Har bara skummat tråden men det verkar inte vara många som har en Panerai?
Har själv en dam, kopia från Thailand inköpt tidigt 2000-tal. Automatiskt urverk. Funkar. Dock redigt glas efter att jag tappat den på ett marmorgolv.
Önskar en äkta men har inte hittat någon dam-modell...
En man med ett Panerai-ur lägger jag extra märke till. ;-)
Jag suktar efter en mycket speciell Panerai... Förut fanns det en täckt modell av deras Luminor-ur som hette "Luminor Sealand" - Den klockan kunde förslutas med ett lock.
I slutet av 90-talet, och en bit in på 00-talet, inledde man ett samarbete med den brittiska vapentillverkaren Purdey om att göra ornamenteringar på lockens utsida.
Purdey tog inspiration av teckningar i originalutgåvor av brittiska äventyrsböcker (1800-tal). Djurmotiv från afrika o Indien hörde till de vanliga. Fantastiskt extravaganta klockor, som jag gärna skulle äga.
2004, vid ett jubileum, så släppte man även två riktiga dyrgripar: Den ena klockan bar teckningen av en färgsatt orientalisk drake, och den andra var den sk. "Jules Verne" edition. Riktpriset är ca 300.000kr
Jag letar ständigt på klockbutiker i småstäder, och mindre auktioner, för att hitta ett original till "fyndpris". Jag har läst att folk ibland fått tag på vanliga "Panerai Sealand - by Purdey" för 75.000kr.
Dammodeller finns inte längre hos Panerai, så man får nöja sig med de minsta urtavlorna.
Panerai Luminor Sealand Jules Verne - by Purdey:
http://1.bp.blogspot.com/-5DGw14v-B...s1600/Panerai+Luminor+Sealand+Jules+Verne.jpg