Senaste nytt

Vad händer om SAS går i konkurs? (ur företagsperspektiv)

Vilken bolag har kapacitet att ta över huvudstadstriangeln? SAS 15/16 dagliga avgångar mella CPH-ARN har redan idag ruskigt hög beläggning. DYbkommer inte att klara detta. Frågan är om de ens vill?

Vilken bolag har kapacitet att ta över huvudstadstriangeln? SAS 15/16 dagliga avgångar mella CPH-ARN har redan idag ruskigt hög beläggning. DYbkommer inte att klara detta. Frågan är om de ens vill?

Inget bolag i norden klarar den beläggningen om man inte ska totalt fokusera på "triangeln". Norwegian i framtiden, utan tvekan (de har väl 206 plan på order).

Nu blir det nog en kombination av flera bolag: DAT, DY, Wideroe, MAVIA & Flybe nordic delar nog... Kanske en rekarnation av SAS kommer med i leken också

Jag tror det kommer att starta ett nytt bolag som heter Triangelflyg och som enbart har tre sträckor som de flyger med X antal kärror både med- och moturs.... :)

Ang. spekulationerna om att alla flyg helt plötsligt skulle ställas in vid konkurs. Är det verkligen så? Visst skulle de stanna i någon-några dygn, men med tanke på att företaget alltjämt tycks ha positiv RASK kanske en konkursförvaltare skulle dra slutsatsen att bolaget bör fortsätta flyga under tiden som konkursen genomförs? Alternativet vore ju att stå där med en massa skrotmässiga maskiner som ingen vill köpa ens till konkurspriser och fordringar som inte betas av. Fast jag vet inte, det gamla "kabinpersonalen betalar bränsle med fyrahundratusen $ i cash" kanske inte fungerar nu längre.

Ang. spekulationerna om att alla flyg helt plötsligt skulle ställas in vid konkurs. Är det verkligen så? Visst skulle de stanna i någon-några dygn, men med tanke på att företaget alltjämt tycks ha positiv RASK kanske en konkursförvaltare skulle dra slutsatsen att bolaget bör fortsätta flyga under tiden som konkursen genomförs? Alternativet vore ju att stå där med en massa skrotmässiga maskiner som ingen vill köpa ens till konkurspriser och fordringar som inte betas av. Fast jag vet inte, det gamla "kabinpersonalen betalar bränsle med fyrahundratusen $ i cash" kanske inte fungerar nu längre.

Tills kassan töms antar jag... Jag gissar att man kör till månadens slut innan man lägger ner. Källor säger att flödet inte räcker till jul, men November ut blir det nog iaf.

Jag tror Easyjet och kanske även Ryanair kommer bryta sig på allvar i Skandinavien. De skandinaviska flygplatsbolagen och mindre flygplatser hamnar i en väldigt dålig sits om SAS konkar. SAS är deras största kund. Jag kan tänka mig att tom Ryanair kan börja flyga på Arlanda. Självklart med remote parkering uppe på 140 rampen på Arlanda. Jag tror inte något nytt skandinaviskt nätverksbolag som erbjuder genomgående biljetter och interline kommer uppstå.
Dessa LCC bolag kommer garanterat erbjuda långt sämre anställningsvillkår än de SAS nu vill införa och självklart kommer bolagen inte acceptera skandinaviska fack alls. Det blir kontraktanställningar av pilot och kabinpersonal.

För det första tror jag fortfarande inte på en SAS konkurs. Men om vi leker med tanken så tror jag inte en dag på Ryanair. Dom har gjort försök flyga inom norden 2 gånger tidigare och misslyckats fullständigt (20 pax mellan NYO och RYG). Ryanair har tidigare haft 6 plan på Skavsta som dragits ner till 5 och för 3 veckor sedan reducerades till 4. Det finns inte en chans på jorden att jag åker till Skavsta för att flyga till CPH/OSL/HEL/GOT och jag är övertygad om att de flesta affärsresnärer håller med mig. Det känns som även privatresenärerna börjar ge upp detta bluffbolag.

Jag tror att om det skulle bli en SAS konkurs så stänger Norwegian sin bas i Finland tillfälligt och flyttar sin kapacitet till CPH/ARN/OSL. Självklart kommer Lufthansa, Air Berlin, KLM, LOT, Air Baltic m.fl öka sin kapacitet till Norden. Sverigeflyg och Nextjet kommer försöka ge sig på fler linjer som Östersund, Sundsvall, Umeå, Luleå, Kiruna, Ronneby.

Wideröe blir ett nytt crossair / Swiss .Norwegian kommer öka så mycket de kan och försöka köpa de SAS flyg dom vill ha.Mavia likaså.

Toppen