Vad händer med SAS Hong-Kong planer?

  • Thread starter Thread starter Mattias Edstrom
  • Start date Start date
Ricci skrev:När jag tog fram priserna igår kväll så var det random days som skulle kunna tänkas vara för en arbetsresa ut måndag hem fredag.Det jag också ville se var om det var de var billigare med connection flights som det är t ex "via CPH" dvs dyrare att flyga direkt.När jag sett dessa priser så tror jag att det kommer bli svårt för SAS att få ihop pax på denna linje dvs om man inte släpper billigare biljetter inom kort.Klicka för att utvidga...
Jag kollade priser av olika flygbolagets Business class biljetter med följande villkor


Måndag ut från Arlanda, fredag hem från Hong Kong (3 nätter i destination)
Resa i november.
Med de villkoren var Turkish Airlines billigast och de har det priset året runt (i mån av plats).


Turkish Airlines (ca 15.200 SEK, ombokningsbar mot 100 EUR per gång, återbetalningsbar mot 200 EUR)
Qatar Airways (ca 16.500 SEK, ombokningsbar mot 1.500 SEK per gång, återbetalningsbar mot 1.500 SEK)
Aeroflot (ca 17.100 SEK, ombokningsbar gratis, återbetalningsbar mot 200 EUR)
SWISS (ca 18.400 SEK, , ombokningsbar mot 250 EUR per gång, återbetalningsbar mot 250 EUR)
Emirates (ca 18.500 SEK, ombokningsbar mot 700 SEK per gång, ej återbetalningbar)
Finnair (ca 22.000 SEK, , ombokningsbar mot 150 EUR per gång, återbetalningsbar mot 25% av biljettpriset)
SAS (ca 31.400 SEK, , ombokningsbar gratis, återbetalningsbar gratis)


Det är värt att notera SAS Business class biljett (fare basis: DSEBIZ som kostar ca 31.400 SEK inkl. skatter) är full-flex biljett. Det är helt återbetalningsbar och helt ombokningsbar gratis.



Jag skulle nog också välja Turkish Airlines eller Qatar Airways om det är de priserna (och villkor) som erbjuds. Även SAS nya Business class har blivit bättre är det inte så att man vill betala dubbelt mot vad andra flygbolag erbjuder.

Dessutom Turkish Airlines har bra avgångstider för affärsresenärer så det kan vara svårt att konkurrera för SAS med den punkten också.
 
Ricci skrev:Ja och till helt vansinniga priser (speciellt från CPH....)...!!?9 till 13 nov i business.CPH-ARN-HKG 40156 SEKARN-HKG 31342 SEKDet skall vara dyrare att flyga direkt........eller är denna linje ett undantag......För över 40tusen får man ingen som vill åka connection i Biz från CPH via ARN.Edit: Om inte SAS ändrar priserna snarast kommer detta bli en "kort historia" som PEK och BKK var från ARN.Klicka för att utvidga...
Priset brukar ofta bli väldigt högt om man inte är borta natten mellan lördag och söndag, precis som @Dr. Miles skrev så finns det betydligt billigare priser. Håller dock med om att det är väldigt dyrt från CPH och ARN i just detta fall, men det är samma priser till SFO på just dessa datum. Billigaste Business med SAS CPH-SFO är 42915 kronor (ARN-CPH-SFO i Business kostar 37389 kronor), så inget specifikt för HKG att det är dyrt att åka mitt i veckan i Business. CPH-SFO går väl mer eller mindre med fulla kabiner varje dag.
 
Ricci skrev:När jag tog fram priserna igår kväll så var det random days som skulle kunna tänkas vara för en arbetsresa ut måndag hem fredag.Det jag också ville se var om det var de var billigare med connection flights som det är t ex "via CPH" dvs dyrare att flyga direkt.När jag sett dessa priser så tror jag att det kommer bli svårt för SAS att få ihop pax på denna linje dvs om man inte släpper billigare biljetter inom kort.Klicka för att utvidga...
Tittade nu även på CPH-EWR på samma datum (9-13 november) och priset är då 40705 kronor. ARN-EWR kostar 33504 på dessa datum.

Tror inte SAS har laddat med några business saver ännu så långt fram i tiden, vem bokar en jobbresa nu i februari i business till USA/Asien för resa i november? Om det är någon stor mässa eller liknande så kanske, annars är det nog väldigt få som bokar så tidigt för en affärsresa.
 
palmen skrev:Tittade nu även på CPH-EWR på samma datum (9-13 november) och priset är då 40705 kronor. ARN-EWR kostar 33504 på dessa datum.Tror inte SAS har laddat med några business saver ännu så långt fram i tiden, vem bokar en jobbresa nu i februari i business till USA/Asien för resa i november? Om det är någon stor mässa eller liknande så kanske, annars är det nog väldigt få som bokar så tidigt för en affärsresa.Klicka för att utvidga...
De har Business Saver men dessa priser kräver ofta 6 dagars minimum stay eller stanna natten mellan lördag och söndag.
 
