Senaste nytt

Var i Karibien med AF/KLM

Var hyrde du bil på Martinique? Något man bör tänka på?
AVIS vid flygplatsen, €138 för 3 dygn. Fick en Fräsch Opel Corsa. Trevlig och proffsig hantering, inga försök att lura på en extra försäkring mm (fan vad jag uppskattar AMEX Platinums Självriskeliminering). Mycket bättre vägar än på Saint-Martin. Folk kör som i vanligt lugnt Europeiskt land.
Enda problemet var att militären/polisen spärrade av motorvägen ett par gånger (VIP ute på resa?) som genererade lite köer.

Men supersmidigt att kunna ta sig runt till olika destillerier. Jag besökte 7st en småregnig dag. Både för besök men även om man vill köpa prisvärd fin-rom rekommenderar jag främst Habitation Clément, Distillerie Depaz och Rum Distillerie J.M. Flaskor som kostade ca €100 på destillerierna gick för ca €150-200 i Tax-Free.

Habitation Clément.jpg

Ingen (om jag inte har läst fel) har nämnt curacao och då gör jag det. Väldigt skönt klimat, Willemstaad är en charmig stad, men i övrigt är ön väldigt tråkig. Lämnade knappt resorten och då var det inte för att den var så himla bra utan det andra inte direkt lockade.
Även besöket till likörfabriken var rätt lamt. Har dock trevligare minnen från Barbados.
Kan bara instämma i kören. Var där i Januari och tyvärr bodde vi bara dom 3 sista dagarna i WIllemstad. Kallt i vattnet var det oxå! Ingen Ö jag skulle rekommendera tyvärr.

Var hyrde du bil på Martinique? Något man bör tänka på?
Jag hyrde på AddCar via Booking, bra pris, (jag gav ~1000 sek för en vecka), trevlig personal som dessutom påpekade att det var bra att fota av bilen innan jag åkte iväg, inget knussel, enda nackdelen var att det låg offsite, men det ingick gratis transfer med minibuss.

Just tillbaka efter härliga 11 dagar. 7 nätter i Simpson Bay på Sint Maarten med en dagstur (färja) till Anguilla och en dagstur (flyg till St Barth, och avslutande 3 nätter i Martinique.

Rekommenderar verkligen båda dagsturerna. Fantastiska och så här års i princip folktomma stränder på Anguilla, väldigt kul flyg till St Barth. Rekommenderar också hyrbil på Martinique (och på Saint-Martin). När jag var där var vädret ganska ostadigt. Skönt att ha egen bil och kunna åka runt som man vill mellan destillerier, stad och stränder.

Också smidigt att hyra bil på Anguilla för en dag. Andy's Auto Rental precis vid färjeterminalen tar $40 för en dag (plus $15 för tillfälligt Anguilla-körkort).
Men... är ni flera som åker är det kanske smidigare/roligare att hyra båt med kapten och ta en sådan dagstur till Anguilla istället. Färja med på/av avgiften mm blev $78 per skalle.

Visa bifogad bild 175922
Ja, Anguilla är ju känd för sina kritvita sandstränder, turkosblå hav och en avslappnad lite exklusiv livsstil.
Vi har själv inte bott där på några hotell, bara ankrat några nätter med katamaran på västra sidan. Trevliga restauranger både i Road Bay och Crocus Bay.
Vi besökte även Sandy Island som ligger väldigt nära Anguilla och sedan Prickley Pears Cays en bit längre västerut. Lite speciellt att besöka dessa små öar.
Om man nu inte seglar själv finns nog dagsturer dit.

Toppen