när den tex visar 28B på biljetten. Jag brukar då snabbt resa mig och titta på deras biljett, och säga gå nästan längst bak eller i mitten beroende på vad det är för nummer. Det kan omöjligt vara så svårt att memorera någon siffra + en bokstav i ca 1 min. Min pappa som flyger 1-2 ggr per år klarar av detta och vet att en hög siffra betyder långt bak. Kanske är det som så att vi svenskar är så vana vid att köa, så när det inte finns en kö så skapar man en för det känns tryggt.

Har jag ingen brådska, inget direkt bagage, ingen short connection så går jag ofta på sist och då har jag valt gångplats.

Men har jag en carry on så är det skönt med priority boarding då man vet att man får plats med väskan. Samma sak med short connection då man verkligen behöver väskan direkt så att man kan skynda till nästa plan.

Men det finns också en annan lite mindre rationell anledning som gör att jag uppskattar priority boarding. Flygplan och flygplatser är mer eller mindre en arbetsplats för mig. Jag befinner mig på flygplatser och flygplan mer än 100ggr om året vilket gör att man har andra referensramar än många andra som inte reser så mycket. Jag blir extremt irriterad när priority boarding inte funkar därför att jag har tröttnat på att köa. Att stå i en kö på flygplatsen är ett stressmoment och ett irritationsmoment numera.

En kollega som har samma jobb som mig men där han till största delen transporterar sig med bil tyckte en gång att detta med Priority och lounger var onödigt och han kunde inte förstå varför detta var viktigt för mig. Jag kontrade då med att fråga om han själv skulle acceptera att sitta i en bilkö 3timmar varje dag dom 100 dagar om året som han var ute och körde? Särskilt om det fanns ett sätt att undvika detta?

Då började han äntligen förstå vart jag ville komma även om liknelsen iofs haltade lite!

Älskar att känna mig som en superstar och se folks min när man glider förbi kön. :rolleyes:

Jag håller helt och hållet med dig! Jag bad nyss om att få göra min boarding före alla andra på min kommande flight med Thai Ikväll. En hel A380 som kommer se mig och 5 andra first class pax glida förbi kön. :D Toppen på de hela är att vi kommer det med egen golfbil också.

Men på det seriösa planet så har dom flesta redan sammanfattat de viktigaste med prioboardingen. Att ha de lite lugnare vid ombordstigning och i lugn och ro få fixa till allt på platsen ombord innan resten av pax kommer ombord.

Upprepar det som många sagt. När jag reser i ekonomi nyttjar jag prio boardning för att kunna ha väskan ovanför mig, än mer aktuellt eftersom jag ofta sitter vid nödutgång. Jag slutar aldrig förundras över att folk som sitter långt bak snabbt dumpar sitt baggage på hyllan vid nödutgången för att sedan glatt traska till något i stil med rad 25 (ofta med helt tomma hyllor ovanför deras säte).

De gånger jag kan resa i business brukar jag ofta gå sent från loungen för att boarda relativt sent.

För plats åt handbagaget och för att slippa stå och köa. Funkar inte prioboarding brukar jag gå och sätta mig och gå på bland de sista.

Ungefär samma skäl till varför jag också gillar prioboarding. Speciellt på long haul är det skönt att snabbt komma ner på sin fönsterplats och börja läsa det man har planerat, eller kolla in aktuellt bolags linjenät i magasinet:p

Toppen