Dr. Miles skrev:De har Business Saver men dessa priser kräver ofta 6 dagars minimum stay eller stanna natten mellan lördag och söndag.Klicka för att utvidga...
Så kan det säkert vara, jag har ingen koll på vilka villkor som gäller.

Det jag ville få fram var dock att det är mer eller mindre "lika dyrt" oavsett vart man ska åka med SAS i Business till USA/Asien om man åker måndag-fredag, inget specifikt för Hong Kong.
 
Dr. Miles skrev:Jag kollade priser av olika flygbolagets Business class biljetter med följande villkorMåndag ut från Arlanda, fredag hem från Hong Kong (3 nätter i destination)Resa i november.Med de villkoren var Turkish Airlines billigast och de har det priset året runt (i mån av plats).Turkish Airlines (ca 15.200 SEK, ombokningsbar mot 100 EUR per gång, återbetalningsbar mot 200 EUR)Qatar Airways (ca 16.500 SEK, ombokningsbar mot 1.500 SEK per gång, återbetalningsbar mot 1.500 SEK)Aeroflot (ca 17.100 SEK, ombokningsbar gratis, återbetalningsbar mot 200 EUR)SWISS (ca 18.400 SEK, , ombokningsbar mot 250 EUR per gång, återbetalningsbar mot 250 EUR)Emirates (ca 18.500 SEK, ombokningsbar mot 700 SEK per gång, ej återbetalningbar)Finnair (ca 22.000 SEK, , ombokningsbar mot 150 EUR per gång, återbetalningsbar mot 25% av biljettpriset)SAS (ca 31.400 SEK, , ombokningsbar gratis, återbetalningsbar gratis)Det är värt att notera SAS Business class biljett (fare basis: DSEBIZ som kostar ca 31.400 SEK inkl. skatter) är full-flex biljett. Det är helt återbetalningsbar och helt ombokningsbar gratis.Jag skulle nog också välja Turkish Airlines eller Qatar Airways om det är de priserna (och villkor) som erbjuds. Även SAS nya Business class har blivit bättre är det inte så att man vill betala dubbelt mot vad andra flygbolag erbjuder.Dessutom Turkish Airlines har bra avgångstider för affärsresenärer så det kan vara svårt att konkurrera för SAS med den punkten också.Klicka för att utvidga...


Bra sammanställning, detta påvisar på ett bra sätt att SAS måste sänka priserna för connection flights via ARN.

Med tanke på vad VDn för Cathay har sagt att de skall börja flyga till CPH 2016/2017 när de fått sina A350, så måste SAS få pax omgående och bygga upp marknadsandelar direkt.
 
Ricci skrev:Med tanke på vad VDn för Cathay har sagt att de skall börja flyga till CPH 2016/2017 när de fått sina A350Klicka för att utvidga...
Detta ar forsta gangen jag hor om detta. Har du kalla? Det hade definitivt paverkat mitt resmonster mellan AU och CPH.



Kan nagon svara pa varfor det ar sa dyrt mellan MMX och HKG? Forvantar sig SAS att alla Stormalmo/Skane-baserade resenarer ska ta sig over till CPH och sedan anda connecta i ARN pa vagen till HKG? MMX ar val en av de flygplatser med flest SAS-avgangar till ARN (tillsammans med GOT, CPH och OSL) sa det kanns naturligt att man skulle kunna flyga till HKG via ARN darifran? Dessutom till "svenska" (laga) priser istallet for de hutlosa danska priserna fran CPH.
 
Det finns (ännu) inga priser publicerade mellan Malmö och Hong Kong, så det blir IATA-fares och de biljetterna är DYRA.



Jag skulle personligen tro på att det är ett misstag från SAS sida snarare än ett medvetet val. Någonstans måste det dessvärre synas att SAS har skurit ner på sin administrativa personal, och jag tror att många av de personer som satt på stor kompetens har tvingats lämna företaget och då uppstår denna typ av enkla missar.



Det finns för övrigt en PCAMPRT-fare från både Stockholm och Köpenhamn, men det är många dagar P-klassen är utnollad på ARN-HKG. Baspris 6130SEK+skatter och avgifter. Mimimum stay 6 nätter.
 
staff skrev:Detta ar forsta gangen jag hor om detta. Har du kalla? Det hade definitivt paverkat mitt resmonster mellan AU och CPH.Kan nagon svara pa varfor det ar sa dyrt mellan MMX och HKG? Forvantar sig SAS att alla Stormalmo/Skane-baserade resenarer ska ta sig over till CPH och sedan anda connecta i ARN pa vagen till HKG? MMX ar val en av de flygplatser med flest SAS-avgangar till ARN (tillsammans med GOT, CPH och OSL) sa det kanns naturligt att man skulle kunna flyga till HKG via ARN darifran? Dessutom till "svenska" (laga) priser istallet for de hutlosa danska priserna fran CPH.Klicka för att utvidga...
Gällande källan har jag för mig att den kom upp på Check inn.dk och jag letar efter den.

