Senaste nytt

Vad har hänt med upgrade via miles/points?

sandek

Medlem
Upplever i en post covid-värld att det är snudd på omöjligt att uppgradera sina flighter med poäng. Tänker specifikt inom Star Alliance och specifikt long haul.

Med SAS upplever jag att de enbart uppgraderar de som budar cash. Med Lufthansa är upgrade med poäng inte ens möjligt på de flighter jag varit på (vad det verkar). Flög även Finnair och där fanns det inte möjlighet att uppgradera alls.

Någon mer med insyn som kan bidra med kontext? Eller bara fler erfarenheter?
 

Jonas C

Medlem
Med Star Alliance är uppgraderingar med poäng en katastrofalt dålig deal. Fullprisbiljett i economy + att det måste finnas tillgängliga bonusplatser + att du spenderar nästan lika många poäng som det krävs för att boka en bonusresa.

Med Finnair kan man uppgradera och bekräfta i förväg men då måste det finnas bonusplatser tillgängliga i den högre klassen för att bekräfta uppgraderingen direkt. Om bonusplatser inte finns tillgängliga så blir uppgraderingen väntelistad.
 

sandek

Medlem
Med Star Alliance är uppgraderingar med poäng en katastrofalt dålig deal. Fullprisbiljett i economy + att det måste finnas tillgängliga bonusplatser + att du spenderar nästan lika många poäng som det krävs för att boka en bonusresa.

Med Finnair kan man uppgradera och bekräfta i förväg men då måste det finnas bonusplatser tillgängliga i den högre klassen för att bekräfta uppgraderingen direkt. Om bonusplatser inte finns tillgängliga så blir uppgraderingen väntelistad.
Om man utgår från att man bara har EB poäng, ja. Men jag har miles på LH med.
 

intuition

Medlem
Flög även Finnair och där fanns det inte möjlighet att uppgradera alls.

Någon mer med insyn som kan bidra med kontext? Eller bara fler erfarenheter?
Finnair har kraftigt försämrat tillgången på uppgraderingsplatser, speciellt på långdistansflyg och extra mycket på långdistans till Asien.
Tidigare hade Finnair dessutom en farebucket för uppgraderingar och en annan för rena award - nu är det samma, dvs uppgraderingar konkurrera med awards och med betalda uppgraderingar. Det finns en väntelista för uppgraderingar, och den är ett sätt för Finnair att flytta uppgraderingar (med poäng eller vouchers) längst ner i hackordningen. Ofta står man på väntelistan tills de försökt att sälja platserna på alla andra sätt, ofta till 37 timmar före avgång. Finnair värderar helt enkelt pengar (och ibland löjligt lite pengar) från sällanresenärer högre än att erbjuda trogna medlemmar att uppgradera för poäng eller vouchers.

Sedan är väntelistan lite "lustig". Ibland kan man lista en uppgradering för väntelista och i näst intill omedelbart bli bekräftad. (Vilket ännu mer tyder på en strategi att alltid gömma all tillgänglighet bakom väntelistan)

Så även om det rent faktiskt finns uppgraderingsmetoder är det i realiteten ofta omöjligt att uppgradera, i alla fall om man önskar att få uppgraderingen bekräftad i förväg.
 

mha321

Medlem
Det kan ju vara så enkelt att det är lika mycket uppgraderingar som tidigare, men det är väldigt många som byggt upp poängsaldon under pandemi-nedstängningarna, så det är helt enkelt fler som slåss om de platser som finns.

Personligen har jag bara gjort två försök att uppgradera på SAS i år hittills, via plusgrade och budat med poäng, och båda har gått igenom. Så jag har bra hitrate. Däremot har det varit 0 på CU-uppgraderingar.
 
Finnair har kraftigt försämrat tillgången på uppgraderingsplatser, speciellt på långdistansflyg och extra mycket på långdistans till Asien.
Tidigare hade Finnair dessutom en farebucket för uppgraderingar och en annan för rena award - nu är det samma, dvs uppgraderingar konkurrera med awards och med betalda uppgraderingar. Det finns en väntelista för uppgraderingar, och den är ett sätt för Finnair att flytta uppgraderingar (med poäng eller vouchers) längst ner i hackordningen. Ofta står man på väntelistan tills de försökt att sälja platserna på alla andra sätt, ofta till 37 timmar före avgång. Finnair värderar helt enkelt pengar (och ibland löjligt lite pengar) från sällanresenärer högre än att erbjuda trogna medlemmar att uppgradera för poäng eller vouchers.

Sedan är väntelistan lite "lustig". Ibland kan man lista en uppgradering för väntelista och i näst intill omedelbart bli bekräftad. (Vilket ännu mer tyder på en strategi att alltid gömma all tillgänglighet bakom väntelistan)

Så även om det rent faktiskt finns uppgraderingsmetoder är det i realiteten ofta omöjligt att uppgradera, i alla fall om man önskar att få uppgraderingen bekräftad i förväg.

Med Star Alliance är uppgraderingar med poäng en katastrofalt dålig deal. Fullprisbiljett i economy + att det måste finnas tillgängliga bonusplatser + att du spenderar nästan lika många poäng som det krävs för att boka en bonusresa.

Med Finnair kan man uppgradera och bekräfta i förväg men då måste det finnas bonusplatser tillgängliga i den högre klassen för att bekräfta uppgraderingen direkt. Om bonusplatser inte finns tillgängliga så blir uppgraderingen väntelistad.
Började kolla på hurvida jag skulle kunna använda mina upgrade-vouchers i år på AY. Förut har jag letat efter bonusplatser för berört flyg jag vill uppgradera men nu när jag kolla på HEL-DXB och det finns bonusplatser så enligt hemsidan går det inte att uppgradera med vouchers. Står enbart väntelista på samma avgång som jag kan boka business på rena poäng.

Har dom ändrat något nyligen igen?

Märkt också att Business-platser för poäng på Asien är "non existing"...... Det bästa jag hittat är typ Premium Economy på Singapore.
 

intuition

Medlem
Började kolla på hurvida jag skulle kunna använda mina upgrade-vouchers i år på AY. Förut har jag letat efter bonusplatser för berört flyg jag vill uppgradera men nu när jag kolla på HEL-DXB och det finns bonusplatser så enligt hemsidan går det inte att uppgradera med vouchers. Står enbart väntelista på samma avgång som jag kan boka business på rena poäng.

...
Du menar det nya sökverktyget som ska visa uppgraderingsmöjlighet i den vanliga bokningsdialogen?
Det kan vara rätt buggigt, pröva att kontakta kundtjänst och säg att du ser bonus-platser på ett flyg men att det inte ser ut som att det går att uppgradera. Uppgradering och ren award bör vara samma tillgänglighet.

Ibland ser kundtjänst inte heller platserna, det är en enda röra alltsammans.

En metod är att boka din ekonomi-biljett och sedan gå till den "riktiga" uppgraderingssidan och se om det inte där går att uppgradera med vouchers. Om det inte går, kan du avboka på 24timmars-regeln.
 
Toppen