Senaste nytt

Vad tycker du om SAS nya servicekoncept?

Jag tycker inte det finns något att klaga på!
Om jag får tycka något, och detta är inte klagomål, lite hip som happ om det är plast eller riktiga glas som man serverar vin i.
I går med SK 528 från London var det sex rader plus 33 pax, icke skandinav satt bakom mig och han blev skogstokig när det var kö till främre toaletten, han satt på rad 2 och kastade sig in i galley och talade om för besättningen viken skandal att folk från ekonomiclass fick stå och vänta på toaletten i Businessclass avdelningen.
Kabin chefen sa att kön till främre toaletten fick börja efter rad 6, efter tio minuter så var ju kön framme vid skynket till galley igen och vår "vänn" på rad två muttrade något igen och var skit förbannad på SAS som inte gjorde något åt detta.
Jag tycker nog att SAS borde ha skynke igen, om det är mindre än tre rader plus så behöver man inte dra för gardinen.
Det är nog många inte frekventa SAS passagerare som fattar detta med plus och vad det innebär mot Businessclass

Skynket hade gjort väldigt mycket. Fattar inte varför det inte använder det!

(detta är ju inte en toalettråd, så börjar bli lite OT, men...)

När jag åkte till Aten förra veckan så sa de innan start att kön till främre toaletten börjar vid rad 6 efter Plus (dock angav de inte plus som anledning utan sa något i stil med att "pga myndighetsbeslut så får inte för mycket folk samlas vid galley").
De var även väldigt noga med att säga till folk som ställde sig bredvid mig (satt på 1D) för att köa att de skulle gå bakåt. Problemet är ju dock att de flesta personer går bara på toaletten en gång per flygning, så det var ju hela tiden nya personer som kommer och ställer sig där framme. Om en person går bak till rad 6 och köar så kommer det dessutom att komma andra personer bakifrån som inte förstår att detta är en toalettkö, utan går förbi kön och börjar köa framme vid rad 1 igen...

Dessutom så verkar många inte ha förstått att det även finns toaletter längst bak i planet. När jag själv behövde gå på toaletten så var det en lång kö till den främre toaletten, så jag tittade bakåt och kunde konstatera att bägge de bakre toaletterna var lediga.

....Dessutom så verkar många inte ha förstått att det även finns toaletter längst bak i planet. När jag själv behövde gå på toaletten så var det en lång kö till den främre toaletten, så jag tittade bakåt och kunde konstatera att bägge de bakre toaletterna var lediga.
Man burde da søge nedgradering til Economy - der kan være noget så fredeligt og hyggeligt på de 4 bagerste rækker - og med fuld udsigt (uden vinge) - noget for Optiontown at tage fat på....:rolleyes:

Vad kan man förvänta sig i ''exklusiva 3-rätters middag'' under en längre Europaflygning? Jag flyger från Malta så resan är närmare fyra timmar. Kan jag förvänta mig en varm middag eller är det en matigare sallad? Jag flyger normalt morgon- förmiddag så jag har ingen koll på vad som gäller.

Vad kan man förvänta sig i ''exklusiva 3-rätters middag'' under en längre Europaflygning? Jag flyger från Malta så resan är närmare fyra timmar. Kan jag förvänta mig en varm middag eller är det en matigare sallad? Jag flyger normalt morgon- förmiddag så jag har ingen koll på vad som gäller.

Här har du SAS menyn på vad som serveras ombord SAS

Vet nån vad som gäller egentligen? Till Madrid från Arlanda igår med 737-700 och en restid på nästan 4h så var det plastglas och pappmugg som delades ut. Förra månaden från Kastrup till Paris i en A320 så var det glas och riktiga bestick. Verkar inte vara något system eller?

Vet nån vad som gäller egentligen? Till Madrid från Arlanda igår med 737-700 och en restid på nästan 4h så var det plastglas och pappmugg som delades ut. Förra månaden från Kastrup till Paris i en A320 så var det glas och riktiga bestick. Verkar inte vara något system eller?

I Plus förra veckan till Malaga var det pappmugg och plastglas och en låda med kall rostbiff som var tråkig och seg. Beställ mousserande vin så får du i alla fall ett riktigt glas att dricka ur. Bästa maten fick vi i SAS launge på Arlanda, där serverades kokt korv med bröd efter 16.00. Det har man på torsdagar sades det, jag har aldrig råkat på detta tidigare men ett trevligt koncept. Bättre än flygplansmaten.

Hittade ett "tak" på PLUS-konceptet inrikes häromdagen. Tydligen så ingår bara en (1) alkoholhaltig dryck. T ex. en öl samt lite vitt vin eller två öl ingår ej. Ingen katastrof, men kan vara värt att notera.

Hittade ett "tak" på PLUS-konceptet inrikes häromdagen. Tydligen så ingår bara en (1) alkoholhaltig dryck. T ex. en öl samt lite vitt vin eller två öl ingår ej. Ingen katastrof, men kan vara värt att notera.

Är det en begränsning bara för inrikes? Finns den dokumenterad? Låter snarare som en snål kabinpersonal som kommit fram till egna regler...

Är det en begränsning bara för inrikes? Finns den dokumenterad? Låter snarare som en snål kabinpersonal som kommit fram till egna regler...
Jag har frågat några pursers om detta och det är med koppling till svensk alkohollagstiftning. Man får ej ge bort alkohol men det får ingå i samband med servering och då 1 st/biljett i plus.

Toppen