Varit medlem i fyra månader nu och hittills inte presenterat mig själv så det är väl på tiden.
Man, 32 år som bor på södra sidan av Stockholm. Saknar utbildning från högskola/universitet men har på egna meriter tag mig in som systemutvecklar/systemarkitekt vid ett svenskt företag inom IP-telekom där jag i dag sysslar nyutveckling av tjänster och till viss del "intelligens" för att förenkla livet för våra kunder. En del drift ingår även i tjänsten, men så när som inga resor annat än med tåg och då främst tvärs över landet.
Har tidigare bott 8 år i Tokyo där jag till och börja med pluggade dels språket, dels en KY-utbildning. Under min tid i Japan träffade jag också min fru som för övrigt är anledningen till att jag åter bor i Sverige - hon ville absolut inte fortsätta sitt legitimationsarbete i Japan utan att valde skicka tillbaka mig (tillsammans med henne, givetvis) till Sverige för att ta samma legitimation här då systemet tydligen är bättre: både för de hon jobbar med och för henne själv. (insikt: Migrationsverket är inte roliga att ha att göra med - 11 månaders oviss väntan är kass)
Under tiden i Japan blev det någon resa hem till Sverige per år och jag kommer tydligt ihåg avsjukan som satte sig som ett svart skynke framför ögonen när vi surt fick traska förbi både business class och premium economy på väg mot våra säten längst bak i economy. Det gick ett par år innan vi kom på att vi nog kunde spara miles i något program men den glädjen slogs i spillror så snart vi upptäckte att en resa i economy per år inte skulle leda till något särskilt.
Tankarna på business - eller ens premium economy - via FF-program lades på is till dess att vi flyttat till Sverige och skulle bege oss till Japan för att hälsa på hennes familj. Vi hade bokat economy med Finnair och tagit oss till Arlanda. Väl på plats får vi ett SMS om att Finnair ställt in vårt flyg pga strike och vi ombokades då till SAS Plus - och därefter sitter vi fast i träsket.
Hittade BC under hösten 2019, blev medlem i november, och vi sitter nu och smider planer på ytterligare resor - både revenue under kampanjer och bonusresor med hjälp av 2-4-1... Något som inte hade varit möjligt utan det bibliotek av information och insikt som ni alla bidrar med här!