Senaste nytt

Vad har ni i/på öronen när ni sover på flyget?

joa

Medlem
Här borde svaret gå att finna tycker jag.
Sover inte bra med mina over earlurar. Dom är för otypliga. Utan något allt tycker jag att jag blir för mycket störd.
Vanliga engångs skumproppar tycker jag sitter lite dåligt och jag har aldrig tyckt de funkat bra.
Har på senare tid kört med "kludd". Typ transparent massa som man trycker/ut.
Funkar också bara sådär.

Funderat på airpods med NC, men är rädd att man skall tappa dem och att de försvinner....

Har ni några andra tips? Hur gör ni?
Det finns ju lite mer avancerade hörselproppar och att betala lite mer gör jag gärna om det kan vara lösningen.

Kör med airpods med sladd (utan NC) och lyssnar på en podd. Somnar ofta relativt fort och sover som en gris.
Ovanstående förutsätter lie flat. Sitter jag upp sover jag i regel inte alls.

Själv är jag känslig för ljud när jag ska sova, och sover man på sidan vill man inte ha något som trycker mot örat. PepVanliga engångsproppar är bra om man tar sig tiden att använda dem rätt, förslagsvis med "ap-greppet" enligt nedan. Jag har hittills inte hittat ett par NC-lurar som ger bättre dämpning än en billig engångspropp.
1. Rulla proppen mellan tummen, pekfingret och långfingret c:a 15-20 sekunder så att den blir så lång och smal som möjligt.
2. Gapa med munnen
3. Ta höger arm över huvudet och ta tag i ovandelen av vänster öra med handen och och dra uppåt
4. För in proppen i vänster öra. Håll emot med vänster pekfinger mot proppen så att den inte expanderar ut ur hörselgången (utan att trycka in fingret i hörselgången, då är det risk att man inte får ut proppen igen).
5. Vänta 45 sekunder medan skummet expanderar
6. Släpp örat och stäng munnen
7. Repetera i andra örat.

Om man efter detta har problem med att propparna inte sitter ordentligt kan man kvala in i Guinness rekordbok i kategorin stora öron.

Vanliga öronproppar med over ear lurar ovanpå med noise cancelling. Drar man på volymen så den läcker igenom propparna så hör man absolut ingenting om det är det som är kruxet.

Själv är jag känslig för ljud när jag ska sova, och sover man på sidan vill man inte ha något som trycker mot örat. PepVanliga engångsproppar är bra om man tar sig tiden att använda dem rätt, förslagsvis med "ap-greppet" enligt nedan. Jag har hittills inte hittat ett par NC-lurar som ger bättre dämpning än en billig engångspropp.
1. Rulla proppen mellan tummen, pekfingret och långfingret c:a 15-20 sekunder så att den blir så lång och smal som möjligt.
2. Gapa med munnen
3. Ta höger arm över huvudet och ta tag i ovandelen av vänster öra med handen och och dra uppåt
4. För in proppen i vänster öra. Håll emot med vänster pekfinger mot proppen så att den inte expanderar ut ur hörselgången (utan att trycka in fingret i hörselgången, då är det risk att man inte får ut proppen igen).

Om man efter detta har problem med att propparna inte sitter ordentligt kan man kvala in i Guinness rekordbok i kategorin stora öron.
Tack.
Hur tittar resten av kabinen på dig under den övningen ?

På flyget brukar jag ha vanliga Sony/Bose NC over-ear lurar. Men i sängen har jag använt https://www.sleepphones.com/ när jag velat lyssna på ljudbok liggandes eller velat ha insomningsljud. Finns liknande budget varianter också men inte testat dem.

2. Gapa med munnen

Äntligen någon som vet hur man ska använda dessa engångsproppar!
Ni anar inte hur ofta jag får rätta till och lära ut på diverse arbetsplatser. Något som borde vara självklart om man är rädd om sin hörsel.

Hur som helst, det var off-topic. Uppvuxen i en stor och livlig familj och dessutom skaffat en egen likadan så är jag inte särskilt känslig för ljud när jag ska sova, så jag använder ingenting.

Toppen