Man ska inte underskatta värdet av price management. Det är en av de viktgaste parametrarna för att styra lönsamheten.
Rent krasst är det väldigt fundamentala delar. Man har utgifter X och inkomster Y. Om X är lägre än Y så gör verksamheten en vinst och företaget visar upp en lönsamhet. Hur går vi då för att öka lönsamheten (vinsten)? I princip kan vi antingen sänka utgiferna X eller höja inkomsterna Y. En procents höjning av Y ger ett större tillskott till vinsten än en procents sänkning av X. Företag som lyckas höja priserna är oftast framgångsrika. Givetvis ska man kontrollera kostnaderna så de inte skenar, men det ger mer att höja intäkterna.
Att enbart öka försäljningsvolymen är inte heller en garanterad väg till framgång. Även om en volymökning i många fall kan vara positiv så kan det också vara förödande.
Med dessa basics så anser i alla fall jag att Aftonbladet i denna artikel hade rätt när de publicerade att SAS bör höja priserna.