Senaste nytt

Vad krävs för inträde till USA

Har någon sett en kvalificerad gissning på när US öppnar upp för turister?

Det är avhandlat i ett antal trådar här på BC om du söker lite.

Två vägar:
1. Åk till Mexico eller ett annat land som tillåter inresa OCH som USA tillåter inresa från. Stanna där 14 dagar innan inresa till USA.

2. Ansök om National Interest Exception:
National Interest Exceptions for Certain Travelers from the Schengen Area, United Kingdom, and Ireland

How to Request National Interest Exceptions for Travel | U.S. Embassy in Sweden

I fall 2 bör du först hitta dig en Real Estate Agent som du anlitar som skriver inbjudan till dig. Sen måste du följa alla protokoll för inresa.

Min amatör-förhoppning är att vaccinerade tillåts att resa in tidigare än att flockimmunitet uppnås. Men jag ser fortfarande mina planerade resor som "ännu inte inställda" oavsett när de är i tiden.

Lite OT, men med viss poäng på slutet:
Frugan (som är i sjukvården) fick spruta #1 i fredags, och får spruta #2 om 9 veckor. Det innebär att om jag ska kunna åka på min nästa planerade resa till USA i mitten på juni måste jag få min #1 spruta i mitten av april-isch. Med tanke på att jag inte är +65 och inte är i någon riskgrupp i övrigt (och dessutom hade anti-kroppar i somras när jag testade mig) ser det ganska mörkt ut. Jag skulle inte sätta några pengar på att jag både har fått 2 sprutor innan mitten på juni och att USA öppnar för vaccinerade turister tills dess.

Totalt OT för denna tråd:
Pratade med en kompis som har japanska vänner. De menade att de enda som tror att det blir OS är politikerna, och att de inte har börjat vaccinera ännu. Visst, de kan göra det snabbt och effektivt om de ha vaccinet på lager, men ändå. Blir intressant att följa då jag även har en Japan-tripp planerad i slutet av september.

Skulle behöva åka till USA i augusti, känns osannolikt att det blir av.
Vi får se hur det går, på 2-3 månader bör man se var det lutar.

Min förhoppning är att man öppnar upp för vaccinerade i ett tidigare stadie, kanske till och med exkluderar icke-vaccinerade under en ganska lång period. Det skulle nog ge många ytterligare incitament för att faktiskt vaccineras.

Vi levde i en förhoppning om en kryssning i september, men planerna är framflyttade till december-januari. Under hösten lär ju det förhoppningsvis börja öppnas upp både här och där, och vi vill helst inte tillhöra första omgången av resenärer till USA. Förra året tillhörde vi några av de sista som släpptes in, och det ”kaoset” undviker jag gärna. :D

Bankiren: Det är det området Cape Coral samt Fort Myers beach vi är intresserad av. Kan det vara Perstad du syftar på den svenska mäklaren?

Juni-resan ombokad. Inte helt oväntat.

Har en kort nöjesresa till Chicago inplanerad till första helgen i juli. Nuvarande plan är att få vaccinspruta #2 21/6, vilket innebär att jag kommer vara fullt vaccinerad innan eventuell ankomst till USA. Check på den.

Sedan återstår det lite detaljer som att UD behöver ta bort sin avrådan från "icke nödvändiga resor" och att USA ska släppa in personer från Sverige på något sätt...

Funderar på att söka ESTA bara för vara i startgroparna, och för att se om det ens går att söka ESTA i dagsläget.

Nyfiken på andras erfarenheter av att kunna åka in till USA "som vanligt" när det är möjligt, utan krångel med undantag eller via Mexico. Jag kommer dela med mig av mina.

Juni-resan ombokad. Inte helt oväntat.

Har en kort nöjesresa till Chicago inplanerad till första helgen i juli. Nuvarande plan är att få vaccinspruta #2 21/6, vilket innebär att jag kommer vara fullt vaccinerad innan eventuell ankomst till USA. Check på den.

Sedan återstår det lite detaljer som att UD behöver ta bort sin avrådan från "icke nödvändiga resor" och att USA ska släppa in personer från Sverige på något sätt...

Funderar på att söka ESTA bara för vara i startgroparna, och för att se om det ens går att söka ESTA i dagsläget.

Nyfiken på andras erfarenheter av att kunna åka in till USA "som vanligt" när det är möjligt, utan krångel med undantag eller via Mexico. Jag kommer dela med mig av mina.

Det är möjligt att söka esta precis som vanligt. Jag sökte nytt eftersom mitt pass gick ut. Inga problem.

Det som är problemet är 14-dagarsförbudet om du vistats i någon av de rödlistade länderna. Om du bor som svensk i ett annat land så har du kunnat resa in och ut precis som vanligt.

Vi väntar alla på att USA ska öppna, men när de gör det så blir det nog inte särskilt annorlunda från hur det varit tidigare, med undantag för att de kanske kräver dokumenterat test/vaccination.

Toppen