Senaste nytt

Vad samlar ni på? Förutom poäng och stämplar i passet

Precis som Jacob har jag en massa kylskåpsmagneter hemma, försöker alltid få tag på en från intressanta platser man varit på, började relativt nyligen så har inte från alla resor man gjort tidigare (en anledning att åka tillbaka). Den mest udda är väl den från Sipadan efter dykningen där.
Samlar även whisky, började för 5-6 år sedan ungefär då jag satte upp en regel att alltid ta med minst en whiskyflaska hem efter en resa (så länge det finns något vettigt att köpa). Nu står det väl ett 50-tal olika whiskys i samlingen, dricker för långsamt för att den inte ska växa varje år :)

I yngre år samlade man ju på det mesta, hockeykort, kottar, matchbiljetter osv.
Samlade även på kapsyler som barn, farsan reste mycket och fick alltid komma hem med nya kapsyler efter sina jobbresor. Tror inte farsan var direkt missnöjd, blev ju en hel del öl han var tvungen att köpa för att jag skulle få en ny kapsyl :)

Det händer nog ibland att det s.k. nyckelkortet från hotellet "glöms bort" och får följa med hem.
Har även en skaplig samling sedlar från de flesta länder jag har besökt där det nog bara är
East Carib Dollar och Barbados Dollar som fattas men det skall åtgärdas vid nästa besök.

Räknas flygsträckor? Jag försöker att planera mina resor så att det blir en eller flera tidigare oflugna linjer på varje resa.

På hotell tar jag ofta med mig tvålen hem (om de inte är minismå) eftersom det är synd att kasta massa tvål hela tiden. Dock är användningen långsammare än tillflödet så det har blivit en "samling" hemma.

Jag samlar länder och erfarenheter... Men, har en mor som - håll i er - i min ungdom samlade på dammtussar från alla de kyrkor hon besökte.. Inga frågor tack ;-)

Samlade för övrigt på tändsticksaskar tidigare men den tider är över... det finns ju nästan inga numera...

Precis som trådskaparen är jag också svag för Hard Rock Café, även om jag bara berättar om min svaghet för några få vänner - det är lite pinsamt.

Deras mat har jag inte så mycket för men de är bra på drinkar och har alltid gratis bredband.

Har valt att samla på deras glas, återkommer ev med lista men har glas från 36 olika platser.

När jag var yngre så samlade jag på tidtabeller från flygbolag. När det var dags att ta flyttlasset från Sthlm till Luleå så kastades det 3 st flyttkartonger med tidtabeller. Vilket jag ångrar idag. Nu samlar jag på allt med flygbolagsnamn på och då menar jag allt! :). Förutom det så samlar jag på flygbolag, dvs jag vill flyga med så många olika som möjligt.

Starbucks City Mugs Architecture collection. Regeln är att man bara får köpa en Mugg om man varit i staden.
Det är ok att beställa online om man missat att köpa i en stad man besökt.

Architecture Series

Har:
Boston
Calgary
Toronto
Vancouver
Los Angeles
Las Vegas
Canada
New York
San Francisco (fel serie, blir nytt köp)

Hade:
Seattle, gick sönder i baggaget :(

Missat:
Miami

På gång:
Chicago

Det har blivit att jag samlat på mig en del Hard Rock Cafe pins på sistone, nämligen:
Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Beijing, Hong Kong x2, Tokyo x2, Kuala Lumpur, Penang, Bangkok, Phuket, Singapore x2, Manila, Ho chi minh city, Delhi, Mumbai, Pune, Bali, Guam, Saipan, Sydney osså har jag säkert glömt nån. T-shirts kändes som för stort.

Har även satt sikte på 8 st Starbucks espressomuggar med stadsmotiv. Bara Chongqing, Chengdu och Hong Kong inköpta hittils men Shanghai kommer i helgen, Göteborg i oktober och Beijing i november. Sedan är det två kvar, vi får se vilka det blir. Singapore och KL är tippade favoriter.

Jag har även en tendens att råka behålla hotellnycklar, dock mest från olika Marriotthotell. Favoriten är från JW Marriott i HK, formad som vanlig nyckel fast med magnetremsa istället för tänder - men oftast blir det ju vanliga kort med diverse motiv.

Osv... ;)

Deras mat har jag inte så mycket för men de är bra på drinkar och har alltid gratis bredband.

Jag har fattat tycke för deras burgare, framförallt "The Big Cheese" då medium stekt och med American Cheese. Har ätit den på alla restauranger jag besökt, för att kunna jämföra... New York ligger bäst till än så länge. :)

Toppen