I denna artikel så bara hänvisar de till intervjun i de sista styckena. Hong Kong-rute får lunken modtagelse

Hong Kong-selskab lun på CPH-rute

Jag lägger in länkarna här när jag hittat mer.
 
Dr. Miles skrev:Jag skulle nog också välja Turkish Airlines eller Qatar Airways om det är de priserna (och villkor) som erbjuds. Även SAS nya Business class har blivit bättre är det inte så att man vill betala dubbelt mot vad andra flygbolag erbjuder.Dessutom Turkish Airlines har bra avgångstider för affärsresenärer så det kan vara svårt att konkurrera för SAS med den punkten också.Klicka för att utvidga...
Vill man positionera sig till Moskva, så kan man resa för €1000 t/r i Business Class med TK till Hong Kong. Men det är nog knappast optimalt för affärsresenären.
 
Jonas C skrev:Vill man positionera sig till Moskva, så kan man resa för €1000 t/r i Business Class med TK till Hong Kong. Men det är nog knappast optimalt för affärsresenären.Klicka för att utvidga...
Speciellt när det handlar om Vnukovo (VKO) inte Sheremetyevo (SVO) som det finns direktflyg från Stockholm.
 
Hur kommer det sig att om man söker på Hong Kong-Arlanda-Hong Kong får man inte upp direkt-flyget? Jag söker på dagar jag vet att det ska gå. Saknas det priser ännu om man utgår från HKG?
 
Mikael skrev:Hur kommer det sig att om man söker på Hong Kong-Arlanda-Hong Kong får man inte upp direkt-flyget? Jag söker på dagar jag vet att det ska gå. Saknas det priser ännu om man utgår från HKG?Klicka för att utvidga...


Kollade några random datum och det verkar som att man helt enkelt inte laddat in den sträckan...
 
Det finns priser mellan Hong Kong och Stockholm men dessa innehåller en märklig begränsning (exempelvis SHKXTRA):


FLIGHT APPLICATIONTHE FARE COMPONENT MUST NOT BE ONONE OR MORE OF THE FOLLOWINGSK FLIGHTS 9511 THROUGH 9512SK FLIGHTS 8628 THROUGH 8649CA FLIGHTS 1151 THROUGH 1200CA FLIGHTS 3000 THROUGH 3999CA FLIGHTS 4075 THROUGH 4098CA FLIGHTS 4600 THROUGH 8900CA FLIGHTS 9001 THROUGH 9999FM FLIGHTS 0001 THROUGH 0800FM FLIGHTS 0900 THROUGH 9000FM FLIGHTS 9800 THROUGH 9999MU FLIGHTS 3001 THROUGH 3999MU FLIGHTS 6001 THROUGH 6999MU FLIGHTS 8001 THROUGH 9999 SK FLIGHTS 963 THROUGH 964.Klicka för att utvidga...


Min fetstilsmarkering. Varför detta? Verkar gälla anslutning via Stockholm också (exempelvis Oslo, Paris)



Är det så att SAS inte fått rätt att sälja biljetter från Hong Kong ännu?
 
AABack2ARN skrev:Det finns priser mellan Hong Kong och Stockholm men dessa innehåller en märklig begränsning (exempelvis SHKXTRA):Min fetstilsmarkering. Varför detta? Verkar gälla anslutning via Stockholm också (exempelvis Oslo, Paris)Är det så att SAS inte fått rätt att sälja biljetterfrånHong Kong ännu?Klicka för att utvidga...
Om det är "subject to Government approval" är det inte så smart att publicera/sälja några biljetter. I vissa länder anses detta som trotsig aktion mot myndigheterna.

SAS kan sälja biljetter med routing via Beijing/Shanghai (och Bangkok när det fanns) så det handlar inte om SAS biljett generellt.
 
Jag syftade på direktflighten. Men SAS har ju uppenbarligen rätt (eller tar sig rätten) att sälja på direktflighterna om Point of Origin är i Europa?
 
AABack2ARN skrev:Jag syftade på direktflighten. Men SAS har ju uppenbarligen rätt (eller tar sig rätten) att sälja på direktflighterna om Point of Origin är i Europa?Klicka för att utvidga...
Ja, jag antar att det finns inget krav från myndigheter i Europa när flygbolaget publicerar sina priser.



I vissa länder är det så att flygbolaget måste rapportera/ansöka tillstånd att registrera sina publicerade priser. (t ex i Japan)

Jag vet inte om det är så i Hong Kong men ifall är det så kan det vara svårt att publicera priser på rutten som man inte har fått godkännande från myndigheterna.
 
Jag kunde få upp pris på bokning med start i Hongkong - ARN - Hongkong, men biljetterna kostade 16 000kr i Economy..
 
Back
Top