Senaste nytt

Vad händer om flygbolaget som bokat min bonusresa går i konkurs?

Litt pf topic:

Viss SAS skulle konka, vil jeg få igjen pengene da vist jeg booker reisen på en billett utsendt av et annet bolag? F.eks booker på united.com, slik at billetten er utsendt av united med sas som operating carrier?

Rent logiskt tror jag tyvärr inte Ubbe har rätt här men om någon orkar kan man läsa alla villkor här:
Conditions of carriage

Här är min logik: resan och biljetten ägs av det bolag som har utfärdat biljetten. I detta fall är betalmedel poäng. Om bolag går i konkurs är man bara en i mängden som åker med i konkursen, per definition inte annorlunda än någon som betalat i cash. Om vi skulle följa Ubbes logik skulle man i så fall förvänta sig att Singapore skulle återbetala i fallet konkurs. Det lär nog inte hända.

Sen är frågan vad händer om resan är påbörjat och vilket ansvar man har. Jag tror tyvärr att det finns stora chanser att man åker dit innan en resa har påbörjat. Jag ser ingen logik att jurdiskt, Singapore har ett ansvar här.

Litt pf topic:

Viss SAS skulle konka, vil jeg få igjen pengene da vist jeg booker reisen på en billett utsendt av et annet bolag? F.eks booker på united.com, slik at billetten er utsendt av united med sas som operating carrier?

Om United har sålt biljetten till dig då har du e-ticketnummer som börjar med 016-.
Du kommer att bli ombokad eller få återbetalning av United om SAS konkar och du inte kan åka med SAS flygning som du har bokat via United.

Här är min logik: resan och biljetten ägs av det bolag som har utfärdat biljetten. I detta fall är betalmedel poäng. Om bolag går i konkurs är man bara en i mängden som åker med i konkursen, per definition inte annorlunda än någon som betalat i cash. Om vi skulle följa Ubbes logik skulle man i så fall förvänta sig att Singapore skulle återbetala i fallet konkurs. Det lär nog inte hända.

Sen är frågan vad händer om resan är påbörjat och vilket ansvar man har. Jag tror tyvärr att det finns stora chanser att man åker dit innan en resa har påbörjat. Jag ser ingen logik att jurdiskt, Singapore har ett ansvar här.

Ja, flygbiljett och betalning mellan flygbolagen fungerar ungefär som "bank cheque".

Flygbolag A utfärdar en cheque(flygbiljett) åt passagerare och passageraren kan växla den mot flygning hos flygbolag B.
När flygbolag B har fått cheque, kan de skicka cheque:n till flygbolag A och kräva pengar.

Rent logiskt tror jag tyvärr inte Ubbe har rätt här men om någon orkar kan man läsa alla villkor här:
Conditions of carriage

.

Läste igenom den av annan syfte just nu och de säger klart och tydligt under Article 8 §1 (e) att de kan neka resa om biljeten inte är betald.

Carrier may refuse carriage of any passenger or passenger’s baggage for reasons of safety or if, in the exercise of its reasonable discretion, Carrier decides that:

...

(e) the applicable fare or any charges or taxes payable have not been paid, or credit arrangements agreed between Carrier and the passenger (or the person paying for the ticket) have not been complied with; or

Toppen