Senaste nytt

Var i planet föredrar ni att sitta, och varför?

Short haul
Långt fram på höger sida och gärna fönsterplats

Long Haul
Upper Deck på en 747 och fönsterplats. Åker jag i First är jag nöjd med vilken plats, fast om möjligt väljer jag 2k

Short haul:
90% av min SH-resor är connections till en LH. Oavsett kabin är det så långt fram med gångplats som möjligt som gäller. Detta för att så fort som möjligt komma av när man väl landat.

Long haul:
I economy är det långt fram i gång som gäller. Flyger jag business så spelar det mindre roll var, men jag föredrar gång. Gärna på upper deck när möjlighet ges och jag föredrar också platser där ingen måste passera mig för att komma åt gången.

I Eco Nödutgång eller så långt fram som möjligt vid tight connection
I Biz i Swiss throne i Stübli/lilla kabinen gärna bulkhead
I First så nära cockpit som möjligt Helst rad 1 för att minska traffik om det är toa bak annars på bakersta raden i F om det inte är Y bakom direkt.

Short haul
90% av mina resor är inom europa, economy och under 2,5h. Försöker alltid få till nödutgångsraden, gångplats. Endast för att kunna sträcka lite på benen.

Long haul

Economy, gärna fönsterplats så man har något att luta sig mot vid eventuella insomningsförsök. Placering i planen är nog så långt bort från toaletterna som möjligt pga allt spring och köbildande.
Business, kvittar, om jag reser med sambo så försöker jag boka fönsterplats åt henne och gång åt mig pga hon vill gärna titta ut.

Generellt så försöker jag alltid få gångplats och gärna långt fram. Speciellt på longhaul i ekonomi, hatar jag att sitta inklämd. Vill kunna resa mig upp och röra på mig när det passar mig och eftersom jag ändå sover dåligt i ekonomisäten så gör det ju inget om man måste flytta på sig för medpassagerare.

I business så spelar det inte lika stor roll.

Första raden eller over wing exit. Helst 1C eller 1D. Sista halvåret har jag till 90% färdats på linjer trafikerade med 737.

Fönster och så långt fram som möjligt, vill inte att vingen skymmer sikten och oftast vill jag lämna flygplanet snabbt. Trots mina 190 cm är inte nödutgångsplats något som jag eftersträvar.

Short haul
Nästan alltid i economy, gillar fönsterplats och vill gärna komma av rimligt snabbt, vilket inte riktigt hänger ihop. Men fönsterplats framför vingen. Inbillar mig att det bullrar mer längre bak.

Long haul
Här sker väl hälften i economy och hälften i business. Har provat allt möjligt. Innersta sätet vid nödutgång med min kabin väska som stöd för fötterna fungerar ganska bra, men det är stökigt kring galley och toaletter och dessa säten är lite smalare eftersom bricka och skärm ofta sitter i armstödet. Fönsterplats långt fram är det jag letar efter i första hand annars gångplats.

I C är det enklare. Fönsterplats så långt från galley, toaletter och bassineter i economy som möjligt.

Toppen