Senaste nytt

Val av kort för sällan-resaren

Som många redan sagt, börja med sas mastercard. Jag skulle även skaffa ett Amex classic som är gratis för att se om det är något som passar dig. Se länk i @Tonton inlägg för hur du blir värvad och får lite extra poäng.

Viktigt att tänka på dock är att du pratar om en tidsperiod på 3-4 år, mycket kommer att ändras till dess. Sas har dock sagt att innan årets slut ska det komma poäng pooling, divs två personer kan samla poäng tillsammans som går att nyttja på en resa framöver.

Mina föräldrar fick en crash course av mig för lite drygt 2 år sedan och har nyligen gjort sin första resa till Nya Zeeland i Business och ska till Sydamerika nästa år också i Business. Allt detta betalat med poäng.

Det kan vara väl värt att betala lite räkningar via betalo/bilhop för extra poäng. Det viktiga är dock att man har en strategi och ett mål med vad man vill göra och uppnå.

Välkommen till forumet, ställ gärna mer frågor om det är något du undrar över. Brukar gå rätt fort att få svar från folk som redan gjort det som efterfrågas.

Verkar som du fått många väldigt bra tips o snart är du fast i poängsamlandet haha :)

När du väl skaffar ett Amex så kan du ju även värva frun sedan o se till att spendera på de kortet så att ni får extrapoängen. Förhoppningsvis har SAS då infört poäng poolingen som Palmen nämner o vips har man fått en bra start med poäng för en relativt billig slant. Tänk på att försöka tajma in en Amexkampanj med extrapoäng vid värvning.

Glöm inte heller att man kan tjäna poäng på utvalda affärer restauranger samt via Shoppa och tjäna EuroBonus poäng - SAS där de flesta webbutiker man handlar i finns med. Finns även en tråd här om massa tips med shopping för olika gratispoäng etc. Med lite smart spenderingar kan de gå riktigt snabbt. Tog mig själv 7-8 mån att få ihop tillräckligt för en first/bizz när jag blev medlem genom lite smart spenderande o att alltid använda korten till allt handlande. Min enda fundering där var - varför började jag inte med detta tidigare?

Jag skulle nog vilja påstå att det är läge att skaffa Amexkort 1 innan ett årsskifte om man året efter ska sikta på en voucher.

Så man handlar ihop till den gräns man behöver för att få värvningsbonus. Du värvar också frun direkt. Då bör ni hinna med att få era värvningsbonusar innan årsskiftet och DÅ värvar frun dig till ett Amex Premium (eller Elite). På så vis påbörjar man året med ett kort där man behöver samla ihop till 150 000 under året och har inga andra kort man "behöver" ha spend på för att uppnå värvningsbonus...

I detta fallet skulle jag dock föreslå Amex classic och Mastercard just nu, då har man ett år på sig att vänja sig vid Amex, var de tar kortet osv.

I detta fallet skulle jag dock föreslå Amex classic och Mastercard just nu, då har man ett år på sig att vänja sig vid Amex, var de tar kortet osv.

I planen ingår ju att försöka få en 4-2-1 voucher senare vilket som jag förstår det kräver Amex premium. Nu har jag inte stenkoll på de olika Amex-kortens värvningsbonusar, men brukar inte dessa förutsätta saker i stil med att man inte haft något annat amex de senaste två åren? Och eftersom man bör få fler poäng för att låta sig värvas till premium än Classic vore det ju i så fall dumt att ansöka om Classic?

Ansökte förresten just om Mastercard. När jag började titta hittade jag en reklamlänk i spamfiltret som ger 5000 som välkomstbonus. Tänkter mig att jag skaffar Point-earner-kortet vid senare tillfälle istället, så tror jag man kan få 1000 i välkomstbonus även för detta.

1. Minst Amex premium behövs om man vill få voucher i hela världen, annars är det inom Europa bara.

2. Amex Värvningsbonusar. Dessa får man per kort-klass så att säga. Så du kan bli värvad till Amex classic, premium och elite ett efter ett och få bonus för alla tre. Vet inte om något blivit värvad till alla tre samtidigt dock så jag skulle gissa att man ska låta åtminstone någon vecka/månad gå sen man fått bonus för ex Classic innan man blir värvad till Premium.

Ny i gemet här med. Stämmer denna gameplan i stort?

Steg 1
Person A: Sas euro bonus permium: 10000p bonus + spend poäng under året + pointearnerkort för person b
Person A: Sas amex classic värvadbonus 7000p, A värvar in person b 7000p bonus (efter bådas minium spend)
A: 24000p + spend poäng + pointearner
B: 7000p + lite spend poäng

Steg 2
Person A värvas till Sas amex premium 12000p värvad bonus, A värvar in person b 120000p bonus (efter bådas minium spend)
A: 48000p + spend poäng + pointearner
B: 19000p + lite spend poäng

Steg 3
Person A 150000kr spend på amex = 2-4-1 + 22500p
A: 70500 + spend poäng + pointearner sam 2-4-1 voucher
B 19000p + lite spend poäng

Last edited:

Steg 1
Person A: Sas euro bonus permium: 10000p bonus + spend poäng under året + pointearnerkort för person b
Person A: Sas amex classic värvadbonus 7000p, A värvar in person b 7000p bonus (efter bådas minium spend)

Steg 2
Person A värvas till Sas amex premium 12000p värvad bonus, A värvar in person b 120000p bonus (efter bådas minium spend)

Steg 3
Eftersom båda har Amex efter steg 1 borde ni väl kunna värva varandra i steg 2 så att person b får poäng för den värvningen. O sedan blir värvad själv av person a.

Steg 1

Steg 2

Steg 3
Välkommen in i värmen! Du har räknat helt rätt. Kör hårt med samlandet och känn dig alltid välkommen med frågor.

Toppen