Senaste nytt

Vad tänka på vid långsemester?

Jag har tidigare använt länsförsäkringars tillägg till hemförsäkringen efter de första 45 dagarna. Det har fungerat rätt bra, bara att mejla frågor eller liknande till den vanliga försäkringskontakten. Jag har dock tack och lov inte behövt använda försäkringen för något så kan inte uttala mig om hur det fungerar där.

Finns endel europeiska internationella försäkringar som är prisvärda och man kan teckna när man väl är på resande fot. Exempelvis True Traveller Insurance som jag har hört gott om. True Traveller Insurance | Home | Backpacker and Adventure Insurance

Jag måste erkänna att jag inte saknar så mycket svenska saker längre men svenskt godis är något jag kan längta efter! :)

Det är ju enkelt att jobba på distans numera, det finns ju applikationer för det mesta. Jag använder ofta SignNow till iPad eller iPhone för att skriva under dokument. Fungerar mycket bra!

Hoppas att ni får en riktigt trevlig vistelse!

Vilket försäkringsbolag har du Infinite på? Zürich? If? ERV? Det gäller att lusläsa försäkringsvillkoren så att det inte saknas något väsentligt. De vanliga kortförsäkringarna är mer som komplement till hemförsäkringen, exempelvis täcker Zürich självrisk vid egendomsförlust och resten täcks av hemförsäkringen, som normalt endast täcker först 45 dagarna. Köper du separat reseförsäkring från ditt hemförsäkringsbolag borde dessa vara kompleterande, så att inget faller mellan stolarna, men även här är det viktigt att lusläsa villkoren. Det viktigaste är dock att 1. teckna försäkring 2. före avresa.
Oops, sorry om jag var otydlig.
Jag har betalt resan med mitt Visa Infinite (Swedbank) och detta kort valde jag bl.a. just för reseförsäkringens skull då den är på 90 dagar. Om jag inte missminner mig så är den via ERV, därav att jag funderade på att förlänga den, alt. teckna en ny via LF.

Jag har tidigare använt länsförsäkringars tillägg till hemförsäkringen efter de första 45 dagarna. Det har fungerat rätt bra, bara att mejla frågor eller liknande till den vanliga försäkringskontakten. Jag har dock tack och lov inte behövt använda försäkringen för något så kan inte uttala mig om hur det fungerar där.

Finns endel europeiska internationella försäkringar som är prisvärda och man kan teckna när man väl är på resande fot. Exempelvis True Traveller Insurance som jag har hört gott om. True Traveller Insurance | Home | Backpacker and Adventure Insurance

Jag måste erkänna att jag inte saknar så mycket svenska saker längre men svenskt godis är något jag kan längta efter! :)

Det är ju enkelt att jobba på distans numera, det finns ju applikationer för det mesta. Jag använder ofta SignNow till iPad eller iPhone för att skriva under dokument. Fungerar mycket bra!

Hoppas att ni får en riktigt trevlig vistelse!
Jag har redan pratat med LF och en fullständig reseförsäkring för hela perioden och den blev "lika billig" som en förlängning med Visa Infinite/ERV. Frågan är bara vilken som är bäst om det händer nåt.

Svenskt godis är också nåt som jag verkligen kan sakna och en låda Cloettas skumtomtar till jul är redan inköpta. Jag kommer även att fylla på godisförrådet med lite lakrits som jag kan få sug efter.

Känns lite overkligt att vara borta så länge men jag är övertygad om att vi kommer att trivas bra och att det inte är första gången vi blir borta ett halvår.

Tror allt blivit sagt och du har bra koll på läget.

Vettefan, det är så individuellt med "överflödiga grejjer". Men kan la tipsa om Samarin som jag personligen diggar, och obviously några knäckebröd!

Last edited:
Förstår inte varför man skall släpa med sig massa mat? Är inte syftet med att åka utomlands att uppleva ny kultur inkl. ny mat? Dina Sibylla-vurrar klarar du dig väl utan ett halvår? Själv föredrar jag att sakna och längta för att sedan få "pay offen" när jag kommer hem och hugger in.
Pass, pengar samt en ordentlig försäkring så klarar ni er fint!

Lagra hårdost har vi också alltid med ner, präst och herrgård från Falbygden gäller för oss..

He-he, tänkte väl det när du nämnde osthyvel, den delen av världen är ju inte direkt känd för sina fantastiska ostar. Även om jag bara brukar tillbringa 2-3 v i Hong Kong, brukar jag passa på att köpa en liten bit vällagrad hårdost vid tillfälle. Sedan är väl osthyveln en svensk innovation?! Jag jobbade tre vintrar som längåkningslärare i Schweiz, dom hade väldig kul åt min "Käsehobel" som jag var tvungen att plaocka med mig:D

He-he, tänkte väl det när du nämnde osthyvel, den delen av världen är ju inte direkt känd för sina fantastiska ostar. Även om jag bara brukar tillbringa 2-3 v i Hong Kong, brukar jag passa på att köpa en liten bit vällagrad hårdost vid tillfälle. Sedan är väl osthyveln en svensk innovation?! Jag jobbade tre vintrar som längåkningslärare i Schweiz, dom hade väldig kul åt min "Käsehobel" som jag var tvungen att plaocka med mig:D
Nja, den är väl ändå norsk...

I England hade de kul åt min till en början, sedan var det flera som skaffade en genom mig eller IKEA!

Förstår inte varför man skall släpa med sig massa mat? Är inte syftet med att åka utomlands att uppleva ny kultur inkl. ny mat? Dina Sibylla-vurrar klarar du dig väl utan ett halvår? Själv föredrar jag att sakna och längta för att sedan få "pay offen" när jag kommer hem och hugger in.
Pass, pengar samt en ordentlig försäkring så klarar ni er fint!
Nu är det inte en massa mat som skall släpas med utan ett litet urval av sånt som jag uppskattar då jag är borta längre perioder.

Jag har varit i Phuket ett 30-tal gånger och har massor av polare från världens alla hörn som kommer ner löpande eller som jag, stannar längre perioder. Vi träffas ofta och det är inte alls ovanligt att vi är 15-20 pers som käkar ihop på stamhaket som ägs av en svensk kille. Ibland kan det vara gott med ett par Sibylla korvar till nattamat, likaväl som att vi kör ost och vinkvällar då Falbygdens ostar är ett mycket uppskattat inslag.

Jag kan absolut hålla med dig om att man skall uppleva ny kultur och äta vad som bjuds lokalt och det skulle aldrig falla mig att ta med en massa mat till nya resmål som man besöker för första eller andra gången. Phuket blir lite annorlunda då det mer är som ett andra hem och inte speciellt exotiskt längre.

Toppen