49 år, docent i företagsekonomi på västsvensk högskola. Har haft resepusslande som intresse sedan sena tonår då jag försökte bli en duktig längdåkare och åkte kors och tvärs över landet på läger och tävlingar. Att försöka att få till bra resor började jag med redan lumpen 81-82 i Östersund och när jag skulle hem till Skaraborg och åka längdtävlingar över helgen på vintern. Så i stället för att ta chartern med göteborgarna på fredag kväll, lyckades jag fixa att få flyga reguljärt till Jönköping,via ARN på fredag lunch. Har bott i Malmö och Skövde sedan 2001 och jobbade fram till 2009 på Umeå univ mellan 25-100%. Så under "avundsjukeåren" mot SAS jagade jag bra filghter till CPH, eller Ängelholm för att få poäng, eftersom det gasnka ofta blev "fyra ben".
Numera försöker jag ordna min tillvaro så jag kan få 3-4 longhaul per år genom att bl a undervisa och ha samarbeten med universitet i syd-ostasien, främst Hong Kong och Bangkok och sedan fylla på med privatresor för upprätthålla min nyvunna status i BAEC gold. Är sedan hösten 2008 ett hängivet BA-fan. Så ni kan ju gissa vem som jublade 2010 när dom öppnade linjen GOT-LHR igen. Tycker att Sydostasien med Kina är ett av de mest spännande områdena i världen med tanke på den utveckling som sker och har skett där. Mitt mål att en gång i livet få flyga riktig first-class, som en gång verkade vara ouppnåeligt uppnådde jag redan för fyra veckor sedan när jag fick min historiska uppgradering från BA World traveller (economy) till First mellan LHR-BKK. SÅ nu jagas 2-4-1 vouchern med BA Visa,jag har ju inte varit i Concorde room ännu...
Jag läser Jacobs rapporter om erfarenheter i första klass med intresse. CX first class står på agendan, genom en kombination av AA-poäng och anomalier uttagstabeller. Även en first-flight med Emirates mellan HKG-BKK är jag frestad av.
En del av min strategi för att i framtiden hålla uppe frekvensen på first-flighter är att shoppa poäng på bl a SPG. Visst det kostar en del, men jag ser det som ett sparande och jämfört att att själv hosta upp vad det kostar med en business eller first longhaul får man ett starkt rabatterat pris, om man nu tycker att flyga first är en del av "la doce vita". Dom europeiska bolagen, i synnerhet SAS, har perversa priser för att köpa poäng jämfört med transatlanterna.
Sedan tycker jag också att det skulle vara skitkul om vi kunde ordna liveträffar för forumets medlemmar ngn dag per år. LHR vore ju en bra träffpunkt. Maka/make/sambo etc tycker säkert att det kunde vara kul med en week-end London,medan den andra halvan ägnar fredagkvällen och lördagen åt att snacka routing, IATA bokningar, statusmatchningar, anomalier i intjäning och uttag av poäng, mileageruns mm mm...