Senaste nytt

Vad händer om SAS går i konkurs? (ur konsumentperspektiv)

Jag har en bokning med SAS till Göteborg på söndag och tänkte titta efter om det gick att göra en alternativ routing med LH via utlandet. Visst gick det. Vad tycker ni om priset?? Jag tror att jag står över erbjudandet. (Obs att det är Economy.)

Visa bifogad bild 11034

Jag har bokat en RT ARN-FRA-LOS en gång i bokningsklass Y. Den var inte billig, men jag fick ju inte välja det billigare alternativet, för det var ju business...

Jag har bokat en RT ARN-FRA-LOS en gång i bokningsklass Y. Den var inte billig, men jag fick ju inte välja det billigare alternativet, för det var ju business...

Business hade ju varit fruktansvärt om någon på vilket företag som helst åkt, så det låter ju rimligt att köpa dyrare economy-biljetter ;)

Tror våran resepolicy säger "lowest sensible price" eller något sånt, får kolla igen om dom faktiskt specar bokningsklasser också =)

Business hade ju varit fruktansvärt om någon på vilket företag som helst åkt, så det låter ju rimligt att köpa dyrare economy-biljetter ;)

Tror våran resepolicy säger "lowest sensible price" eller något sånt, får kolla igen om dom faktiskt specar bokningsklasser också =)

Jag vill minnas att vår policy sa "Cheapest economy fares" eller något i den stilen. Det var i allafall tydligt att billigaste ekonomi var det som gällde.

FAQ: (text av AHO)

Efter avresa:
Om din biljett består av två enkelbiljetter, kan du vända dig till din kreditkortsutgivare. Du kan begära återbetalning av tjänster som du inte har fått(pga konkurs).
Om det är en tur och rerur biljett kommer du sannolikt inte att få pengarna tillbaka.[/INDENT]

Vad ska jag göra när jag redan har påbörjat resan och SAS har gått i konkurs före min hemresa?
Du kan vända dig till din hemförsäkring, kreditkort/kontkortsförsäkring. Om du har tur kanske de täcker hemtransport.

Som jag förstår konsumentkreditlagen §29, andra stycket, så borde man från kreditgivaren kunna få tillbaka halva kostnaden för tur och retur biljett om returen inte är levererad (läs konkurs).

Man kan till och med försöka hävda att tur och retur, som den helhet den var såld som, inte är levererad. Och därmed kräva kreditgivaren för eventuella merkostnader för att avsluta resan (på samma sätt som SAS hade varit ansvarig för att man kom hem), upp till kostnaden för hela tur och returbiljetten.

Konsumentkreditlagen §29, andra stycket
"Om köparen på grund av köpet har anspråk på återbetalning, skadestånd eller annan penningprestation, svarar kreditgivaren lika med säljaren för att anspråket fullgörs. Kreditgivaren är dock inte skyldig att betala mer än vad som har mottagits av köparen med anledning av krediten."

Hela lagtexten finns här: Svensk författningssamling 2010:1846 Konsumentkreditlag (2010:1846) - riksdagen.se

Hoppas att det går bra, går SAS i konkurs oavsett pga av vad så är det konkurs för hela Sverige, Norge och Danmark. Drabbas alla, arbetare och resenärer (som har bokat och betalat)

Nu är det viktigt att SAS inte viker ner sig för mycket för då blir det inga glada miner i Danmark och Norge vilket kan få förödande konsekvenser för bolaget

Finns nog inte på kartan att ett delstatligt bolag, delägt av tre länder, tillåts att gå i konkurs. Däremot tror jag att, om situationen blir väldigt besvärlig, tillåts göra en rekonstruktion

Toppen