Senaste nytt

Vad omvandlas bokningsklass "S" hos SAS till OS?

Maten mellan Stockholm och Wien är oftast riktigt trevlig. Vet inte om det är samma till Köpenhamn. Saknar dock riktig champagne :(

Bokningsklassen för resan är: PSERTY/PSERTY/SSERTY/SSERTY
Det där är inte bokningsklasser - de är alltid exakt en bokstav. Det där är farebasis.

Sedan utelämnade du den viktigaste detaljen - du har bokat codeshare! Det är just det som ställer till det. Hade du bokat rena OS-flighter hade Pontus haft helt rätt, men nu är det inte alls säkert. (Även om det förstås kan råka stämma!)

Hur menar du nu?
Om jag bokat en ren OS-flight (vilket väl bara går fr OS-hemsida) och hade fått "S" som bokningsklass så hade det ju varit low-eco och bara gett 25%...
På vilket sett kan ha missuppfattat frågan vad SSERTY omvandlas till hos OS?

Säger nu inte att han har rätt, det återstår ju att se, men ändå...

Jo skumpan kan man sakna, men det kan man å andra sidan dricka lite var som. Goda röda viner från Österrike är sällsynta:)

Pontus på chatten verkar vara en hygglig kille med trevliga svar. Vi får hoppas på att han har rätt. Däremot jobbar han på kundtjänst och gjorde förmodligen en (kvalificerad?) gissning. Även om han hävdar att han är helt säker, så kan han inte vara det. Codeshare-tabellen är dynamisk, som jag har förstått det.
Så ska snarare hans input en mätpunkt.
Jag kan fråga några av mina grannar om du vill ha fler... ;)

Missuppfatta mig rätt, men förvänta dig inte att få åka business, då du faktiskt inte har bokat det. Utan ställ in dig på att åka i ekonomi och bli glatt överraskad om det inte blev så. Det är så mycket tråkigare att bli nedflyttad, än uppgraderad.
Det är många som har skrivit på forumet om att SAS plus hos Lufthansa har blivit vanlig ekonomi, och varit alldeles för besvikna.

Hur menar du nu?

Jag menar att om fligherna hade haft OS-nummer och inte varit codeshare, så hade vi redan talat om exakt hur det låg till och då hade även Pontus haft helt rätt.

Om jag bokat en ren OS-flight (vilket väl bara går fr OS-hemsida) och hade fått "S" som bokningsklass så hade det ju varit low-eco och bara gett 25%...

Nej, det går att boka på andra sätt också. Vet dock inte på rak arm om det går via SAS hemsida eller inte.

På vilket sett kan ha missuppfattat frågan vad SSERTY omvandlas till hos OS?

Därför att det betyder helt olika saker om du bokat codeshare eller om du bokat en ren OS-flight. Om du bokar rena flighter så finns det en tydlig tabell att slå i. Om du bokar codeshare så är det en dynamisk översättning som kan ändras när som. Först kommer den att konkretiseras till en bokningsklass hos SAS (som troligen blir S, men det är inte 100% säkert i alla tänkbara fall) och sedan översättas till operating carrier enligt den dynamiska tabellen.

Sedan omvandlas inte SSERTY till något - det är den farebasis du har köpt hos SAS. Det är bokningsklassen som översätts. Du måste skilja på dessa två begrepp, för de innebär ganska olika saker. Lite som att ett hjul inte är en bil, typ.

Av biljetten och beställningen framgår att bokningsklasserna är P/P/S/S

Trodde faktiskt att första bokstaven o farebasis oftast även beskrev vilken bokningsklassen...men man lär sig alltid något nytt...

Men som sagt, vi får se vad det lider varjag hamnar i kabinen:)

Toppen