Senaste nytt

Vad händer med Swiss priser?

perhall

Medlem
Menar Kricka att DKK är undervärderad eller vad?
Det är ju inte direkt det man tänker när man går på Kastrup och funderar på Smörrebröd och Gammeldansk...

När det gäller flygpriser kommer nog Swiss att tvingas anpassa priserna... finns väl nästan inga flighter där Swiss är enda alternativet... det är om man måste flyga ZRH-GRU direkt då...
Per
 
Jag flyger mycket med Swiss / LX då jag gillar dom och Zurich är min favoritflygplats i Europa så jag undviker gärna att behöva byta till LH och flyga via FRA.
 

Swisser

Medlem
Den åtgärd som SNB vidtog har kostat dem otroligt mycket i valutakursförluster, pga av att alla främmande valutor (EUR, USD, etc.) de sitter på har minskat i värde med upp mot 20%. Jag tror att de hellre tog denna engångssmäll än att försöka försvara kursen EUR/CHF 1.20, som antagligen skulle bli omöjligt om nu ECB börjar med kvantitativa åtgärder.

Jag har sympatier med låntagarna i östeuropa, men det jag inte kan förstå om som jag anser är näst intill kriminellt är att deras bankrådgivare har gett dem rådet för några år sedan att låna pengar i CHF bara för att ränta i den valutan var låg. De borde ju ha informerat om valutariskerna och lagt in någon form av valutahedging i låneavtalen.
 

WTP

Medlem
Om vi skall visa empati till någon: fundera på de miljontals i Ungern och Polen som har bolån i CHF... Inte så roligt just nu...

Om jag inte minns fel har ungersk statsminister Orban fixat detta förra gången då skedde liknande genom att konvertera alla lån till EUR.
Ett land till som har samma problem är Kroatien. Kroatisk regering har fryst CHF för alla som har lån bunden till CHF. Bankerna får ta smäll. Men tror knappast att de tar det hela själva. Snackas om att det blir rejäla skattelättnader...
 

Resenären

Medlem
Lyssnade nyligen på Österrikisk radio och flera Bundesländer har också stora lån i CHF.
Även min egen resa till Schweiz kommer att påverkas av denna 'valutajustering'. Så även om biljetten med SAS Plus köptes till ett mycket förmånligt pris, så äts denna vinst enkelt upp av ökade kostnader för hotellboende.
Se på kursändring senaste månaden:

CHF.JPG
 
Toppen