Senaste nytt

Vad har du för armbandsur?

Varför har man armbandsur på sig år 2014?

Själv har jag ett par fina arvegods säkert förvarade, men jag slutade bära armbandsur för minst 10 år sedan.

Känns väl lite väl tonårsmässigt att använda mobilen som klocka? Ser dessutom bättre ut att diskret snegla på sitt armbandsur än att hålla på och plocka fram mobilen.

Dessutom är det stilmässigt att bära en snygg klocka till kostymen! Annars känns det som om det är något som saknas ;)

Som Marcus WIngårdh skriver i "SÅ GÅR DET TILL I UMGÄNGE OCH SÄLLSKAPSLIV"
Herrars smycken äro ordnar, medaljer (resp. rosetter, buttens och barreaux de rubans), ringar, klockkedja, skjortknappar, möjligen kråsnål samt i vissa fall monokelsnodd.

Men eftersom den råkar vara från 1952 så är inte riktigt armbandsuret stort ännu. Men annars hade han nog ersatt klockkedjan med just armbandsur! :)

Rolex Date Just - Pink Dial och stål boett och armband.
Ägt sedan 18-års ålder (alltså 15+ år) och detta är min vardagsklocka. Ej tröttnat på denna klassiker.

Rolex Date Just - Vit urtavla - Guld boett och armband.
Arvegods, vacker men används ej, men ska tas fram då jag blivit pensionär och åker på kryssningar.

Tiffany & Co 14k guldklocka.
Arvegods, används då jag har en mer formell klädsel som t ex. smoking.

Citizen Aqualand
Dykklocka inköpt som tonåring. Har aldrig dykt i hela mitt liv.

Använder klocka för vet vad tiden, samt så är det en trevlig accessoar.

Omega Seamaster Professional
Omega Speedmaster Automatic
och sedan mitt val till kostym eller frack: Halda fickur i silver från 1900
Arbetar dock i en miljö där klockor inte är tillåtna vilket gjort att mina klockor är sorgligt underanvända.

Varför har man armbandsur på sig år 2014?

Själv har jag ett par fina arvegods säkert förvarade, men jag slutade bära armbandsur för minst 10 år sedan.

Därför att man vill hålla en viss stil och känsla. För mig hör ett armbandsur till en påklädd person.

Exempelvis har Mercedes S-klass en klocka på intrumentpanelen från IWC. Man valde detta för att man vill kommunicera något - samma sak som en bärare av ett finare armbandsur vill.

mvh

Har bara skummat tråden men det verkar inte vara många som har en Panerai?
Har själv en dam, kopia från Thailand inköpt tidigt 2000-tal. Automatiskt urverk. Funkar. Dock redigt glas efter att jag tappat den på ett marmorgolv.

Önskar en äkta men har inte hittat någon dam-modell...

En man med ett Panerai-ur lägger jag extra märke till. ;-)

Har bara skummat tråden men det verkar inte vara många som har en Panerai?
Har själv en dam, kopia från Thailand inköpt tidigt 2000-tal. Automatiskt urverk. Funkar. Dock redigt glas efter att jag tappat den på ett marmorgolv.

Önskar en äkta men har inte hittat någon dam-modell...

En man med ett Panerai-ur lägger jag extra märke till. ;-)

Jag suktar efter en mycket speciell Panerai... Förut fanns det en täckt modell av deras Luminor-ur som hette "Luminor Sealand" - Den klockan kunde förslutas med ett lock.

I slutet av 90-talet, och en bit in på 00-talet, inledde man ett samarbete med den brittiska vapentillverkaren Purdey om att göra ornamenteringar på lockens utsida.
Purdey tog inspiration av teckningar i originalutgåvor av brittiska äventyrsböcker (1800-tal). Djurmotiv från afrika o Indien hörde till de vanliga. Fantastiskt extravaganta klockor, som jag gärna skulle äga.

2004, vid ett jubileum, så släppte man även två riktiga dyrgripar: Den ena klockan bar teckningen av en färgsatt orientalisk drake, och den andra var den sk. "Jules Verne" edition. Riktpriset är ca 300.000kr

Jag letar ständigt på klockbutiker i småstäder, och mindre auktioner, för att hitta ett original till "fyndpris". Jag har läst att folk ibland fått tag på vanliga "Panerai Sealand - by Purdey" för 75.000kr.

Dammodeller finns inte längre hos Panerai, så man får nöja sig med de minsta urtavlorna.

Panerai Luminor Sealand Jules Verne - by Purdey: http://1.bp.blogspot.com/-5DGw14v-B...s1600/Panerai+Luminor+Sealand+Jules+Verne.jpg

Last edited:
Jag letar ständigt på klockbutiker i småstäder, och mindre auktioner, för att hitta ett original till "fyndpris". Jag har läst att folk ibland fått tag på vanliga "Panerai Sealand - by Purdey" för 75.000kr.

Dammodeller finns inte längre hos Panerai, så man får nöja sig med de minsta urtavlorna.

Panerai Luminor Sealand Jules Verne - by Purdey: http://1.bp.blogspot.com/-5DGw14v-B...s1600/Panerai+Luminor+Sealand+Jules+Verne.jpg

Det där var en speciell klocka! Den är ju mer ett konstverk.
Trist att de inte gör damur längre, herrmodellerna känns för stora för min handled. Som om klockan är ute och går med mig...

Toppen