Senaste nytt

Vad har hänt med Erik Vikings bakvinge?

hoppsan :p inte SAS då men...

Attachments

• oppsssssss.JPG
    oppsssssss.JPG
    20,3 KB · Visningar: 276
Just den där ytan tror jag är omålad på en A330 helt normalt. Jag tittade igenom en massa bilder på Airliners och här är en "officiell bild" från Swiss där jag klippte ut motsvarande del. Kan det vara någon trim-funktion som gör att det ska vara omålat fuselage där?

swissa330.JPG

Just den där ytan tror jag är omålad på en A330 helt normalt. Jag tittade igenom en massa bilder på Airliners och här är en "officiell bild" från Swiss där jag klippte ut motsvarande del. Kan det vara någon trim-funktion som gör att det ska vara omålat fuselage där?

Helt korrekt, den "metalliske fargen" rundt festet til horisontal stabilisator på Airbus er helt normal og skal være sånn. Det er visstnok noe med en sealing som maling ikke fester seg på, mer kan leses her: Why Are Airbus Aircraft Ugly At The Back?! — Tech Ops Forum | Airliners.net

Quote: "The unpainted area on the Airbus 330/340 is where the horiziontal stabilizer seal seats against the side of the fuselage. This keeps the air out of the aft body, when the stabilizer is trimmed. If you enlarge the AC picture you can see the individual pieces of stainless steel that are bonded on to the fuselage to prevent wear. The Boeing 737 has its seal inside that slot. The stabilizer does not touch the fuselage, so rub strips are not necessary."

Lurer på om dette kan være det trådstarter mener eller ikke, det kan jo høres ut slik fra beskrivelsen: "men ett par kvadratmeter av ytan kring stabilisatorn saknar färg". I så fall: ingen ting har händ, det er helt normalt.
Kan sees på A330, A340, A300 og A310 - men de har kvittet seg med fargen på A380 og A350.

Last edited by a moderator:
Nu är TS tillbaka:) det är nog som ni säger men det är ovanligt mycket som är omålat på Erik Viking - annars hade jag inte reagerat. Även Swiss-planet har en onormalt stor omålad yta. det brukar väl vara mer tillsnyggat än så...?/Per

Nu är TS tillbaka:) det är nog som ni säger men det är ovanligt mycket som är omålat på Erik Viking - annars hade jag inte reagerat. Även Swiss-planet har en onormalt stor omålad yta. det brukar väl vara mer tillsnyggat än så...?/Per

Nei, det er helt normalt på alle bilder i denne tråd og den andre linkede tråden.
Hvis man sammenlikner en A340-300 med en A340-500 eller A340-600 vil man se at Airbus endret designet, det er mer "usynlig" på A340-500 og A340-600. Men alle A340-300, samt A330, A300 og A310 (så vidt jeg vet) har disse store metalliske områdene rundt horisontal stab.

Bare å gå på bildesøk og se :)
a340 tail - Sök på Google
a330 tail - Sök på Google
a300 tail - Sök på Google
a310 tail - Sök på Google

A330 fra Air canada:
Photos: Airbus A330-343 Aircraft Pictures | Airliners.net

A340-600 fra Lufthansa:
Photos: Airbus A340-642 Aircraft Pictures | Airliners.net

Toppen