Senaste nytt

Vad ingår vid resan?

Minibiff

Medlem
Hej,
Är EBG och statusmatchade mot Royal Orchid(Thai) och är motsvarande där.
Nu tänkte jag boka en resa med Lufthansa viaTicket.se och då kunde jag välja "Light" eller "Standardbokning", då valde jag standardbokning och får upp att bara handbagage ingår. Vet någon om jag har incheckad bagage då iallafall eftersom min status ger mig det? Fattar inte vad skillnaden är mot "Light" men det står såhär på bokningen.

Attachments

• Skärmavbild 2025-01-13 kl. 14.15.07.png
    Skärmavbild 2025-01-13 kl. 14.15.07.png
    42 KB · Visningar: 126
  • Skärmavbild 2025-01-13 kl. 14.16.40.png
    Skärmavbild 2025-01-13 kl. 14.16.40.png
    239,5 KB · Visningar: 130
Hej,
Är EBG och statusmatchade mot Royal Orchid(Thai) och är motsvarande där.
Nu tänkte jag boka en resa med Lufthansa viaTicket.se och då kunde jag välja "Light" eller "Standardbokning", då valde jag standardbokning och får upp att bara handbagage ingår. Vet någon om jag har incheckad bagage då iallafall eftersom min status ger mig det? Fattar inte vad skillnaden är mot "Light" men det står såhär på bokningen.
Kan ha fel, men intra-EU tror jag man inte får det trots *A Gold, men verkar som att folk fått erfara olika

Du har sannolikt köpt en Lufthansa Light tariff med Tickets standard service. Ta upp bokningen på Lufthansa’s hemsida, där ska det stå tydligare.

Light biljett inom star alliance har inget bagage även för star gold statuskunder (med få undantag). Det är flygbolagetsbiljetttyp som avgör inte resebyråns tjänstepaket.

Bäst och enklast är nog att boka direkt hos Lufthansa.

• Gilla
Reactions: hco
OTAs har förrädiska egna lager av "enhancements" ovan på light fares som de försöker sälja in. Av denna anledning så är det oftast säkrast att boka direkt med flygbolagen, visar det sig att OTA har "jämförbara" fare märkbart billigare så ska man dra öronen till sig.

Ska man bara ta billigaste möjliga paketet via en sådan "OTA" och sedan köpa till incheckat bagage? Kan ju bara köpa för båda och vi klarar oss på en väska. Eller är det något annat jag missar? Billigaste "resan" kostar 3800-4500 men tar jag via lufthansa och adderar blir det upp mot 7000 (inkl bagage då). Gissar att det inte kostar 2500 att lägga till 1 väska t/r. Gissar ändå att övriga förmåner så som fasttrack, lounge etc funkar på light?

Ska man bara ta billigaste möjliga paketet via en sådan "OTA" och sedan köpa till incheckat bagage? Kan ju bara köpa för båda och vi klarar oss på en väska. Eller är det något annat jag missar? Billigaste "resan" kostar 3800-4500 men tar jag via lufthansa och adderar blir det upp mot 7000 (inkl bagage då). Gissar att det inte kostar 2500 att lägga till 1 väska t/r. Gissar ändå att övriga förmåner så som fasttrack, lounge etc funkar på light?
Hur långt är ett snöre? Prova fram till betalning hos båda med en väska och jämför priset. Lufthansa light biljett ger ingen sittplatsval eller bagage på resor inom Europa. Fast track osäker, lounge i princip ja, och så prio boardning.

KLM har liknande priser den helgen, där ingår bagage och sittplatsval även på light biljett för dig som EBG. Går några fler flyg GOT-AMS än FRA/MUC-Got också om något skiter sig. Den här till exempel: https://www.google.com/travel/flights/s/vyeF99QyGgntybGZA

Det kan dock mycket väl bli så att du inte kommer kunna köpa några tillval direkt från flygbolaget för att du bokat via resebyrå utan du hänvisas tillbaka till byrån för alla ändringar och tillägg. Hur Lufthansa gör vet jag inte dock.

OTA verkar sälja biljetter på flygbolag där incheckad bagage ingår till en xtra kostnad , såg en vlogg där de bokat incheckat bagage via OTA men vid incheckningen fick de betala xtra för 3 bagage , inget svar från resebyrån och de fick betala ny dyr avgift

Toppen