Ystad
Medlem
Hej Senator,
Jag håller med dig i mycket vad du skriver.
Visst finns det en logik i den utveckling som skett.
Men min poäng är lite det att bara för att en utveckling är logisk så behöver den inte vara bra (t ex för de kunder som utnyttjar en tjänst från ett företag som vill "rationalisera").
Låt mig ta ett nytt exempel:
I söndags kväll åkte jag sista planet med AF från CDG till CPH. Det var en (nästan?) ny A318/319.
- Jag satt på rad 1 och upplevde att man sparat in någon cm på pitchen. Jag inser naturligtvis att AF kan få plats till flera rader om man sparar in någon cm på varje rad - och därmed tjäna mer pengar på varje flygning. Men betyder det att det blir bättre för mig som passagerare? NEJ - tvärtom.
- I det nya planet var det de nya icke justerbara stolarna. Dessa stolar är naturligtvis betydligt billigare än justerbara (och möjliggör också mindre pitch). Detta medför en besparing för AF. Men betyder det att det blir bättre för mig som passagerare? NEJ - tvärtom.
- AF har infört regeln att inte servera varm mat på flygningar kortare än två timmar. En besparing för AF. Men betyder det att det blir bättre för mig som passagerare? NEJ - tvärtom.
- Förr fanns det alltid (minst) en i personalen som var helt avdelad för att serva business class. Nu skall denna person även hjälpa till i ekonomi. Säkert en besparing för AF. Men betyder det att det blir bättre för mig som passagerare? NEJ - tvärtom.
- Det finns många fler exempel - men nog nu.
Återigen, vad jag beskriver är självfallet ett "lyxproblem". Men vad som ofta retat mig är att man inte kallar sakerna vid dess rätta namn. Som t ex när ett flygbolag beskriver en besparing/försämring som en "förbättring". Med risk för att bli tjatig, låt mig ta ett exempel på detta: 2001-2002 åkte jag väldigt ofta mellan Stockholm och Rom. Oftast med byte på CPH och alltid ARN-CPH med SAS. Någon gång där försvann business class på SAS inom Skandinavien. Som flitig resenär fick jag då hem ett "personligt" brev som "förklarade" att borttagandet av business class var på "mitt önskemål" och för att "öka servicen" för mig. Tala om BS.
Jag håller med dig i mycket vad du skriver.
Visst finns det en logik i den utveckling som skett.
Men min poäng är lite det att bara för att en utveckling är logisk så behöver den inte vara bra (t ex för de kunder som utnyttjar en tjänst från ett företag som vill "rationalisera").
Låt mig ta ett nytt exempel:
I söndags kväll åkte jag sista planet med AF från CDG till CPH. Det var en (nästan?) ny A318/319.
- Jag satt på rad 1 och upplevde att man sparat in någon cm på pitchen. Jag inser naturligtvis att AF kan få plats till flera rader om man sparar in någon cm på varje rad - och därmed tjäna mer pengar på varje flygning. Men betyder det att det blir bättre för mig som passagerare? NEJ - tvärtom.
- I det nya planet var det de nya icke justerbara stolarna. Dessa stolar är naturligtvis betydligt billigare än justerbara (och möjliggör också mindre pitch). Detta medför en besparing för AF. Men betyder det att det blir bättre för mig som passagerare? NEJ - tvärtom.
- AF har infört regeln att inte servera varm mat på flygningar kortare än två timmar. En besparing för AF. Men betyder det att det blir bättre för mig som passagerare? NEJ - tvärtom.
- Förr fanns det alltid (minst) en i personalen som var helt avdelad för att serva business class. Nu skall denna person även hjälpa till i ekonomi. Säkert en besparing för AF. Men betyder det att det blir bättre för mig som passagerare? NEJ - tvärtom.
- Det finns många fler exempel - men nog nu.
Återigen, vad jag beskriver är självfallet ett "lyxproblem". Men vad som ofta retat mig är att man inte kallar sakerna vid dess rätta namn. Som t ex när ett flygbolag beskriver en besparing/försämring som en "förbättring". Med risk för att bli tjatig, låt mig ta ett exempel på detta: 2001-2002 åkte jag väldigt ofta mellan Stockholm och Rom. Oftast med byte på CPH och alltid ARN-CPH med SAS. Någon gång där försvann business class på SAS inom Skandinavien. Som flitig resenär fick jag då hem ett "personligt" brev som "förklarade" att borttagandet av business class var på "mitt önskemål" och för att "öka servicen" för mig. Tala om BS.