Senaste nytt

Var är VISA-korten!?

Men om man nu ändå vill ha ett VISA kort, vad gäller numera?...Hur resonerar ni andra?
Jag gillar mitt Bank Norwegian Visa och kommer att behålla det även efter att Norwegian Air Shuttle har gått i konkurs. Kortet i sig är gratis och jag gillar att det är obegränsade uttag (kostar så klart växlingsavgift utomlands om man inte kan köra via Curve) och uttagen kostar ingen ränta heller.

När jag var i Mexico* vintern 2018/2019 så var det flera ställen som inte tog Mastercard eller Amex. Som tur var så hade tjejen jag reste med ett Visa med sig.
Skaffade ett Visa från bank Norwegian efter det.

*La Paz, Todos Santos och Cabo x2

För övrigt så gick Länsförsäkringar bank också från Visa till Mastercard nu under hösten. Kostar Visa mer för bankerna eller varför går så många över till MC?

Från ett reklammail:

Screenshot from 2021-06-07 08-44-11.png

Är det någon som känner till detta närmare och vet om det kan vara ett vettigt alternativ om man vill ha ett VISA-kort som ren reserv utan större tanke på att egentligen någonsin använda det? Eller om det rent av är användbart i vissa lägen?

Från ett reklammail:

Visa bifogad bild 118757
Är det någon som känner till detta närmare och vet om det kan vara ett vettigt alternativ om man vill ha ett VISA-kort som ren reserv utan större tanke på att egentligen någonsin använda det? Eller om det rent av är användbart i vissa lägen?
Inget valutapåslag är ju onekligen ett plus.

Har tidigare använt Bank Norwegian för valutauttag i utlandet (främst Japan där kontanter är bra att ha) då det inte är någon avgift för kontantuttag på det kortet, dock 1,75% i valutapåslag.

Vid en snabb koll kunde jag varken hitta en allmän (specificerad) prislista eller vad som gäller vid kontantuttag på Klarnas Visakort.

Klarna: Jag har det som undanstoppat reserv-kort, har aldrig använt det eller ens haft med mig det. Klarna-visa var ett av de första korten att ansluta sig till Apple Pay, så för mig har det agerat back-up lösning för om man skulle behöva betala med telefonen, vilket ej hänt ännu.

Från ett reklammail:

Visa bifogad bild 118757

Några synpunkter på denna udda fågel?

1,5% valutapåslag, 0,4% cashback-bonus. Lite oklart om det är någon avgift på valutauttag.

Jämför Norwegians Visa, som har 1,75% valutapåslag, men 0,5% cashback-bonus (alt till deras bonussystem). Inga uttagsavgifter.

Som ett rent extrakort så skulle jag väl säga att det går ganska jämnt ut. Gissar att ingen här skulle använda ett sådant kort för reseförsäkring eller liknande.

Norwegian har en viss fördel att man kan välja till hyrbilsförsäkringen, om man har nytta av det. Plus att det är lätt att betala ut ett positivt saldo som man har fått om man t.ex. GBIT:at en massa (Ikano verkar snacka upp att man kan använda Betalo för att betala räkningar, så jag tror inte de har något eget sätt att göra banköverföringar).

Om man nu vill ha ett Visa som reserv bara för att det är ett Visa. Några synpunkter på denna udda fågel?

https://partner.ikanobank.se/web/volkApplication

Det är väl ett alldeles utmärkt kort att ha liggande i byrålådan, finns fler bilkopplade kort med samma villkor. Jag tog ut ett från handlaren sist jag köpte bil. Bilen sålde jag sedan för sex år sedan, men kortet har jag kvar (aldrig använt).

Toppen