Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

Bidrar med några datapunkter från mina resor de senaste åren. Resorna med bara SAS är SAS awards, resten Star Alliance awards. Allt i business (förutom korta benen med SAS). Per person, tur-och-retur.

2024:

ARN-BKK-UTH-BKK-ARN (Thai): 2168 kr

ARN-IST-MEX-IST-ARN (Turkish): 2350 kr

2023:

ARN-AMS-BKK-LHR-ARN (SAS/EVA): 1630 kr

2022:

ARN-ORD-ARN (SAS): 769 kr

ARN-YYZ-ARN (SAS): 892 kr

CPH-IAD-CPH (SAS): 420 kr

palmen skrev:Vad är det för bokning som kostade under 1000?SAS hade ju tidigare en flat fee på 112€ per väg plus någon avgift. Omöjligt att komma under 2500 då.Jag bokar nästan uteslutande First till USA eller Asien och hamnar alltid omkring 3000 kronor på dessa bokningar.Klicka för att utvidga...
Thai first kostar 2000kr då med mellanlandning i dyr flygplats (lhr)

img_7645-jpeg.154605

En datapunkt till, avresa jan 2025

ARN-FRA (LH), FRA-VIE (LH), VIE-BKK (OS)

BKK-VIE (OS), VIE-ARN(OS)

1720172603684-png.154606

En till datapunkt. LLA-BKK tor med avresa 31/12-24.

LLA-ARN (SK)

ARN-MUC-BKK (LH)

BKK-TPE (BR)

TPE-IST-CPH (TK)

CPH-ARN-LLA (SK)

Hade, för en månad sedan, tre olika bokningar till Montral I C från GOT med olika mixar av OS, LH och LX (allt i C) Alla alternativ var under 2 000 och det är där jag erfarenhetsmässigt brukar hamna (pågående resa till Sri Lanka dock ett undantag uppåt). Så att norm är 2 500 - 3 000 tror jag är något väl högt.

Jag gör bara en notering att en del som postar sina ”skatter” missar kanske att inkludera star fee i sin uträkning. Eller kanske bara haft tur att sluppit betala den. Eller tittar på en ombokning där avgiften inte presenteras.

Mattias Holmén skrev:Jag gör bara en notering att en del som postar sina ”skatter” missar kanske att inkludera star fee i sin uträkning. Eller kanske bara haft tur att sluppit betala den. Eller tittar på en ombokning där avgiften inte presenteras.Klicka för att utvidga...
Korrekt, i bla min post ovan visas ju inte den avgiften vilket gör att totalen blir strax över 2tkr.

Tittade vad det skulle ksota att boka ekonomi nu på sas.se med Lufthansa award, skatterna på ARN-FRA-EWR-FRA-ARN blir 1990 kronor.

Helt klart billigare än vad det varit tidigare när jag bokat.

Tittar man priset på business ARN-ZRH-JFK-ZRH-ARN med Swiss blir det 1556.

Onekligen bara jag som råkar ut för de dyra påslagen när jag ska boka. Senaste LH F jag bokade kostade 3222 kronor från Stockholm till Boston.

Första bokningen innehöll SAS business på tillbakaresan, men ändrades sedan till LHF även på hemresan, därav var den initiala kostnaden 2569 kronor och sen tillkom 653 kronor till för att ändra SK C till LH F på hemresan.

1720182164504-png.154614

1720182126700-png.154612

2257kr inklusive star alliance avgift när jag flög GOT-FRA-PVG-TPE-BKK-KIX-PVG-MUC-GOT. Med LH F och Thai F och resten business.

Hoppas att det blir 1500-2500 i skatter i framtiden.

palmen skrev:Tittade vad det skulle ksota att boka ekonomi nu på sas.se med Lufthansa award, skatterna på ARN-FRA-EWR-FRA-ARN blir 1990 kronor.Helt klart billigare än vad det varit tidigare när jag bokat.Tittar man priset på business ARN-ZRH-JFK-ZRH-ARN med Swiss blir det 1556.Onekligen bara jag som råkar ut för de dyra påslagen när jag ska boka. Senaste LH F jag bokade kostade 3222 kronor från Stockholm till Boston.Första bokningen innehöll SAS business på tillbakaresan, men ändrades sedan till LHF även på hemresan, därav var den initiala kostnaden 2569 kronor och sen tillkom 653 kronor till för att ändra SK C till LH F på hemresan.Visa bifogad bild 154614Visa bifogad bild 154612Klicka för att utvidga...

Overnattet du i Frankfurt på LH F-reisen? FRA er en av flyplassene som tar ekstra betalt ved lange layovers.

Jag har nu läggt upp en karta över nya poängtabellerna för SkyTeam awards via Eurobonus.

Eurobonus Award Planner

Jag klickar runt på F-linjer kartan och helt plötsligt fryser sidan, verkar att det läcker minne nånstans och det går upp till 800-1000M användning helt plötsligt. Kan du skicka mig lite mer info till mig i PM? Typ webbläsare och beskrivning av när och hur problemet uppstår.

www.businessclass.com

palmen skrev:Vad är det för bokning som kostade under 1000?SAS hade ju tidigare en flat fee på 112€ per väg plus någon avgift. Omöjligt att komma under 2500 då.Jag bokar nästan uteslutande First till USA eller Asien och hamnar alltid omkring 3000 kronor på dessa bokningar.Klicka för att utvidga...
CPH-IST-SGN. Vet inte vad det är för EUR112 du pratar om, men den har tydligt inte applicerats på mina bokningar.

SimonXYZ skrev:CPH-IST-SGN. Vet inte vad det är för EUR112 du pratar om, men den har tydligt inte applicerats på mina bokningar.Klicka för att utvidga...

Flat fee YQ ble fjernet i 2018, samtidig som SAS innførte Star Alliance booking fee på SEK 450.

Mattias Holmén skrev:Jag gör bara en notering att en del som postar sina ”skatter” missar kanske att inkludera star fee i sin uträkning. Eller kanske bara haft tur att sluppit betala den. Eller tittar på en ombokning där avgiften inte presenteras.Klicka för att utvidga...
Star fee ingår i totalen på mina kvitton, så det låter inte troligt.

SimonXYZ skrev:CPH-IST-SGN. Vet inte vad det är för EUR112 du pratar om, men den har tydligt inte applicerats på mina bokningar.Klicka för att utvidga...
Ok, jag pratade on tur och retur och du listar enkelresor. Då blir det självklart väldigt mycket äpplen och päron.

Tidigare hade SAS en flat fee på typ 112€ för "skatter" på star awards per väg, oavsett vad de egentligen var. Då kostade det med andra ord 2500 för en tor som minimum.

SimonXYZ skrev:Pratade inte@palmenom bokningar gjorda i nutid?Klicka för att utvidga...
Jag pratade om resor tur och retur och inte enkelresor.

Men då de onekligen tagit bort flat fee och jag nästan alltid bokar med övernattning så skiljer sig våra priser rätt uppenbart.

Back