Gnopps
Medlem
Jag har bokat följande Eurobonus-bonusresa till Liberia i Costa Rica, över Atlanten i första klass och resten affärsklass:
MUC-CLT-EWR-LIR / LIR-SAL-SFO-YYZ-FRA-HEL
Jag trodde detta skulle kosta 150k poäng för förstaklass-resa Europa till Nord/Central-amerika men SAS vill ha 220k (150k + 70k).
Jag har pratat med SAS flera gånger och de kan inte förklara hur priset uppkommer - bara att datorn prissätter så .
De sa först att det beror på att jag inte får byta två gånger i en tredje zon, men det är endast två zoner involverade.
Därefter fick jag höra att det är för att det är två byten i Nordamerika. Vilket inte heller verkar stämma då min ursprungliga resa (HEL-CPH-MUC-NYC-LIR / SJO-NYC-VIE-CPH-HEL) också prissattes som 220k även om där endast var ett byte i Nordamerika.
Jag håller mig på 8 segment totalt men hemresan har 5 medan utresan har 3. För att testa om det var detta som ställde till det provade de att prissätta endast MUC-CLT-EWR-LIR vilket borde givit 90k (enkelpris 60% av 150k) men istället föll ut på 132k (dvs. enkelpriset av förstaklass Europa-Amerika + Amerika-Amerika).
Också lustigt är att det är 150k + 70k. 70k är vad första klass inom Amerika kostar men jag reser de sträckorna i affärsklass, alltså borde det om något vara 150k + 50k.
Jag reser om några dagar och det finns tydligen ingen på SAS-kontoret nu som begriper eller kan förklara varför det blir så här. Min egen teori är att LIR på något sätt är felkodat att vara i fel zon, då min bror råkat ut för liknande problem med denna flygplats tidigare. Jag har nått en temporär lösning med SAS men skulle vilja hitta den riktiga förklaringen.
Någon som har någon idé vad detta kan bero på?
MUC-CLT-EWR-LIR / LIR-SAL-SFO-YYZ-FRA-HEL
Jag trodde detta skulle kosta 150k poäng för förstaklass-resa Europa till Nord/Central-amerika men SAS vill ha 220k (150k + 70k).
Jag har pratat med SAS flera gånger och de kan inte förklara hur priset uppkommer - bara att datorn prissätter så .
De sa först att det beror på att jag inte får byta två gånger i en tredje zon, men det är endast två zoner involverade.
Därefter fick jag höra att det är för att det är två byten i Nordamerika. Vilket inte heller verkar stämma då min ursprungliga resa (HEL-CPH-MUC-NYC-LIR / SJO-NYC-VIE-CPH-HEL) också prissattes som 220k även om där endast var ett byte i Nordamerika.
Jag håller mig på 8 segment totalt men hemresan har 5 medan utresan har 3. För att testa om det var detta som ställde till det provade de att prissätta endast MUC-CLT-EWR-LIR vilket borde givit 90k (enkelpris 60% av 150k) men istället föll ut på 132k (dvs. enkelpriset av förstaklass Europa-Amerika + Amerika-Amerika).
Också lustigt är att det är 150k + 70k. 70k är vad första klass inom Amerika kostar men jag reser de sträckorna i affärsklass, alltså borde det om något vara 150k + 50k.
Jag reser om några dagar och det finns tydligen ingen på SAS-kontoret nu som begriper eller kan förklara varför det blir så här. Min egen teori är att LIR på något sätt är felkodat att vara i fel zon, då min bror råkat ut för liknande problem med denna flygplats tidigare. Jag har nått en temporär lösning med SAS men skulle vilja hitta den riktiga förklaringen.
Någon som har någon idé vad detta kan bero på?