Senaste nytt

Vad har hänt med check-in diskarna på CPH?

intuition

Medlem
De senaste två besöken på CPH har hela vänster-sidan (östra delen av check-in hallen i T3) varit stängd med hänvisning till disk 38. Den manuella incheckningen för premium-kunder brukar ha minst 2-3 diskar öppna men nu har hela avdelningen varit stängd.
Disk 38 är längst söderut i det allmäna bag-drop-området och den är nu visserligen markerad som prio-disk och med två vakter för som kollar att inga vanliga dödliga
IMG20260510222212 - stor.jpeg
kommer in, men en ensam disk sväljer inte direkt behovet. Fastnade i kö där i fredags för att checka in en väska, tog minst 15 minuter.

Någon som vet bakgrunden och om det bara är högst tillfälligt eller något mer permanent?

De senaste två besöken på CPH har hela vänster-sidan (östra delen av check-in hallen i T3) varit stängd med hänvisning till disk 38. Den manuella incheckningen för premium-kunder brukar ha minst 2-3 diskar öppna men nu har hela avdelningen varit stängd.
Disk 38 är längst söderut i det allmäna bag-drop-området och den är nu visserligen markerad som prio-disk och med två vakter för som kollar att inga vanliga dödligaVisa bifogad bild 174913 kommer in, men en ensam disk sväljer inte direkt behovet. Fastnade i kö där i fredags för att checka in en väska, tog minst 15 minuter.

Någon som vet bakgrunden och om det bara är högst tillfälligt eller något mer permanent?

En annan förändring på CPH som inte är bra. Jag hoppas att det är tillfälligt.

Hur gillar du spår 11 och 12 när du går från CPH till Sverige? Utomhusspår med full exponering för utomhusvädret.

Hur gillar du spår 11 och 12 när du går från CPH till Sverige? Utomhusspår med full exponering för utomhusvädret.
Oh ja, det är helt fantastiskt! :p

Det kombinerat med att Skånetrafiken minskat antalet avgångar gör upplevelsen total!

IMG20260510222542 (kopia).jpg

Häromkvällen var det glest mellan tågen, jag passade på att nyttja lounge-on-arrival för att ha något att göra. Fast jag hade glömt "förbättringen" av stationen så lite halv panik när jag kom till spår 1 några minuter innan avgång och insåg att det var en bra bit till att gå...

Tur i oturen har folk ännu inte lärt sig att tågen stannar 250 meter öster om rulltrappan så vi fick sittplats!

Som jag förstått det kommer

Det är tillfälligt som tågen till och från Sverige använder spår 11/12. Arbeten med spåren kring reguljära spår 1/2 pågår. De kan givetvis komma att använda som extraspår, men på sikt är planen att trafiken till och från Sverige återvänder till den ursprungliga stationen med tak. Just nu är det bara ett fåtal inrikes fjärrtåg som använder spår 2.

Oh ja, det är helt fantastiskt!

Det kombinerat med att Skånetrafiken minskat antalet avgångar gör upplevelsen total!

Visa bifogad bild 174930

Häromkvällen var det glest mellan tågen, jag passade på att nyttja lounge-on-arrival för att ha något att göra. Fast jag hade glömt "förbättringen" av stationen så lite halv panik när jag kom till spår 1 några minuter innan avgång och insåg att det var en bra bit till att gå...

Tur i oturen har folk ännu inte lärt sig att tågen stannar 250 meter öster om rulltrappan så vi fick sittplats!
Banedanmark som begränsar trafiken nu.

Det blir högertrafik när de är färdiga med tåg mot Köpenhamn på 11-12 (utan tak) och mot Sverige på 1-2 (med tak). Så hyfsat bra för resande från/till Sverige med gångbron direkt till säkerhetskontrollen om man inte har bagage och väntan under tak på vägen hem.

Toppen