Senaste nytt

Vad tycker du om ett fyr- & femstjärnigt hotell som inte erbjuder gratis internet?

fcx

Medlem
Det konstiga med gratis wifi är ju just att sannolikheten för att det ska finnas minskar med ökande rumspris. För andra saker brukar det ju vara tvärtom.

Det här är den springande punkten. Tyvärr kör väl hotellen efter principen "går det så går det", och lyckas få in lite extra intäkter den vägen. På billigare hotell skulle gästerna aldrig ens överväga att betala extra för WiFi, så då erbjuder man det helt enkelt gratis.

Jag drar alltid av två stjärnor i hotellens egna enkäter och på tripadvisor om gratis WiFi saknas. Finns det ingen enkät lämnar jag en liten lapp vid nattygsbordet med motsvarande budskap. Har ingen aning om det har någon effekt, men det känns bra och en gång fick jag faktiskt ett mail efteråt från hotellchefen som sa att han "tagit till sig av mina åsikter".
 

Agö

Medlem
Jag tycker att det är trist. Betala +3k/natt och sedan inte få tillgång till gratis WiFi. Det känns sunkigt. Inte sällan måste man också hålla på att krångla med kort eller koder alt ringa receptionen, etc.

Min första dåliga erfarenhet av detta var 2007 när jag bodde på Le Méredien Piccadilly Circus under en konferens. 4100 SEK/natt + 24 GBP/ natt för trådlöst internet. Inte OK.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Nemo

Medlem
Why are we still paying for hotel Wi-Fi? - CNN.com
(CNN) -- For many hotel guests, paying for Wi-Fi is an outdated charge that you only get wind of when you're up in your room. Now that mobile phones have rendered hotel room phones largely obsolete, Wi-Fi is the new bugbear for today's traveler.
"A lot of hotels lived well off telephone income," says Kurt Ritter, president & CEO of Rezidor Hotel Group. "Telephone income was a big part of -- I don't want to say cheating -- but overcharging the customer.
"Everyone wants to make money, but I think you should make it in a reasonable way and internet, it's not a good idea to charge. It's like the air you breathe, the water you turn on -- it should be for free."
The Rezidor Group owns mid-tier chain Radisson Blu and has offered free Wi-Fi since 1995, which is now available in more than 50,000 rooms worldwide. (...)
Artikeln har något år på nacken men fortfarande aktuell.
 

ACervin

Medlem
Den här frågan har varit uppe i Australian Business Travellers forum. Det skiljer sig inte från våra erfarenheter. WiFi inkluderat i rumspriset är nummer 1 på listan av önskemål och dyrt WiFi på dyra hotell är nummer ett hatobjekt.

Från ABT
"One of the most frequent complaints was about Internet access, with business travellers frustrated that high-end hotels charge through the nose while budget places often offer free access.Travellers feel ripped off with hotels charging the equivalent of a month's access at home for a couple of nights' use of the Internet.Another evil of wireless Internet: hotels which charge you per device rather than per room. Connect your notebook, tablet and smartphone to the hotel's wireless network and you'll be slugged three times over for the daily price! "
 

minatoku

Medlem
Har märkt att, i framför allt London, det brukar löna sig att fråga försiktigt i receptionen. Har flera gånger kommer upp på rummet och sett att de vill ha £10 eller motsvarande per 24h för Wifi, gå ner till receptionen och helt oskyldigt fråga "Ursäkta, har ni trådlöst internet?" varpå fått en voucher som täcker hela vistelsen.
 
Bokar aldrig hotel som inte erbjuder gratis WiFi längre om jag själv kan påverka. Funkar inte vid central bokning på kongresser och liknande tyvärr. Oftast finns WiFi i lobbyn även på hotel som kräver avgift, senast Novotel Sidney Harbour, Prince i Kuala Lumpur. Som flera andra finner jag det märkligt att billigare hotell nästan alltid inkluderar WiFi.
 

maba

Medlem
Bodde fyra nätter på Intercontinental Budapest i början på juli. Från första juli skulle elitmedlemmar ha fri tillgång till internet och då jag är IHG platinum och Intercont. ambassador så tänkte jag att detta blir nog bra. Det visade sig att den internetuppkoppling de bjöd sina elitmedlemmar på var den absolut sämsta och ville du ha en bättre uppkoppling så var du tvungen att slanta för den.

Det slutade med att när jag behövde komma åt internet så gick jag ut på gatan och tog del av Sofitels gratis WIFI då detta hotellet låg alldeles bredvid.

Tycker att det var katastrofalt dåligt att de slår sig på bröstet och säger att alla skall få gratis WIFI 2014 men att elitmedlemmarna skall få tillgång redan från juli i år och så bjuder de på sämsta uppkopplingen :(.
 

Nemo

Medlem
(...) Det visade sig att den internetuppkoppling de bjöd sina elitmedlemmar på var den absolut sämsta och ville du ha en bättre uppkoppling så var du tvungen att slanta för den.
Fritt internet borde vara lika självklart som egen toalett men att premiumkunderna hänvisas till utedasset är rätt magstarkt.
 
Toppen