Senaste nytt

Var ligger gränsen mellan Medium haul flight och Long haul flight?

Dr. Miles

Expert
Jag undra om var gränsen ligger mellan Medium haul flight och Long haul flight?

T ex de tre sträckorna:

Tokyo NRT - Jakarta CGK: 3.620 miles
London LHR - Boston BOS: 3.265 miles
Singapore SIN - Perth PER: 2.421 miles


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper


Flygningar på London-Boston och på Singapore-Perth räknas som "interkontinentala flygningar", men inte Tokyo-Jakarta.
Däremot Tokyo-Jakarta är den längsta sträckan av de tre sträckorna.

Singapore Airlines använder erbjuder regional Business class produkter ombord på några flygningar mellan Singapore-Australien, så de anser att de sträckorna är som Medium haul.

Har ni någon bra förklaring?
 

Troy1

Medlem
En förklaring kan vara att de definierar interkontinental som flyg mellan två olika kontinenter. I dessa fall fungerar det ju, men hur räknas tillexempel Tokyo - Riyadh där båda är inom Asien fast väldigt långt från varandra?
 

dino_81

Medlem
Är inne på samma spår som @Troy1, dvs. att flygbolagen i dina exempel inte klassar Tokyo - Jakarta som interkontinentalt eftersom flygningen inte sker mellan kontinenter till skillnad från övriga exempel.

Skillnaden mellan medium haul och long haul är mer diffus tycker jag.

Men riktmärket kan nog ligga kring sex timmars flygning även i jag på något sätt mer anser att Stockholm - Dubai är long haul i förhållande till Arlanda - Gran Canaria. Kanske eftersom sistnämnda är inom EU?

Undrar om det finns något exakt benämning i frågan?
 

nota bene

Medlem
Runt 6 timmar är en normal uppskattning (högst ovetenskapligt!).

Däremot brukar det bli longhaul om det innefattar en interkontinental flight som är av betydande längd, emedan en kort interkontinental flight (mellanöstern typ Libanon, Israel, Jordanien från Europa) räknas som mid-haul. Flygningar såsom SIN-PER faller inom denna kategori.

Vad gäller NRT-CGK är det väl som att flyga TOS-TFS eller liknande som är 7h men inom Europa.
 
Min egna tolkning som egentligen kanske är helt orelevant men jag brukar tänka att long-haul är sträckor som flygs främst av wide-body.
Sen känns detta som något som det blir mindre och mindre utav nu med bränsleeffektivare plan.
 
Min egna tolkning som egentligen kanske är helt orelevant men jag brukar tänka att long-haul är sträckor som flygs främst av wide-body.
Sen känns detta som något som det blir mindre och mindre utav nu med bränsleeffektivare plan.

Jag tänkte lite så men jag har fått ändra mig lite. T.ex. finns det narrow bodies som flyger transatlantiskt (United flyger fortfarande en hel del 757or över pölen, Delta likaså). Många charterrutter använder också wide bodies, nu i vintern är UK - Cypern ett klassiskt exempel som ofta flygs med widebodies (Thomson använder 787 regelbundet), kanarieöarna likaså.
 

mha321

Medlem
Jag tänkte lite så men jag har fått ändra mig lite. T.ex. finns det narrow bodies som flyger transatlantiskt (United flyger fortfarande en hel del 757or över pölen, Delta likaså). Många charterrutter använder också wide bodies, nu i vintern är UK - Cypern ett klassiskt exempel som ofta flygs med widebodies (Thomson använder 787 regelbundet), kanarieöarna likaså.
För att inte tala om t.ex. Turkish som flyger widebody inrikes på Istanbul-Ankara, vilket är en kortare sträcka än Stockholm-Göteborg.
 

Thornado

Medlem
Wikipedia har följande definitioner:

Short-haul flight: Under 3 hours
Medium-haul flight: 3 to 6 hours
Long-haul flight: 6 to 12 hours
Ultra long-haul flight: Over 12 hours

Flight length - Wikipedia

Wikipedia-artikeln har lite ont om källor och medger även den att det inte finns någon allena rådande definition kring vad som egentligen menas med dessa termer.
 

Palazzi

Medlem
Det är snart bara för bonusprogram som detta har betydelse. Lågprisflygen (t.e.x. Norwegian) ska ju börja med frekventa flyg, över Atlanten, men narrow body. Priserna är redan nere i jämförbar nivå.

Angående flygplanstyp är det nog bara styrt av marknadens krav. Tunga affärslinjer i USA flygs ju ofta med Business/First o Narrow Body.

Men som någon skrev tidigare, så gäller 6h för mig....på ett mentalt plan. En enorm skillnad på att flyga till LPA vs JFK, och inte bara pga av tidsskillnaden.
 
Toppen