Senaste nytt

Val av kort

Krabban

Ny medlem
Har sökt och sökt men nu ber jag er om hjälp då jag inte besitter kunskapen eller hittat den på annat håll.
Ska försöka hålla mig kortfattat. Har egen business, flyttar ut ur Sverige och kommer vara på resande fot med familj (fru + 3 barn) under en obestämd tid framöver. Andra skulle kalla mig snåljåp men jag skulle säga att jag är pengasmart, kanske lite dumsnål ibland.

Vill såklart samla poäng på allt från boenden till inköp och resor nu inför framtiden. Vi drar slutet-början på Oktober och första anhalt är Spanien 5 månader för att få lite känsla för det. Jag har 0 erfarenhet av att resa och att använda kreditkort.

Större summorna jag betalar är i Euro (runt 5-10K/mån banköverföring idag men kanske kan lösa detta) samt ett par 100 USD och runt 24-27Kkr i kostnader normalt per månad(dessa kommer övergå mycket till Euro de med eftersom vi flyttar).

Vilka alternativ har jag? Vad jag läst så är det dåligt med Euro betalningar utan avgifter för svenska korten som ger poäng.

Är oerhört tacksam för all information om detta då jag redan nu känner att huvudet exploderar av företagsuppstarter utomlands, bankkonton och sälja av grejer i Sverige :p På det så har vi även bestämt att gifta oss om ett par dagar så ja, förvirringen är total!
Har ni några bra nybörjar guider så är det bara länka/PM om länk inte är accepterat.

Amex är ju populärt för att samla poäng och lär säkert diskuteras i tråden. Som semesterboende i Spanien vill jag därför kort flika in att acceptansen för Amex är försvinnande låg i Spanien och det är i princip endast Visa och Mastercard som accepteras. I vissa fall är det endast debit-kort som gäller. Däremot har kort-acceptansen överlag ökat ordentligt.

För att förtydliga, var kommer ni vara folkbokförda, i Spanien? Många (de flesta) kort kan man bara ansöka om ifall man är folkbokförd i det kortutgivande landet.

De kort som diskuteras mest här på forumet pga hög poängintjäning och status i medlemsprogram tenderar att inte vara de bästa för betalningar i Euro. Jag skulle nog börja med att titta på vad som erbjuds i Spanien.

Sen är frågan naturligtvis vilken typ av poäng du är intresserad av. Det kanske inte är SAS Eurobonus som är mest intressanta för er om ni inte utgår ifrån Norden? Någon annan flygallians, eller kanske någon hotellkedja passar bättre?

Utan egen erfarenhet kan jag notera att American Express i Spanien marknadsför ett kort som sparar till Melia Rewards. Min spanska räcker dock inte till för att tolka mer detaljer ;-) Melia Rewards|Sus compras seran premios | American Express

Större summorna jag betalar är i Euro (runt 5-10K/mån banköverföring idag men kanske kan lösa detta) samt ett par 100 USD och runt 24-27Kkr i kostnader normalt per månad(dessa kommer övergå mycket till Euro de med eftersom vi flyttar).
Vilka alternativ har jag? Vad jag läst så är det dåligt med Euro betalningar utan avgifter för svenska korten som ger poäng.
Om du kan få (och vill ha) ett svenskt kreditkort så skulle jag tipsa dig om att kolla närmare på American Express Gold eller Platinum kort som har 3xPoängen (motsvarar 0,25p/kr) på köp i utländsk valuta. Även SAS Eurobonus Mastercard Premium erbjuder en lite högre intjäning för detta. (0,2p/kr) om du behöver komplettera med ett icke AMEX-kort.

Har ni några bra nybörjar guider så är det bara länka/PM om länk inte är accepterat.
Titta på denna och låt den räkna åt dig. American Express Gold (finns inte med i jämförelsen) har samma intjäningsmodell som Platinum, så kika lite extra på den (det är dock betydligt billigare) -> Jämförelse av olika kort / Fördela spend på flera kort. (Google spreadsheet) | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Om du kan få (och vill ha) ett svenskt kreditkort så skulle jag tipsa dig om att kolla närmare på American Express Gold eller Platinum kort som har 3xPoängen (motsvarar 0,25p/kr) på köp i utländsk valuta. Även SAS Eurobonus Mastercard Premium erbjuder en lite högre intjäning för detta. (0,2p/kr) om du behöver komplettera med ett icke AMEX-kort.

Titta på denna och låt den räkna åt dig. American Express Gold (finns inte med i jämförelsen) har samma intjäningsmodell som Platinum, så kika lite extra på den (det är dock betydligt billigare) -> Jämförelse av olika kort / Fördela spend på flera kort. (Google spreadsheet) | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Grymt bra hjälpmedel!

Om du vill hålla nere uttagsavgifter och växlingspåslag så skulle jag rekommendera Coop MedMera Mer. Har du satt in pengar i förväg kan du ta ut dessa pengarna i automat utan avgift (banken som äger automaten kanske tar en avgift, men den slipper du aldrig undan med ett utländskt kort). Poängtjäningen är inte den bästa men räkna gärna på hur mycket poängen hos AMEX kostar med deras utlandsavgifter och bedöm om det är värt det.

Ska du bo i Spanien en tid så är det kanske inte idealiskt att förlita sig på enbart Amex. Huvudkortet bör vara Visa/Mastercard.

Precis. Därför skulle jag rekommendera att kombinera SAS MC (Premium) och Revolut VISA. Ladda ditt Revolut Online konto med din SAS MC för att tjäna EB-poäng på SAS. Växla mellan SEK och € utan avgift och betala allt med ditt Revolut Kort i Spanien. Kontantuttag är också avgiftsfri upp till 200€ (standard) eller 400€ (premium)

Kontantuttag är också avgiftsfri upp till 200€ (standard) eller 400€ (premium)
Det ska tilläggas att gränsen är per månad, inte per uttag.
Men det låter som en krånglig lösning med tanke på mängden pengar som skulle behöva slussas via MC, SEB skulle antagligen införa begränsningar om de inte redan finns, a la Billhop/Betalo...

Precis. Därför skulle jag rekommendera att kombinera SAS MC (Premium) och Revolut VISA. Ladda ditt Revolut Online konto med din SAS MC för att tjäna EB-poäng på SAS. Växla mellan SEK och € utan avgift och betala allt med ditt Revolut Kort i Spanien. Kontantuttag är också avgiftsfri upp till 200€ (standard) eller 400€ (premium)
Helt klart det smidigaste alternativet!

Toppen