Senaste nytt

Vad ska man göra i Atlanta och område i "närheten"

På väg hem från premiärbesök i Atlanta och liten road trip i Georgia. Precis som andra konstaterat så lär Atlanta inte hamna på listan över världsarv, även om det finns bra muséer och trevliga områden utanför downtown.

Vi tog en tur till kusten och besökte klassikerna Charleston och Savannah, men även Besufort som är en liten pärla med bra butiker och restauranger. Vägen från Savannah till Atlanta (I-16) är däremot extremt tråkigt så retrospektivt skulle vi tagit vägen via Athens på vägen hem också, även om det blir lite backtracking.

Last edited:
Ett annorlunda förslag är att flyga vidare till Tampa. Då finns ju västra Florida, och kanske lite till, att njuta av.
Delta har 11 flighter dagligen ATL-TPA … och flygresan dit tar bara drygt en timme.

Måste säga jag gillade området kring Georgia Tech. Mycket matställen och bra frulle. Och hotellet som också är Georgia Techs var kanon.

Ska besöka Atlanta 2 dagar i mars och undrar om någon här har tips på (1) sjysta matställen (gärna lokalt kök -> "southern"), (2) bra öl/drink-hak, och (3) sevärdheter "off the beaten track".

Är du intresserad av serien ”Stranger things” så utspelar sig de flesta utomhusscenerna i en liten stad som heter Jackson,GA. Ligger ca 50 min söder om Atlanta.

Prince City Market (typ Midtown Atlanta), var trevligt ställe att äta och dricka på.
Tack! Bra serie, absolut. Men inte bra nog för mig att besöka under min korta vistelse bara för att se inspelningsplatser. Ponce City Market hade jag också skrivit ned som ett ställe värt att besöka.

På väg hem från premiärbesök i Atlanta och liten road trip i Georgia. Precis som andra konstaterat så lär Atlanta inte hamna på listan över världsarv, även om det finns bra muséer och trevliga områden utanför downtown.

Vi tog en tur till kusten och besökte klassikerna Charleston och Savannah, men även Besufort som är en liten pärla med bra butiker och restauranger. Vägen från Savannah till Atlanta (I-16) är däremot extremt tråkigt så retrospektivt skulle vi tagit vägen via Athens på vägen hem också, även om det blir lite backtracking.
Det finns - faktiskt - en del intressanta resmål i Atlanta och i dess närområde. Inser att jag inte skrivit om det här men finns flera potentiella road trips både väst, öst, söderut från Atanta. I Atlantas närhet finns många historiska platser att besöka som Martin Luther Kings epok, Coca Cola, CNN men även typ stone mountain. Åven en del matresmål som city market och Hattie B’s (och en del okända guldkorn hos div BBQ ställen- mums!) Nära ATL ligger exvis Pit Stop BBQ - fantastiskt bbq-ställe nära flygplatsen som även har take away. Sjukt goda ribs och brisket. Detta ställe och Hattie B’s är på vår bucket list nästa gång vi är där Atlanta.

Toppen