Senaste nytt

Vad kostar det att flyga ett tomt plan till Hong Kong

Antingen kan SAS låta någon flyga ner maskinen och sedan flyga hem den besättningen, eller så kan leverantören skicka två kinesiska piloter på reguljärflyg till Stockholm och låta dem flyga maskinen till Hong Kong. Frågan är om det är någon relevant skillnad i kostnad.
Om jag hade ägt flygplan hade jag nog generellt velat att min egen personal skulle ta hand om och flyga maskinerna så långt det bara är möjligt. Jag hade inte varit särskilt sugen på att lämna iväg ett eller flera plan till någon utomstående, helt oavsett vilka fina rekommendationer denne kommer med. Min egen personal hade jag litat mer på än någon extern.

Kostnaden för två personer, låt vara piloter, borde i sammanhanget vara försumbar. Piloter och framför allt styrmän samlar väl flygtid, en sådan här nödvändig extraflygning är väl ett utmärkt sätt att ge just sådan flygtid till någon styrman som vill bli kapten en vacker dag?! Därför, egen personal.
 
Antingen kan SAS låta någon flyga ner maskinen och sedan flyga hem den besättningen, eller så kan leverantören skicka två kinesiska piloter på reguljärflyg till Stockholm och låta dem flyga maskinen till Hong Kong. Frågan är om det är någon relevant skillnad i kostnad.

Om jag hade ägt flygplan hade jag nog generellt velat att min egen personal skulle ta hand om och flyga maskinerna så långt det bara är möjligt. Jag hade inte varit särskilt sugen på att lämna iväg ett eller flera plan till någon utomstående, helt oavsett vilka fina rekommendationer denne kommer med. Min egen personal hade jag litat mer på än någon extern.

Kostnaden för två personer, låt vara piloter, borde i sammanhanget vara försumbar. Piloter och framför allt styrmän samlar väl flygtid, en sådan här nödvändig extraflygning är väl ett utmärkt sätt att ge just sådan flygtid till någon styrman som vill bli kapten en vacker dag?! Därför, egen personal.

Självklart är det SAS egna piloter som flyger dessa ferryflygningar till Hong Kong, dessa är sedan deadheads på nästa SK964 till Stockholm om det inte är ett plan som skall ferryflygas hem dagen eller dagarna efter.
 
Självklart är det SAS egna piloter som flyger dessa ferryflygningar till Hong Kong, dessa är sedan deadheads på nästa SK964 till Stockholm om det inte är ett plan som skall ferryflygas hem dagen eller dagarna efter.

Varför är det självklart? Med det resonemanget så borde det ju bara vara SAS egen mekaniker som sköter själva underhållet också?
 
Ver att björnpilot var och hämtade samt lämnade en hel del A330/340 på Malta för något år sedan så det var sas piloter då åtminstone.
 
Toppen