Senaste nytt

Val av förseningskompensation SAS

"I Sverige är reklamationstiden för att kräva ersättning från flygbolagen 2 månader. Om er försening skedde för över 2 månader sedan, men ni själva har skickat krav till ert flygbolag inom de 2 månaderna, kan vi hjälpa er kräva ersättning.
Alla länder har en egen reklamationstid och beroende på var ni flygit från och till, kan det vara så att ni är berättigade ersättning även om förseningen inträffade för över 2 månader sedan."

källa: flygforsening.se

Kom det inte någon ny dom i detta att man skulle göra sin claim inom någon månad? Eller blandar jag ihop månad/år nu?

Jag hade det någonstans i bakhuvudet men vad inte säker och hittade inget vid sökning.

"I Sverige är reklamationstiden för att kräva ersättning från flygbolagen 2 månader. Om er försening skedde för över 2 månader sedan, men ni själva har skickat krav till ert flygbolag inom de 2 månaderna, kan vi hjälpa er kräva ersättning.
Alla länder har en egen reklamationstid och beroende på var ni flygit från och till, kan det vara så att ni är berättigade ersättning även om förseningen inträffade för över 2 månader sedan."

källa: flygforsening.se

Tack - där bad någon som hittade den!

Alla tre alternativen är bra tycker jag. I valet mellan cash eller voucher brukar jag tänka på hushållskassan. Om man tar cash men sedan stoppar in de pengarna i resebudgeten igen så är det bättre att ta en voucher och dubblera värdet. Ska man använda pengarna till annat än resor så är cash ett bättre alternativ.

Giltighetstiden för en voucher är "bara" ett år, så man behöver en plan för hur den ska spenderas.
Ja det där beror på hur man konterar resan.
Jag brukar ta kostnaden direkt vid köptillfället, vid eventuell ersättning från SAS begär jag voucher där jag erhåller 100% mer i ersättning.
Har vid ett tillfälle där en resa från USA blev försenad, tog då poäng.

Jag kommer att i en annan tråd ta upp vad jag tycker om ersättningen som man erhåller enligt EU 261/2004

Ja det där beror på hur man konterar resan.
Jag brukar ta kostnaden direkt vid köptillfället, vid eventuell ersättning från SAS begär jag voucher där jag erhåller 100% mer i ersättning.
Har vid ett tillfälle där en resa från USA blev försenad, tog då poäng.

Jag kommer att i en annan tråd ta upp vad jag tycker om ersättningen som man erhåller enligt EU 261/2004

Nu vet jag inte om du specifikt syftar på kontering i form av företagets bokföring. Men om så är fallet ska man komma ihåg att kompensation man får enligt EU direktivet inte är ett avdrag på kostnaden utan just en kompensation *till resenären*. Den delen ska alltså aldrig bokföras hos företaget.

Det är såklart annorlunda om det är en avbokning som ger en voucher.

Nu vet jag inte om du specifikt syftar på kontering i form av företagets bokföring. Men om så är fallet ska man komma ihåg att kompensation man får enligt EU direktivet inte är ett avdrag på kostnaden utan just en kompensation *till resenären*. Den delen ska alltså aldrig bokföras hos företaget.

Det är en väldigt bra kommentar att ta upp. Ersättningen är skattefri också.

Jag hade tagit 5000 vocher iom att du reser under C19 då är inte det ett incitament.
Det jag undrar mest över dock är om SAS kommer att "överleva" i sin nuvarande form.
Vouchers är ändå mer än cash och SAS är inte så dåliga.
Jag har tagit många vocher s genom åren som jag inte har ångrat.
Du kan ju använda dem till justa uppgraderingar om du väljer "smart".
Jag använder de nästan uteslutande i tjänsten då mina resor i huvudsak sker i tjänsten. Det ger (ajja bajja) mer EB poäng som kan nyttjas efter samvete.
Vet inte hu många ggr jag har "sålt" min 0800 avgång måndag till Gdansk mot 2500 i en vocher.

Någon som har erfarenhet av köp/sälj av detta?
Jag köper SJs värdebevis på Tradera när de dyker upp. Blir det 30% ”rabatt” är jag jättenöjd, det går till tågresor jag ändå skulle ha betalat för.

Hade ett misslyckat köp av en KLM-värdekod under hösten. Den visade sig när jag försökte använda att vara personlig. Efter att ha påtalat det för säljaren fick jag dock snabbt pengarna tillbaka.

Generellt hade jag velat ha mer ”rabatt” på flygvouchers än mycket annat, eftersom man då går miste av kortförsäkringen (om man inte delbetalar eller liknade).

Kika runt på nuvarande och gamla annonser och skapa dig en bild.

Värdekoder på flyg borde dock lämpa sig väl för marknadsplatsen här på forumet. Är du någorlunda välkänd och det inte går emot några villkor har jag svårt att se att ingen här skulle nappa på ”rabatt” på flyg.

Jag köper SJs värdebevis på Tradera när de dyker upp. Blir det 30% ”rabatt” är jag jättenöjd, det går till tågresor jag ändå skulle ha betalat för.

Hade ett misslyckat köp av en KLM-värdekod under hösten. Den visade sig när jag försökte använda att vara personlig. Efter att ha påtalat det för säljaren fick jag dock snabbt pengarna tillbaka.

Generellt hade jag velat ha mer ”rabatt” på flygvouchers än mycket annat, eftersom man då går miste av kortförsäkringen (om man inte delbetalar eller liknade).

Kika runt på nuvarande och gamla annonser och skapa dig en bild.

Värdekoder på flyg borde dock lämpa sig väl för marknadsplatsen här på forumet. Är du någorlunda välkänd och det inte går emot några villkor har jag svårt att se att ingen här skulle nappa på ”rabatt” på flyg.
Jag kollade runt efter att ha läst i den här tråden och hittade på Blocket en men undrade vad är det jag inte fattar. Han buntade ihop två vouchers för 15 000 och så sparar man 7%!?!?!?!? Får inte ihop det. Vem vill ta den risken och bli lurad? Möjligen om man träffar honom på Östermalm och tar ett kort på honom men annars ...

Toppen