Senaste nytt

Vad har ni fått för kompensation för att ha fått åka med LN-RKP

Ännu bättre när han för denna gratisuppgradering kammar in 40k EB-poäng i kompensation!
40k är väl "standard"-kompensationen för de som har en originalbiljett utställd i Business? En snabb skummning här verkar visa att för Plus är det ca 15-20k - och då verkar det i princip även varit trasig/dålig IFE..?

Men absolut, han har ingen aning om att han rimligen kan få några poäng i ersättning; så jag ska muntra upp honom när han väl återfår kontakt med omvärlden på andra sidan pölen :cool: (han hade sett fram emot nya kabinen på longhaul, så är han värd).

Vad är kompensationen för? LN-RKP i affärsklass har väl allt som icke LN-RKP har i Plus, förutom wifi?
Sämre stol, IFE och inte gångaccess från samtliga platser, och något sämre service eftersom det är 42 platser jämfört med 32 i 330 / 40 i 340. Annars är det väl OK, men det är ju inte produkten de visar på hemsidan man får utan en 10 år äldre typ.

Fast för en OpUp är det lite magstarkt att be om kompensation kan jag tycka...
Jag (som initierade just den här senaste diskussionen) tog inte upp kompensation alls dock. Däremot så vet jag att min vän skulle jobba på flighten och hade räknat med wifi. Om wifi inte finns samt om IFE:n är kass eller ur funktion, och/eller om stolarna är ruggiga - har jag fått intrycket av den här tråden att han hade haft roligare i Plus med nya kabinen. Jag har dock inte flugit själv med LN-RKP, så eh.

EDIT: Spontant skulle jag tro att de hade min vän fått välja hade hans prio sett ut:
A) Nya kabinen i Plus; med wifi och vad han betalade för
...
D) LN-RKP i Plus; ingen wifi, kompensation i EuroBonus-poäng
E) LN-RKP OpUp till Business; ingen wifi, ingen kompensation

A340 har väl runt hälften så många Plus-stolar som A330, så hans OpUp är ju beroende på att det är fullt i Plus och han behöver flyttas. Det är ju inte direkt någon kostnad för SAS, men ett nedköp för honom jmf med kompensation i EuroBonus-poäng.
NB att jag själv har aldrig begärt kompensation från SAS för konstigheter ombord som jag vet andra kompensations-klagar på; så jag för diskussionen på en teoretisk nivå.

Last edited:
Jag (som initierade just den här senaste diskussionen) tog inte upp kompensation alls dock. Däremot så vet jag att min vän skulle jobba på flighten och hade räknat med wifi. Om wifi inte finns samt om IFE:n är kass eller ur funktion, och/eller om stolarna är ruggiga - har jag fått intrycket av den här tråden att han hade haft roligare i Plus med nya kabinen. Jag har dock inte flugit själv med LN-RKP, så eh.
Ja, WiFi är väl den punkt som man definitivt kan säga blir sämre på LN-RKP även om hamnar i Business istället för Plus. Å andra sidan är det lite allmänt riskfyllt att planera för att man måste a fungerande wifi på dem, så bra fungerar det sällan på longhaul. Men visst är just det en försämring.

Ja, WiFi är väl den punkt som man definitivt kan säga blir sämre på LN-RKP även om hamnar i Business istället för Plus. Å andra sidan är det lite allmänt riskfyllt att planera för att man måste a fungerande wifi på dem, så bra fungerar det sällan på longhaul. Men visst är just det en försämring.
Jag tror inte han planerat in några viktiga möten direkt, men han jobbar på ett techbolag där stora delar av hans jobb är online, så det är klart begränsande. Och SAS däremot utlovar ju wifi. :)

Toppen